Graupner MZ-18 en Climaxx

Hallo vliegvrienden.

Ik ondervind problemen met de instelling van mijn Climaxx en mijn nieuwe zender, een Graupner MZ-18.
Ik heb gekozen voor de stickpositie 4. Electroglider met 2 flaps en 2ailerons en V-staart. Ailerons doen het goed op de linker stick. Welfkleppen ook. Elevator op rechter stick doet het ook prima. Maar de rudder geeft, naast uitslag in de V-staart, ook een symmetrische uitslag van de ailerons!!
Net alsof dit standaard geprogrammeerd is.
Ik heb mijn mixers echter allemaal uitstaan en heb al vele opties geprobeerd.
Misschien dat jullie weten hoe dit op te lossen...

Groet, Raimond.

Ik vraag me af hoe veel servos je gebruikt op de ailerons V staart rudder en flaps en hoe die over de kanalen verdeeld zijn.
Ik heb die zender niet maar iemand met die zelfde zender zal dat graag willen weten om goed advies te kunnen geven.;)

Laatst bewerkt:
aileron op kanaal 2 en 5. Flap op kanaal 6 en 7 en rudder/elevator op kanaal 3 en 4.
Een groot gedeelte is nu ondervangen. Ik had bij vleugeltype 2ail/2flap ingevoerd.....
Ik heb een nieuwe setup gemaakt met vleugeltype 1ail/1flap en toen was het probleem verdwenen.
Maar nu zie je wel dat er minder instellingen opties zijn. Volgens mijn instructeur missen we nu de ailerondifferentiatie...
Het vliegen ging in ieder geval goed vandaag....mooie najaarsdag.
groet.

Je zender denkt dat er maar 1 rolroer is dus valt er niet veel te differentiëren ;-)

Maar ik heb mijn climaxx op de mc20 met 2ail/2flaps en nergens last van.

Wat bedoel je met stickpositie 4? Heb je het hier over mode 4?

Inderdaad mode vier.
Ik begrijp echter niet dat een vleugel 1 rolroer en 1 flap kan hebben....vandaar dat ik dacht dat het per vleugelhelft was. Misschien een rare gedachte...
Ik zal binnenkort 2ail/2flaps weer proberen. Kijken hoe hij dan reageert.

Ik begrijp echter niet dat een vleugel 1 rolroer en 1 flap kan hebben....vandaar dat ik dacht dat het per vleugelhelft was. Misschien een rare gedachte...
Ik zal binnenkort 2ail/2flaps weer proberen. Kijken hoe hij dan reageert.
Beide flaps kunnen op 1 servo en beide aillerons op 1servo en beiden staart helften kunnen op 1 servo.
Als dat mechnisch problemen geeft dan kunnen voor elk kanaal 2 servos gebruikt worden op een Y kabeltje per kanaal.
Dat geeft beperkingen bij differentiëren maar dat wordt bepaalt door de mix mogelijkheden van de zender in hoe verre je 1 kanaal voor elke servo beschikbaar hebt.
Je moet dan alleen mechanisch differentiëren voor zo ver noodzakelijk als er te weinig kanalen beschikbaar zijn.
Voor de V staart en flaps moet dat in beginsel mechanisch opgelost worden. ;)

Laatst bewerkt:
Back