graupner mx-16 output range op gyro kanaal voor gy401

Nadat ik eindelijk alles weer opgebouwd heb op mijn raptor had ik ineens een wijze ingeving.
Ik denk, laat ik eens alles nou perfect gaan instellen.
Mijn kennis is inmiddels ook weer wat gegroeid, dus mogelijkheden voor beter afstellen van de heli :)

Nou heb ik een aantal vraagjes.

Ik gebruik een Graupner MX-16 een GY-401 en een s9254.

Als ik in mijn zender het gyro gain kanaal op 100 % tot 100 % laat staan, dan geeft knop 3 een output van respectievelijk -50% en +149%. Hoe kan dit ? En wat is nou de echte gain waarde ?
Want als ik het gyro gain channel zet op 100 % tot 40 % dan heb ik een output van -50% en +59% ??

Ook heb ik problemen met het afstellen van de limit van de staart servo.
Als ik het staartservo kanaal op 100 % tot 100 % laat staan en met de limit ga opzoeken wat de maximale uitslag is, dan werkt dat voor geen meter. De ene kant slaat namelijk verder uit dan de andere kant, terwijl de servo 0 positie op 0% staat.

Zet ik echter de limieten van de staart servo op 45% tot 45% dan is de servo perfect gecentreerd en de uitslag ook maximaal.

Is er nou iets vreemd aan mijn zender of wat klopt hier niet ?

Probeer eens een nieuw model aan te maken volgens de in het boekje beschreven wijze, en kijk dan nog eens naar de uitslagen, bij mijn minititan met zelfde setup op servo na, staat het uit het begin praktisch goed.

Hoi Wartexx, dank je voor je antwoord maar ik vind het vreemd dat de uitslag van het gyro kanaal anders is dan de maximale uitslag die het kanaal ingesteld heeft.

Grave is niet niet zo heel ver weg, ik wil op de vliegclub RMVC cumulus, of bij mij thuis wel eens kijken of ik het probleem kan vinden, als je dit wilt, ben je welkom, anders natuurlijk ook even goede vrienden! ( of vlieg je al bij Cumulus?? neem eigenlijk aan van wel, aangezien je in het bezit bent van een raptor, of vlieg je in Nistelrode? Oss?)

mijn mx-16 staat op +100% +100% ( standaard ) en heeft een bereik van -99 tot + 99
dit op kanaal 7 dus bij mij werkt het wel.

Bij mij geeft de output van kanaal 4 (heck) -66 -> 66, ( max. servoweg in servoeinstellung is ook 66) en de gyro gain op kanaal 7 staat op 72, wat het bij marcgode is weet ik niet:P

Ik snap niet helemaal, je zegt dat je gain kanaal een bepaalde uitslag heeft, maar je gain kanaal heeft toch helemaal geen uitslag? die stel je een keer in, mbv. een wipschakelaartje, en klaar is kees...?

ik kijk naar de output op kanaal 7, dat is de gyro gain. Die geeft bij mij als ik hem koppel aan knop 3 de output -50% en +149%

@ Relaxteb,

Het maakt helemaal niets uit of je een graupner,robbe de goedkoopste of de aller duurste zender heb. De basis instellingen voor de 401 zit op iedere zender, dus aan de zender ligt het niet. Je hebt vermoedelijk een instelling versteld om aan de gewenste uitslag te komen en je moet dus je zender doorlopen om te kijken wat je fout heb ingesteld.

Kijk voor beide kanalen 4 en 7 of alles op 100% (beide kanten) staat wat betrekking heeft op de gyro.
Dus max rudderausslag (atv) op 100%
mitter verstellung (offset mix of sub tim) op 0%
Dual rate op 100%
AFR en/of exponential op 100%
Trim op 0
Soms kan je een trim of mitte verstellung programmeren of vast zetten (memorie) en deze moet je ook ongedaan maken.

Nu je je heli volledig opnieuw en goed wil afstellen is het misschien `t beste om het hele heli model te resetten.

Gr Frans.

Gisteren even met iemand van 4RC gesproken. Die had ook rare ervaringen met de gyro configuratie op de zender. Het is namelijk niet helemaal duidelijk wat de flightmode gyro settings doen ten opzichte van het gyro gain kanaal en de gyro switch.
Wat ik nu ga doen is in ieder geval die settings nalopen en anders koppel ik het gain kanaal gewoon los aan een switch en bepaal ik de uitslag met de travel.

Ik laat het nog even weten.

gr

Sebas

Ik weet wel dat ik dus precies de zelfde config heb als jou, en dat dat wel werkt, dus het ligt zeker niet aan de zender-> gyro combinatie, maar aan de instellingen, ik heb al aangeboden om er een keer naar te kijken maar blijkbaar niet nodig?

Nou ik ben eruit !

Mode 1 en 2 hebben een gyro setting die opgeteld wordt met de gyro setting van de switch :S Die functionaliteit was me dus niet helemaal duidelijk.
Ik heb dus nu in de mode 1 en 2 een 0% aan de gyro gegeven, en nu met het omzetten van de gyro gain switch heb ik -100 en +100.

Lekker slim dus, heb even niet goed opgelet :)

bedankt voor de adviezen en de beste wensen uiteraard.

Back