graupner mx-12 zender

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Danny4you, 9 jul 2005.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zou wel handig zijn als iemand het al eens heeft geprobeerd :roll: Zou dan expo en dual-rate nog steeds van kracht zijn op die mee-gemixde aileron?

    Grt.
     
  2. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Hey Alexzzz, ik heb net een testje gedaan met m'n AMICA van Robbe. Die heeft ook 2 rolroerservo's.
    Ik heb de tweede rolroerservo in kanaal 5 van de ontvanger geplugd en zo op 't eerste zicht ist gelukt.. :) :)
    Ik heb met een van de vrije mixers de aileron gemixt met de gear en na hier en daar wat met procenten en cijfertjes gevodderd te hebben gaan de rolroeren zoals het hoort.
    Zelfs dualrate lukt ermee.
    De uitslagen van de roeren zijn nog niet helemaal gelijk maar dat is (hopelijk) een kwestie van wat experimenteren en aanpassen.
    Differentiatie heb ik nog niet geprobeerd. Zal hoogstwaarschijnlijk niet werken...maar je kan ook niet alles willen hé.. :wink:
    Het was natuurlijk gemakkelijker als je gewoon een 6-kanaals ontvanger kocht... :p :wink:
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jawel :wink: :lol:

    Maar zonder dollen, ik heb deze ontvanger in gebruik;

    [​IMG]

    Die is net wat lichter dan een Pico 5/6 maar heeft alleen 5 kanalen ipv 6, meestal is dat niet zo'n probleem met een shocky omdat ie meestal maar 3 servo's en throttle heeft, alleen zat ik nu dus met een 2e rolroer. Maar het kan dus kennelijk met de vrije mixer, dat is al iets :lol: Het had helemaal mooi geweest als expo ook had gewerkt, maar misschien lukt dat nog op een of andere manier? :roll: :)

    Grt.
     
  4. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Ja natuurlijk heb je gelijk dat je eerst met die ontvanger probeert hé.. :wink:

    Ok, wat ik daarstraks was vergeten (had weer niet goed gelezen) heb ik dan nu maar opnieuw gedaan.
    Goed nieuws, ook expo werkt. Eigenlijk logisch want als dual-rate werkt zou expo dat ook moeten doen. De twee samen werkt trouwens ook..':yes:'

    Ik had dat gewoon vergeten te testen...':hammer:'
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Super! :D Bedankt voor de moeite. Ik ga zendertje voornamelijk gebruiken voor lekker 3D-en in het park, maar het is toch fijn als expo e.d. ook werkt, maar dan kan ik dus tevreden zijn 8)

    Grt.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik dacht dat jij een echte zender had?! :roll:

    t zijn je eigen woorden
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    2 zelfs :wink: (T14 en 9Z-WC2) Maar zoals je 1 post boven je leest, wordt dit het parkflyer-zendertje. Ik heb dat even met de 9Z gedaan, maar met al die blubber enzo in de winter, je weet maar nooit...

    Grt.
     
  8. Bennie Wassink

    Bennie Wassink

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Enschede
    Ja dit werkt!! Sta er zelf ook een beetje van te kijken dat het me nu wel lukt :eek: .

    Ik kreeg eerst de trim niet niet aan de praat van kanaal 5 (gear), dit lag dus aan de switch select.

    Ik heb de switch select van de gear op inhibit gezet en in mix 4 gemixed.

    Je moet wel de travel adjuste hetzelfde houden als het kanaal waar je mee mix.

    Offset ook gewoon op 100%.

    Gr, Bennie

    PS: ben een beginner :lol: .
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Natuurtalentje :wink: Ik zal het gelijk instellen als ie binnen is :)

    Grt.
     
  10. freaky-pyro

    freaky-pyro

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    190
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Nog even terugkomend op het zendprobleem.
    Het bereik van mijn mx-12 is de laatste tijd erg slecht. Met ingeschoven antenne kan ik ongeveer vijf stappen doen en dan gaan de servo's trillen. Baal hier erg van :( . Geprobeerd met kristallen van een clubgenoot en toen bleef het probleem. Ook nog even getest met mijn ontvanger en mijn kristallen en de mx-12 van die clubgenoot en toen was er geen probleem. :? De zender heeft een clubgenoot voor mij bij de beurs in dortmund gekocht bij de stand van Scheufele Modellbau.
    Ik kan zosnel echt niets bedenken waar het aan kan liggen.
    Moet is Jan (Corrien) morgen even bellen? Hij staat met naam en nummer vermeld achterin de handleiding.
     
  11. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Doe eens de TL-lamp test :)
    Check of antenne goed bevestigd zit en goed contact maakt binnenin de zender met de zendmodule.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Je kan zo 37 zenders kopen :) ik heb er 1 en ik kan er ook maar 1 tegelijkvasthouden dus cava 8)
     
  13. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    nog even over de 2e rolroerservo op kanaal 5. Als ik me niet vergis blijft de schakelaar van gear nog actief op deze manier. Dus als je per ongeluk die switch omzet, gaat er 1 aileron op en neer :(
    Je kan dit ook op een andere manier oplossen. Je hebt dan 2 vrije mixers nodig.
    1 voor de gear-switch uit te schakelen, en 2 voor kanaal 6 naar 5 te mixen.
    Om de gear uit te schakelen, moet je als master en slave beide gear instellen. Met de procenten moet je beide kanten precies op elkaar tegen te laten werken. Dit werkt perfect.
    Daarna kanaal 6 naar 5 mixen. 1:1. Je hebt dan dual-rate, expo en je kan ook nog differentieel instellen of bv flaps. erg makkelijk zo.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, dat viel mij ook al op, maar ik heb het gelijk uitgeschakeld :lol:

    Grt.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Je kunt in het airplane menu (zender aanzetten met down+select ingedrukt) de gear functie helemaal uitzetten. In het menu [SWITCH SEL] de GEAR functie op INHIBIT zetten. Dan heb je geen geknoei met een extra mixer nodig, alleen aileron naar kanaal 5 mixen. Kanaal 5 is nu vrij om te gebruiken voor wat je wil (bv aileron).
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    oja, helemaal over het hoofd gezien :oops:
     
  17. cruizer001

    cruizer001 Guest

    Hoi, ik ben in het bezit van een GRAUPNER MC-12, maar overweeg van een GRAUPNER MX-12 te kopen. Kan iemand mij zeggen wat de verschillen zijn tussen deze twee zenders of welke voordelen de MX-12 heeft ten opzichte van de MC-12? Ik wil de zender gewoon gebruiken voor eenvoudig heli vliegen.
     
  18. jarilubberding

    jarilubberding

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Harfsen
    hoi

    ik wil ook een graupner MX-12 kopen maar ik weet geen winkel dus.. :? als jullie er een weten zou ik hem graag willen weten
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je kunt beter vragen waar ze hem niet verkopen....
     
  20. jarilubberding

    jarilubberding

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Harfsen

Deel Deze Pagina