graupner mx12 laden?

• Topicstarter Topicstarter steven_o87
  • Startdatum Startdatum
S

steven_o87

Guest
Heb heel 't forum al doorgespit om te zoeken hoe ik mijn zender kan opladen..

Er zit aan de rechterkant een ingang voor een soort adapter. Vroeg me af of ik hiermee ook kon opladen. en zo niet, kan iemand mij dan uitleggen hoe dat wel moet

in de mx12 zit een graupner accu NiMH 9,6 V 1,7 Ah.

groeten

Ik gebruik een Robbe multilader met een verloopstekkertje naar DIE ingang.
Laad er tevens mijn loodaccu's mee op.

bij mijn futaba attack zit ook zo'n adapter plug ingang, je kan kabeltjes kopen (bij de meeste model zaken) die van je uitgang van je lader overgaan in zo'n adapter like plug
daarna werkt het gewoon zoals normaal bij elk ander accu pack.

Persoonlijk vind ik het een waardeloos idee tho, om je accu's IN de znder te laden, foutje en weg zender, maargoed, geloof dat veel mensen het wel doen, en als je beetje oplet moet het uiteraard prima doenlijk zijn.

Met vriendelijke groet,
Erwin

Graupner MX 12: Even opletten met dat kabeltje! De Graupner is net andersom gepoold als dat je zou verwachten! Dus even goed nalezen voordat je zelf een kabeltje in elkaar peuterd of een kabel van een ander merk gaat gebruiken!

Ik dacht - op de pen en + op de mantel.

ja denk dat ik dan toch maar zo'n lader koop.
had inderdaad al gelezen dat de - op 't pinnetje zat.

bedankt iedergeval

Koop er dan meteen een graupner laadkabeltje bij voor jou zender.
Dat kan je een hoop leed besparen. Laad hem dan gewoon op 50 mah. daar kun je hem zonder gevaar aan laten hangen en komt hij ook vol.

Ja ik heb nu dus net een mx 12 met een Robbe Unicharger 6. Daarnaast een GRAUPNER verloopkabeltje. Alleen Nu weet ik weer niet waar ik wat moet aansluiten. Ik durf het niet. :P. Kan iemand zeggen met mijn verloopkabeltje of rood de + moet van de robbe unicharger 6 (bovenste pin) of onder (- op de lader) moet en hetzelfde met zwart?

Laden jullie hem op 150 mA op? en welke van de 2? er zitten 2 x 150 mA op.

:S Dit is mijn eerste rc ding en die Duitse handleiding vind ik ook niet zo lekker.

rms8500_f.gif

Rood boven inderdaad en zwart onder.. dan de stekker erin. in de meest rechtse 150ma. Naast dat waar een wit blokje getekend is.. (waar ik mijn loodaccu mee doe).

Als je zender aanstaat doet hij niets. als je die uitzet gaat er een rood lampje branden bij die meest rechts 150mah.. dan gaat het goed..
duurt een nachtje en dan is hij weer goed vol.

En dat is zeker met een Graupner Verloopen kabeltje?

Hoelang gaat de accu daarna ongeveer mee per laad beurt?

rood boven dus met het graupner kabeltje? :P Geen robbe dus he?

is toch gewoon 2x bananenstekker naar 1 soort van jackplug.. ja dan rood boven zwart onder.
zo heb ik het in ieder geval.

Ja dat is zon een ja. Maar die graupners zijn anders kwa polalireit dan die robbe laad stekkers? Ik weet niet wat jij gebruikt ? :P een robbe of graupner bananen stekkertje.

kun je nog 1 x reageren plz? heb het ffe getest rood boven zwart benden op de - maar ik kreeg 1 sec een rood ledje en ging gelijk weer uit :P. Als zekering door is geef ik je niet de schuld hoor maar wil ffe weten wat het kan zijn.

Heb het nog even getest. Rood inderdaad boven en zwart onder. Helaas had ik dit de eerste keer ook maar toen ik de laadkabel in de zender deed stond de power knop op ON. Ik denk dat dit kortsluiting veroorzaakt heeft. Even een nieuwe zekering van 0.3 A in de zender gestopt, 300 mA en nu wil hij wel laden. Alles werkt nog goed.

In de zender hoort een 3 A zekering, geen 0,3 A.

Op de unicharger 6 van Robbe zit plus boven en min onder. Dat staat er ook duidelijk bij.

Bij elk laadsnoer, dus ook bij laadsnoeren van Graupner is rood de plus en zwart de min.

Op de jackplug zit bij Graupner de plus buiten en de min binnenin. Bij alle andere merken, die jackplugs gebruiken is dit precies andersom. Ook is de diameter van de jackplug iets meer dan wat andere merken gebruiken.

Als de Duitstalige handleiding (te) lastig is, kan hier een wordfile van de Nederlandse vertaling worden gedownload:
http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/index.htm

Back