Graupner MX-16S gebruikers voor heli : HELP!

Collega's,

ik ben sinds kort op een CP heli overgeschakeld (Protech Zoom 450).

De programmatie van mijn zender verliep vrij goed, maar er is één zaakje dat ik niet geregeld krijg.

Ik gebruik dus een Graupner MX-16S met gas en tail op de linkerstick.

Op de heli gebruik ik nu tijdelijk een Protech NT-420 gyro in afwachting van de herstelling/vervanging van mijn GY-401. Over het al dan niet nut hebben van de mogelijkheid om de gyrogain op de zender in te stellen (HH-modus en Nromal) wil ik het hier niet hebben (alhoewel ik daarover ook vragen heb, maar dat zoek ik wel eens op, zullen al wel topics over zijn), maar dat lukt me dus niet.

Wat wil ik doen ? Wel ik moet m'n gyro op de afstandsbediening instellen op -50 (normal mode) en op +50 (HH-mode). Dit gebeurt op kanaal 5. Nu geef ik in het menu 'control settings' aan I5 de waarden -50% en +50%, en ik wijs er de knop SW1 aan toe (rechtsboven op de remote). De bedoeling is om dan met deze knop te kunnen switchen van normal mode naar HH-mode.
De instellingen dus gezet zoals hierboven beschreven, maar als ik dan naar het uitleesmenuutje ga (op select duwen vanuit het beginscherm) dan kijk ik naar kanaal 5. Dat staat op +50%. Als ik nu mijn switch overzet, gebeurt er helemaal niets. Niets dus. Terwijl ik zou verwachten dat hij naar -50% zou gaan...

Ik heb hetzelfde geprobeerd met andere switches, en daar lukt het ook niet. Behalve met de switch 6/7 (3-standenswitch). Als ik 'm daarop zet dan geeft hij bij de middelste stand weer 0%, en bij de beide andere standen +50%...

Eerlijk gezegd : ik snap er de ballen van, maar ik ben dan ook een beginner met deze zender (daarvoor enkel RTF incl afstandsbediening gebruikt), dus als iemand mijn uitleg begrijpt en vooral mij kan doen begrijpen wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen, dan ben ik die perso(o)n(en) erg dankbaar.

Groetjes.

Volgens mij moeten de uitslagen op +50 en +50 staan, dus niet één kant op min 50.

ik heb net ook de MX16S en ben er ook een tijdje exact op dezelfde manier mee bezig geweest.
Standaard kan je de Gyro functie daarvoor gebruiken, die zit op kanaal 7. eventueel kan je die bij de kanaaltoekenning dan op kanaal 5 zetten. Op 1 of andere manier wilde dat alleen ook maar niet lukken bij mij...

Ik heb hem nu ook gewoon op kanaal 5.
In "control settings" heb ik idd ook I5 op schakelaar 1 gezet. Alleen als ik daar de waardes veranderde zoals jij deed, gebeurde er idd niks.
Nu werkt het wel. Bij de "Control settings" heb ik nu I5 op schakelaar 1, en de waardes op +100 en +100%
Daarnaast heb ik bij "servo settings" S5 (kanaal 5) op 50% en 50% gezet (linker is de min-waarde, maar wel als positief cijfer ingesteld.
werkt prima nu :)

Sietse, bedankt. Ik kan mezelf wel voor m'n kop kloppen : eigenlijk zo simpel, maar gewoon niet aan gedacht. Ik heb 'm nu zo ingesteld en softwarematig in de radio lijkt het perfect. Vanwege 'groot onderhoud' aan m'n heli kan ik het niet testen (heckservo en gyro staan er niet op, maar volgende week doe ik dat en ik ben er vrij zeker van dat het in orde is. Nogmaals bedankt !

moet werken dan idd :).
Ik heb er een hele zaterdag aan gezeten. Zender, ontvanger met 6 servo's eraan, handleiding in het engels erbij en gaan :D.
uiteindelijk kom je er wel. In het begin vond ik het lastig programmeren, maar het blijkt gewoon weer ff wennen te zijn...

Zijn jullie zeker dat het zo moet?
Ik ben er ook mee aan 't worstelen maar ik heb bij "Gebereinst" (ik heb een duitstalige versie) gekeken en daar staat "Gyro" bij met de mogelijkheid er een schakelaar aan te binden en daar kan je dan tevens de - en de +weg instellen (dus normaal en headinghold)....
Als ik dan naar de sevowegen kijk (select) en duw de schakelaar om dan verspringt kanaal 7 (gyro-gevoeligheid bij mij) inderdaad.....dus dat werkt op die manier ook.
Waarom willen jullie de gevoeligheid van de gyro die standaard op kanaal 7 zit met alle geweld op kanaal 5? De enige reden die ik mij zou kunnen indenken is dat je géén 7-kanaals ontvanger ter beschikking hebt...of is er nog een andere reden?

Laatst bewerkt:
Zoals ik reeds eerder zei, ik ben een beginner en ben nog niet helemaal vertrouwd met het hele heli-gebeuren, dus neem wat ik zeg met een korrel zout.

Ik stel me ten eerste de vraag waarom ik een HH-gyro in normal mode moet kunnen zetten. Ik vraag me af of er een effectief nut is om in normal mode te gaan vliegen als je HH ter beschikking hebt.

Ten tweede, vreemd genoeg zie ik iedereen in mijn omgeving de gyro aansluiten op kanaal 5 in de MX-16S. Waarom ? Geen idee. Ik heb m'n eerste CP gekocht van een ervaren piloot, die mij geholpen heeft bij de instellingen van m'n zender, en hij probeerde het ook op kanaal 5. Helaas is hij momenteel, kort na de aankoop van m'n heli voor enkele weken naar de States getrokken. Zodra hij terug is vraag ik 'm waarom dat op kanaal 5 moet...maar volgens mij heeft het wel degelijk een reden.

Edit : ik zie juist dat je van Meeuwen bent, ik ben van Genk, misschien kunnen we eens ervaringen uitwisselen ?

Voor de duidelijkheid:
dit is NIET zoals het MOET. het is wel zoals het KAN :D.

De MX-12 en vele andere zenders gebruiken kanaal 5 voor de gyro. Ik ben begonnen met de MX12 en had daarom nog de gyro op kanaal 5 zitten. Daarbij komt ook dat ik op de T-Rex idd een 6 kanaals ontvanger heb zitten (en geen 7). Dus bij die moet het wel op 5.
Ik heb het met Raymond al erover gehad en het moet idd ook werken via de "Gebereinst" ("Control settings"). Ik had alleen waarschijnlijk toen iets dubbel gezet ofzo, maar goed. later werkte het op mijn manier direct op kanaal 5. Vond het wel overzichtelijk en heb het dus zo gelaten :).

Het staat trouwens ook in de handleiding dat ze enkele kanalen tov van andere versies hebben veranderd (waarom? geen flauw idee). o.a. ook kanaal 1 en 6. die heb ik dus ook omgedraait. vond ik makkelijker dan stekkertjes verwisselen :). En daarbij kan ik hem dan ook nog direct gebruiken met de MX-12. Houd het wat overzichtelijker voor mij persoonlijk dus.

maar goed, het voordeel dat je een 6kanaals ontvanger kan gebruiken zou voor iedereen gelden lijkt me.

Dan over het in Normal mode moeten kunnen zetten..
Dat vroeg ik me eerst ook af, maar om de GY401 goed af te stellen, moet je eerst beginnen door alles mechanisch perfect te hebben. Alle linkjes haaks op elkaar instellen enzo en dan in normal mode starten. Draait de heli dan weg, NIET gaan trimmen op de zender, maar op de heli trimmen door OF de servo te verschuiven, OF de pushrod te verkorten/verlengen.
Hangt ie dan redelijk stil, dan kan je overschakelen naar HH. Daarna zal je er in principe nooit meer iets aan hoeven te doen (behalve ff kijken naar de gevoeligheid).
Ik start nu dus ALTIJD op in HH. werkt perfect.

Funky, buurman;), ik ben ook nog een beginneling hoor...dus veel ervaring zal ik niet hebben:D
De reden waarom je de gyro in "normal mode" zou zetten wordt al mooi uitgelegd door Sietse. Je heli vliegen, doe je in principe altijd in HH-mode.
Daarbij maakt het niet uit hoe je het een en ander werkende krijgt, zolang het maar werkt hé...

Sietse, in jouw verhaal kan ik me 100% vinden. Op m'n MX-12 gebruik ik ook het "gear"-kanaal (5) om de gevoeligheid van de 401 in te stellen. De MX-16 zit echter volledig anders in elkaar en het is de eerste heli (Trex 600n) die ik erin zet..
Eigenlijk vind ik de MX-12 makkelijker in te stellen voor het helivliegen.

De MX12 is idd makkelijker/sneller in te stellen. Alle schakelaars hebben standaard al een functie. Nadeel is dat je het niet allemaal kan veranderen (wel nog behoorlijk veel...).
Bij de MX16 hebben ze er voor de veiligheid voor gekozen om in 1e instantie niet 1 schakelaar aan iets toe te wijzen (behalve die limiter). Daardoor kan je dus niet per ongeluk iets geks doen als je per ongeluk tegen een schakelaar stoot. Voordeel is dat je alles kan programmeren. Nadeel is dat je idd dus voor een 1e model een tijdje bezig ben voor je in de lucht zit.
Met z´n allen komen we er wel uit :)

Allez, wat de gyro en de verschillende modi betreft ben ik nu mee. Heb de boel ingesteld gekregen en donderdag ga ik in een sporthal proberen m'n zoom in de lucht te krijgen...

Volgend vraagje : heb je in de MX-16S ergens een mogelijkheid tot subtrim ?
Ik vind daar niks van terug in de handleidingen. Heb de originele (Duits), een gedownloade (Engels) en nog een gedownloade (Nederlands) maar die laatste is zonder prentjes en dat leest niet zo leuk...

Als je geen 3d vliegt (Ja, die mensen zijn er vast nog wel, beetje goed zoeken ;)) dan is de normal mode lekkerder vliegen dan de HH Mode. In normal mode volgt de staart als de heli op snelheid is vanzelf de heli en hoef je dus in de bochten een stuk minder staart te sturen. Schaalvliegers en 'rondvliegers' die ik ken vliegen dan ook meestal in normal mode.

Wat bedoel je precies met subtrim?
De mx16 heeft elektrische trims waarvan hij de positie onthoudt. Dus als je een model selecteert geeft hij je altijd de trimsetting die je de laatste keer met dit model ook had.
Tevens kent de MX16 max 3 vluchtfasen die elk hun eigen trimsetting hebben op de belangrijkste stuurfuncties.
Maar wellicht bedoel je iets anders?

Ik weet dat het in principe zo is dat je de heli eerst mechanisch perfect moet afstellen, zodat een minimum aan trim noodzakelijk is.

Als dat niet lukt, en blijkt dat je bij elke vlucht in een bepaalde richting moet trimmen, dan weet ik dat je bij bepaalde zenders een soort van 'subtrim' kan instellen, dus in feite trimt, maar je standaardtrim blijft gewoon op 0 staan.

Ik hoop dat ik duidelijk ben. Het is dus een soort trimming die je doet in de afstellingen, en de heli is getrimd voordat je begint te vliegen, maar je gewone trim blijft gewoon centraal staan. Als je dan nog moet bijtrimmen dan gebruik je de standaardtrim.

Ik denk daarbij vooral aan het probleem als je redelijk ver moet trimmen, en bijvoorbeeld naar één kant bijna op het einde zit met de standaardtrim.

Laatst bewerkt:
Funky, bedoel je het vinden van het juiste middelpunt van de servo/servoarm??
Als je de boel mechanisch wil afstellen en je vindt de ideale stand van het servoarmpje op het servo-asje niet dan moet je inderdaad de subtrim gebruiken om alles 90° te krijgen (met de "gewone trims" in de middenpositie).

Ga daarvoor naar het menu: "Servoeinst" (ik heb een duitse MX-16).
Kies de juist servo uit (S1-S8...) en druk éénmaal op de onderste helft van de rechter- "rocker". Nu wordt het "sel"-blokje onder "Mitte" zwart en druk je nu op select dan zie je dat je het cijfer (standaard 0%) in de tweede kolom (eerste kolom is servoweg-omkering) kunt veranderen.
Druk dan op de rechter- "rocker" omhoog of omlaag om het nulpunt/middelpunt van de betreffende servo in te stellen/te veranderen.....
Is het dit wat je bedoeld of nog iets anders??

Slomo, dat is er knal op ! Weeral bijzonder simpel, maar je moet het vinden hé. Vanavond ga ik de maiden doen met mijn Zoom, en nu denk ik dat hij perfect afgesteld is. Laten we hopen...in elk geval wreed bedankt !

3 punts schakelaar

hoi

Is er al iemand in geslaagd om de 3-punts schakelaar EFFECTIEF voor 3 fases in te stellen ...

Ik wil dus bvb autorotatie op één van de linkerschakelaars ( lukt makkelijk ) zodat ik de rechter-3-punts volledig kan benutten ( vb achter = hover , midden = normaal en vóór = Speed (2de idle-up zeg maar ) ..

Vooralsnog NIET in geslaagd ... lopen we hier tegen een beperking van de software aan ?

bedankt alvast

guy
België

Dat had ik helaas ook niet gevonden. Ik vlieg nu zelf al een hele tijd, meer dan een half jaar, met een DX7, en mijn MX16 was helaas onherstelbaar kapot. Maar 2 collega-vliegers van mij vliegen met de 16 en zij hebben het ook niet gevonden...

3- punts schakelaar

Op de MX-16s is dit schakelaar SW6/7. Ik gebruik deze schakelaar in combinatie met een Trottle Jockey op mijn raptor 50 titan en heb zo 3 modes ingesteld: normaal, idle-up1 en idle-up2. Het heeft mij wel wat moeite gekost om de juiste instellingen te bekomen maar zo zou het moeten lukken:

1) via menu "control settings" scrollen tot aan I8 en de ATV waarden van kanaal 8 -( bij de MX-16s is dat I8 ) - instellen op -100% en +100%.

2) de schakelaar SW6/7 toewijzen aan een vrij kanaal, in dit geval kanaal 8. Dit doe je weer via het menu "control settings" - scrollen naar I8 en daar schakelaar SW6/7 aan toewijzen - via een druk op de knop select en bij de vraag: beweeg de gewenste schakelaar -schakelaar SWS6/7 bewegen (boven-midden-onder).

3) trottle jockey calibreren

4) in het menu "control settings" scrollen naar I8 en onder op het scherm de keuze ASYM kiezen.

5) SW6/7 in de positie boven plaatsen. Het vakje -100% wordt grijs. Stel nu de waarde zo in dat je hierbij je gewenste motortoerental bekomt (bv. 60% = dan het idle-up1)

6) SW6/7 in de positie onder (niet midden) plaatsen. Het vakje +100% wordt grijs. Stel nu de waarde zo in dat je hierbij je gewenste motortoerental bekomt (bv. 85% = dan het idle-up2)

Dit zou het einde van de programmering moeten zijn. Hopelijk help je dit verder.

En dan nu maar vliegen!

Plaats je SW6/7 in de midden positie dan werkt de trottle jockey niet en bekom je een motortoerental afhankelijk van de stand van je gasstick.

Plaats je SW6/7 in de positie boven of onder dan werkt de trottle jockey vanaf 25% gasstick en bekom je een motortoerental overeenkomstig met je ingestelde ATV waarden (hier respektievelijk 60% of 85% )

succes!

Back