Graupner MX-12

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door sjouke, 5 apr 2016.

  1. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hallo,

    ik heb een graupner MX-12 gekocht om mijn bootje, de Evelyn Rose, te gaan bedienen.
    Nu zit er een mega dik boek bij (in het Duits), wat alleen maar gaat over het gebruik van de MX-12 bij helicopters en vliegtuigen. Geweldig dat ze dat zo uitgebreidt beschrijven maar over schepen wordt helemaal niks verteld.
    Wie kan mij hier mee helpen. Hoe programmeer ik de MX-12 voor de bediening van schepen.
    In mijn geval in eerste instantie alleen maar een speed controler en een servo voor het roer.

    Sjouke

    Ik heb de Nederlandse vertaling al gevonden maar die gaat ook alleen maar over heli's en vliegtuigen.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Daar valt heel weinig voor aan de zender te programmeren. Hooguit een servorichting omkeren of de uitslag begrenzen.

    De programmering van de Esc vraagt geen programmering van de zender. Lees voor het programmeren van de Esc de handleiding van de Esc.
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Is het wel een 40 Mhz. zender / ontvanger?

    Edit: nu ik hem even op Google opgezocht heb zie ik dat dit een 2.4 Ghz zender is en mijn opmerking over 40 of 35 Mhz helemaal niet aan de orde is:hammer:.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  4. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Momenteel is de zender geprogrameerd als zender voor een vliegtuig. Waarschijnlijk zal ik hem eerst moeten resetten om hem naar zijn basis instellingen terug te brengen.
    Maar eens kijken wat er dan gebeurd.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je zender heeft 10 modelgeheugens. Bij elk modelgeheugen kun je kiezen uit alle instelmogelijkheden voor een vliegtuig of alle instelmogelijkheden voor een helicopter.

    Bij een scheepsmodel kies je voor de mogelijkheden van een vliegtuig omdat je dan het minste last hebt van mixers, die je toch niet gaat gebruiken. Van alle instelmogelijkheden gebruik je vervolgens maar een klein deel of misschien zelfs helemaal niets. De enige dingen, die bij een eenvoudig scheepsmodel van belang zijn, zijn de draairichting en de uitslagen van de roerservo en de regelrichting van de snelheidsregelaar.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  6. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Corrien geldt dit ook voor de C10TG? Kan ik daarbij ook het beste een vliegtuigstand nemen voor een boot? Deze zender heb onlangs over kunnen nemen en zit nu de verschillen tussen de heli, vliegtuig en zwever te bekijken. Heel vaak komen er vaste mixers mee.
    Groeten Roelof
     
  7. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ik ben van de week bezig geweest om de zender aan de praat te krijgen. Binden is gelukt in de vliegtuigmodes maar om dan een functie toe te wijzen aan de knuppels zodat bv de rechter voor het roer en de linker voor het gas bedoeld is lukt me met geen mogelijkheid
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je een gewoon vliegtuigprogramma neemt, (motorkistje) dan zitten je belangrijkste stuurfuncties al aan de knuppels toegewezen. Je hoeft daar niks aan toe te wijzen. Je hoeft alleen maar de servo`s en regelaar op de juiste plek in de ontvanger te stoppen.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In de Duitstalige handleiding op blz. 66 en in de Engelstalige op blz. 76 kun je lezen hoe je onder het menu 'basisinstellingen' de mode kunt wijzigen. De plaatjes laten zien welke functie er aan welke knuppel is toegewezen.

    @Roelof_l: vermoedelijk bedoel je de Futaba T10CG. Daarin is het acro programma het meest eenvoudig. Als je geen mixers activeert doen ze het niet, dus heb je er ook geen last van. Overigens hoort je vraag eigenlijk niet in dit draadje thuis, dat over de Graupner MX12 gaat.
     
  10. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Sorry Corrien. Je hebt helemaal gelijk ik bedoelde inderdaad T10CG en het hoort hier niet thuis, maar om weer een apart draadje te beginnen vond ik net te veel. Bedankt voor je antwoord en je mag dit bericht er tussenuit halen hoor.
    Groeten Roelof
     

Deel Deze Pagina