graupner mx-12 of futaba fx-18?

• Topicstarter Topicstarter med
  • Startdatum Startdatum
M

med

Guest
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen met vliegen, en moet dus nog alles aanschaffen.
Als vliegtuig neem ik de protech skystar.
Voor de zender heb ik gezien mijn budget de keuze uit de mx-12 of de fx-18.
Ik heb wel gekeken bij de fabrikanten op de sites, maar als beginner doorzie ik al die technische gegevens (nog) niet.
Ik wil wel een zender die ik ook als ik wat verder ben nog goed kan gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Joop.

Beide zenders zijn later ook te gebruiken voor meer ingewikkelde modellen. Toch hangt het helemaal af van wat je echt wilt of denkt te willen. Als je lekker ontspannen wilt vliegen met diverse modellen en misschien zelfs met een eenvoudige heli dan kan je beide zenders gebruiken. Wil je meer, groter en (veel) meer functies dan kan je een andere zender gaan overwegen. Daar hangt natuurlijk wel een heel ander prijskaartje aan. Natuurlijk is jou persoonlijke voorkeur ook belangrijk, het oog wil vaak ook wat. Voor de betrouwbaarheid maakt het ook echt niet uit welke zender je kiest. Beide fabrikanten staan heel goed bekend en maken al vele jaren zeer goede spullen.
Een goed advies is ook om eerst eens naar je lokale club te gaan en daar eens te gaan praten met de mensen. Welke (merken) zenders gebruiken zij? Het is altijd makkelijk om met een zender te komen die men daar ook kent, ze kunnen je makkelijker helpen met het programmeren en ook is het gebruik van een leerling/leraar kabel veel makkelijker. Maar pas wel op, laat je geen vreselijk dure zender aanpraten met allerhande toeters en bellen. Er lopen nogal wat figuren rond met zenders waarvan ze de helft van de mogelijkheden niet eens gebruiken. Vele van hen weten zelfs niet eens wat hun zender allemaal kan. Die dingen zijn dan meer een status symbool, kijk ik heb een ....... en jij heb maar een .... (het omgekeerde calimero effect). :wink:
Succes met de hobby en heel veel plezier toegewenst. En natuurlijk kan je altijd op het forum terecht met eventuele vragen, als we het kunnen zullen we altijd antwoorden.

Ik ken de graupner zender niet maar heb zelf een fx-18. Die kan ik zeker aanbevelen :) Werkt overal zeer goed voor, er mist niets. Menu's werken snel en makkelijk, 12 modellen, heli en 3 vliegtuig programma. PCM en PPM. Kortom, ideaal voor alles en iedereen :)

Bedankt voor de reakties.
Ik ga inderdaad ook bij de vliegclub (in emmen) kijken, het is echter zulk rotweer geweest dat op de clubdagen niet gevlogen werd en er daardoor niemand was, maar ik ga zeker kijken en informeren bij de mensen daar !

Ik laat me ook geen te dure zender aanpraten, ik heb een beperkt budget en ga daar niet overheen.
En wat ik in de toekomst wil?
Tot nog toe wil ik alles :D
Maar heli vliegen lijkt me cool !
Maar het lijkt me handig om eerst gewoon te gaan vliegen, dat lijkt me iets eenvoudiger, maar ook wil ik met een simulator aan de gang om mijn coördinatie en motoriek te oefenen.

Joop.

Laat je inderdaad even op de club adviseren. Een goedkopere kan maar dan heb je voor iets minder geld een veel mindere zender. Duurder hoeft absoluut niet. Een losse FX-18 kost maar 135 euro en dat is een hele goede inverstering waar je geen spijt van krijgt. Als nu iedereen op de club graupner vliegt... ja dan kunnen ze je er lastig mee helpen ;) Zolang er ook futaba piloten zijn zou de fx-18 ook een goede keus zijn.

med
als je heli wilt vliegen is het enige voordeel wat je uit vliegtuig vliegen kan heben een klein beetje kennis van de zender.
en als je geluk hebt de stick bezeting.
voor de rest lijkt heli vliegen en vliegtuigen niet op elkaar.
dus vliegtuig vliegen is in mijn ervaring geen voordeel als je heli gaat vliegen.
ik ben zelf eerst ook bezig geweest met vliegtuig vliegen. dat is wel leuk doe het nog steeds maar heli spant toch echt de kroon.
de fx-18 is een super goede vliegtuig zender die je de eerste jaren (tenzij je meteen voor super ingewikelde kisten) niet hoefd te vervangen.
het is een magere heli zender als je wat beter met je heli wilt kunen vliegen. maar dat valt op te lossen met een gov

bjlevi
nee er is geen verschil in de fx-18's zit allemaal de zelfde software en hardware.
de oudere heben een paar talen minder maar ook de zelfde funkties

Ik begreep van Quartel dat de FX-18 niet meer los te bestellen is.
De MX12 van Graupner is niet danwel zeer moeilijk leverbaar voor de nederlandse frequenties.
Waar zou ik een van beide zenders kunnen bestellen?
Bij 2Brothers is de FX-18 nog wel los te koop, maar kost dan 179 euri.
Wel even wat meer dan de 135 die hier wordt gemeld.

thanx.
Alex

Thanx marco,

Ik zie alleen dat de zender daar 299,- kost.
Ik mag toch aannemen dat dit een complete set dan is met ontvanger en servo's.
Daarentegen zie ik geen losse zender?
Ken je deze zaak?

ja ik ken deze zaak heb er namelijk ook twee fx-18's weg en dan wel los en dus niet kompleet met alles zo als op hun site staat.
als je met hun belt/mail kunen ze je beter helpen

Back