graupner MX 12 of futaba 6ex pcm

• Topicstarter Topicstarter Gert-Jan1
  • Startdatum Startdatum
G

Gert-Jan1

Guest
Welke zender is het meest geschikt voor mij als beginnend modelvlieger.

Graupner mx12 of Futaba 6ex pcm ?

Of misschien is er iemand die een ander beter alternatief heeft.

wie kan me verder helpen?

Ik ben zelf ook een beginner en nog aan het kijken, maar misschien kunnen we van elkaar wat leren?

Zo te zien ben je op zoek naar een 6-kanaals computerzender?
De Futuba Skysport voor 149,- inclusief ontvanger, kristallen en 3 servo's is dus geen deal voor jou?
Kun je de Easystar mee vliegen, en ook nog upgraden naar een vliegtuig met rolroeren.
De drie servo's erbij zijn (los gekocht) ook niet gratis.

En de Multiplex Cockpit MM?
Ook 6 kanaals computerzender. Voor zover ik begrepen heb zijn die extra 2 kanalen wel analoog, en bij de MX-12 zijn ze aan-uit.

Een skysport is (vind ik) geen goede zender. Voor 149 euro inderdaad niet veel geld, maar ik denk dat je als je wat ervarener bent of wordt de zender te weinig mogelijkheden heeft. Maar als je voor altijd wilt blijven vliegen met een easystar volstaat het uitstekend. Ik persoonlijk zou besluiten een graupner MX 12 aan te schaffen, deze heeft mogelijkheden die je in de toekomst ook nodig kan hebben zonder echt ingewikkeld te worden. Of je zou kunnen kijken naar een Multiplex Cockpit MM, deze zijn tegenwoordig niet erg duur meer (Duitsland). Ik vlieg er zelf al weer 4 jaar mee, en vindt het een prima zender. In de toekomst ga ik mezelf op een Futaba FF9 trakteren.

Succes met je keuze!

Gr. Bert Berger

mGerben zei:
En de Multiplex Cockpit MM?
Ook 6 kanaals computerzender. Voor zover ik begrepen heb zijn die extra 2 kanalen wel analoog, en bij de MX-12 zijn ze aan-uit.

Er zit een verschil tussen wat je er in stopt en wat je er uit haalt.

Een Cockpit MM is een 7 kanaals zender. je hebt daarop 6 analoge en 1 digitale ingang zitten. En 6 proportioneel en 1 digitale uitgang.

Als voorbeeld een EasyGlider E.
Daar heb je 5 proportionele uitgangen voor nodig.
2x aileron
1x motor
1x hoogteroer
1x richting.

Motor hoogte en richting worden zonder tussenkomst van een mixer aangestuurd.

Die 2 ailerons worden wel aangestuurd via een mixer.
Dus je gebruikt 1 ingang (knuppel) en je stuurt dat naar 2 uitgangen.

Nu kun je aan de ailerons ook nog een mix aandeel flap en spoiler plakken.
Met een Cockpit regel je dat aandeel via het schuifje.

Enigste moeilheidsgraad die er dan bij komt kijken is dat je tijdens het vliegen niet eventjes naar de knopjes op de zender kunt kijken.
Doe je dat toch. Dan is het maar te hopen dat je het vliegtuig in de lucht weer kun vinden.

Dit kan ook allemaal met een MX12.
Ipv het schuifje gebruik je dan een schakelaartje.
Dat is allemaal instelbaar.

Qua mix en instel mogelijkheden heeft een MX12 meer aan boord, ook al doet het minder vermoeden.

Over de Futaba 6ex pcm heeft niemand het..? Is dit geen goed alternatief voor de MX 12 ?

Met welke zenders wordt er binnen de vereniging gevlogen? Ik vind dat altijd een belangrijk criterium bij de zenderkeuze. Als beginner is het namelijk altijd handig als er anderen met hetzelfde type zender werken. Niet alleen voor hulp bij het instellen, maar ook voor het lesvliegen.

Even wat aanvullende info over de reeds genoemde zenders:
- de Skysport 4 is niet meer leverbaar en is opgevolgd door de T4EX, een 4kanaals computerzendertje. De adviesprijs ligt lager dan van de Skysport.
- om één of andere reden heeft Robbe de T6EX nooit in het programma opgenomen (wel de T6X, maar dat is een heel andere). Hiervan zijn er dan ook maar weinig in omloop, vandaar dat er hier weinig reaktie op komt. Wel een leuke set.
- de MX12 is een absoluut verkoopsucces en dat is niet voor niets.
- de Cockpit MM is er al meerdere jaren en heeft zichzelf dus al lang bewezen.

MX-12 is nog steeds "best bang for the buck" zoals de Amerikanen het zo mooi zeggen...
Mocht je echter op de club ook willen gaan gebruik maken van leraar/leerling aansluitingen dan even kijken welk merk zender daarvoor het meest gebruikt wordt...
Indien Multiplex dus de Cockpit
Indien Robbe Futaba dus de FX-18 of deT4EX
Indien Graupner de MX-12

Verder is het meestal handiger om een losse zender met accu te kopen, je bent dan vrij in de ontvanger keuze (Berg ontvanger!) en de maat servo die je kiest..
In Nederland is www.shamrock-maastricht.nl (even bellen) vaak het voordeligste met losse zenders

De MX-12 is als losse zender al rond de 90 euri te koop (met accu)....

Pjotrrr zei:
Mocht je echter op de club ook willen gaan gebruik maken van leraar/leerling aansluitingen dan even kijken welk merk zender daarvoor het meest gebruikt wordt...
Indien Multiplex dus de Cockpit
Indien Robbe Futaba dus de FX-18 of deT4EX
Indien Graupner de MX-12

Het is niet in alle gevallen noodzakelijk om bij leraar/leerling zenders van hetzelde merk te gebruiken.

B.v. aan een Evo van Multiplex (leraar) kun je een MX12 leerling hangen.

Hiervoor geld wel dat je moet weten waar je mee bezig bent.

Ik vlieg nu bijna een half jaar (Heli) met de MX12 en vindt hem zeer gebruiksvriendelijk.
De handleiding is ook duidelijk (geen slecht punt vind ik), zeker als je net als mij een NL-handleiding bij gekregen hebt.
Ik heb hem gekocht toen hij net uit was met kristallen e.d. erbij voor 189.
Voldoende instelbaar iig.

@myshadow:
Dat is zo, maar dan moet je wel iemand in de buurt hebben met kennis van zaken, ik hield het dus even eenvoudig....

Back