Graupner Optimist 1970 t/m 1983

Hallo Werhoven,

Dank je voor je aanbod ! daar zou ik graag gebruik van willen maken.:grin:
Ik moet verder alles zelf maken Mast-Zeilen-Dek-Kajuit en noem maar op.:?
Ik had wel een schets op internet gevonden en deze uitgeprint en aan de hand hiervan opgemeten en berekend wat de maten ongeveer horen te zijn van kajuit mast ed.
Maar dit is natuurlijk niet erg nauwkeurig.

In de spaarzame uurtjes die ik over heb ben ik met de boot bezig maar het kan ook wel een paar weken stil liggen. Veel te druk met bezigheden in en rond het huis (kleine verbouwingen) en onze zoon van 15 maanden heeft natuurlijk ook aandacht nodig. Wel heb ik onlangs een aandrijfas met motortje in de boot gemonteerd. Ik weet ook wel dat op een RC zeiljacht eigenlijk geen motor thuishoort maar wij wonen aan het water bij een brug. En daar zal ik de meeste tijd ook wel gaan zeilen. Maar omdat het hier wel druk kan zijn in de zomer wil ik wel de mogenlijkheid hebben om te kunnen uitwijken voor de langsvarende schepen.
Ik hoop binnenkort ook alvast het roer met een servo te kunnen verbinden zodat ik een proefvaart kan gaan maken op de motor.

motor.JPG

schroef.JPG

Groeten René

Dank je voor je aanbod ! daar zou ik graag gebruik van willen maken.
Ik moet verder alles zelf maken Mast-Zeilen-Dek-Kajuit en noem maar op.

Je hebt een pb over de tekeningen.

Zat er verder niets bij de romp wat je nog gebruiken kan?

Mvg.

Nee jammer genoeg niet,
Alleen een los dek met een gedeelte van de kuip (kapot) en 3 zeilen maar
ik vraag me af of die er wel bij horen en ze zijn ook nog zelfmaak zo te zien!

Achteraf had ik beter kunnen wachten om een optimist te kopen op ebay
en eentje te kopen voor meer geld en meer kompleet.
Maar als hij klaar is kan ik wel zeggen dat ik het allemal zelf heb gemaakt;)

Ik heb nu een dek ingelijmd van een paar mm berkenmultyplex en wil daar latje overheen gaan plakken zodat het een mooi teakdek lijkt.
de opbouw wordt van mahonie.Ik heb nog massief mahonie (over van mijn echte boot) en wil daarvan nog onderdelen gaan maken zoals helmhout en kuipranden ed.
De mast wordt van aluminium alleen ik weet nog niet wat ik voor de verstaging ga gebruiken. misschien kan een ervaren iemand dat mij vertellen ! staaldraad nylon of iets anders ?

Groet René

Maar als hij klaar is kan ik wel zeggen dat ik het allemal zelf heb gemaakt

Dat is dan ook weer zo.:D

De mast wordt van aluminium alleen ik weet nog niet wat ik voor de verstaging ga gebruiken. misschien kan een ervaren iemand dat mij vertellen ! staaldraad nylon of iets anders ?

Geen ervaring, maar dit type boot gebruikt verstaging van staaldraad.

Achteraf had ik beter kunnen wachten om een optimist te kopen op ebay
en eentje te kopen voor meer geld en meer kompleet.

Ja, en maar afwachten hoe die thuisbezorgd word.;)

Mvg.

De mast wordt van aluminium alleen ik weet nog niet wat ik voor de verstaging ga gebruiken. misschien kan een ervaren iemand dat mij vertellen ! s
Groet René

Hallo René,

In de winkel met visserijspullen hebben ze kunststof-ommantelde staaldraad; z.g.n. 'pikewire', of onderlijn (voor het snoeken), ideaal spul voor verstaging.
Als je dat haalt, neem dan gelijk de bijbehorende hulzen erbij, voor het maken van ogen in de staaldraad.

Informeer in diezelfde winkel eens naar gebruikte of beschadigde hengeltoppen, soms heb je voor een prikje een mooie (conische) carbon mast, dat helpt ontzettend om je zwaartepunt laag te houden (als je per sé alu wilt, kun je 'm altijd een kleurtje geven...).
Alles is beter (lees: lichter) dan zo'n aluminium paal uit de bouwmarkt.

Groeten, Jan.

P.S.: Waar woon je?, Misschien kunnen we in de toekomst eens samen varen.

Optimist

Mast details.

IMG_0789.jpg

IMG_0768.jpg
IMG_0770.jpg

IMG_0772.jpg
IMG_0773.jpg

IMG_0781.jpg
IMG_0779.jpg

IMG_0786.jpg
IMG_0785.jpg

Wat foto's van enige mast details, aangezien dat deze onderdelen er bij jouw niet bij zaten.
Om je een idee te geven van het orgineel.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Optimist

Vandaag heb ik de ramen en bij de kiel een stukje plastic gelijmd. Bij de overgang van kunstof naar de houtenstootrand van de romp waren nog een paar kleine openingen die ik heb dicht geplamuurd.

IMG_0761.jpg

IMG_0760.jpg
IMG_0755.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Bedankt werkhoven voor de tekeningen !Ze zijn heel gedetailleerd.
En foto's van de mast details zijn ook erg mooi.
Ik denk niet dat mijn jacht ooit zo mooi gedetailleerd wordt omdat ik alles zelf moet maken.:(

Maar toch zal ik mijn jacht mooier vinden dan een kant en klaar pakket die je in de winkel ziet liggen. Die zijn meer ontworpen voor RC zeilen en hebben minder op met originaliteit heb ik het idee.

Jan bedankt voor je antwoord! jou idee van pikewire lijkt mij een goed idee
en om eens te gaan zeilen lijkt mij ook een leuk idee, maar dat zal voor mij pas ergens in 2009 worden

Groeten René

Hallo Pompebled.

Jou idee om een mast te maken van een hengeltop is zo slecht nog niet eens. Ik heb een een oud hengeltje van mezelf gepakt een een goed bekeken en idd je kunt er een hele mooie mast van maken (jammer genoeg was mijn hengel veel te kort)

Ik had het idee om een mast van aluminium te maken omdat ik niet weet hoe ik zoiets van hout zou moeten maken. Ik wil nl. wel een gleuf in de mast waar het zeil in komt. en een alu.buis kun je vrij gemakkelijk een gleuf if frezen en klaar is deze jongen. Maar een hengeltop is zelfs nog beter.

Nog een technisch vraagje over zeilen zelf ! als jullie de zeilen verstellen onder het zeilen zelf ! is dat dan alleen het grootzeil of ook tegelijk de fok op dezelfde servo ?en wie heeft er ervaring met het zeilen met een genua?

Groeten René

Vandaag de eerste proefvaart gemaakt !:p
Alleen op de motor, de mast moet ik nog gaan maken maar het idee van pompebled om een mast van een hengel te maken valt toch tegen. Ik heb nog geen hengel kunnen vinden die lang genoeg is. Als ik deze niet kan vinden ga ik alsnog mijn eerste idee van een aluminium mast toepassen. Ik ben er nog niet uit hoe ik er een mooie rechte gleuf in kan frezen die breed genoeg is om een zeil in te kunnen zetten maar ook niet te breed.

1eproefvaart.JPG

De proefvaart is goed verlopen! geen lekkage, en de snelheid valt me mee ! ik heb er een speed 400 motortje in gezet en die doet het goed. Alleen de accu is wel snel leeg. Maar het is de bedoeling dat ik er mee ga zeilen en niet motorvaren, alleen in noodgevallen. De draaicirkel is ongeveer 2 maal de bootlengte en dat is veel beter dan verwacht. Ik vind hem heel erg goed reageren op het roer.

Ik ben bezig het dek weer op te bouwen met losse latjes op een dek van en paar mm berken triplex.Wel een werk maar het gaat wel mooi worden (hoop ik ;)) Ik kreeg een tip om de zijkant van de latjes alvast zwart te verven, dan komen de randen mooi uit . Maar er is verf tussen de latjes gekomen (zie foto) ik ga het dek schuren als het klaar is. Zo hoop ik de overtolige verf weg te schuren.

optimistbovenopen.JPG

Hallo Rene,

Dat zit er al leuk uit die romp in het water, de boot trekt al een mooie golf. Tip, ga je dek niet schuren maar schrapen dit advies is mij ook gegeven. Dit geeft een mooier resultaat dan schuren. (advies van Rik)

Het dek wat je hier ziet is van een bootje van mij. Dek ook opgebouwd uit berkentriplex latjes met een kleine tussen ruimte. Tussenruimtes zijn later na een behandeling met blanke parketlak opgevuld met een zwarte kit. Daarna is het dek weer geschraapt.

IMG_0844.jpg
IMG_0841.jpg

Het dek heb ik later nog behandeld met een interieur beits, daarna weer de parketlak er overheen, vandaar de donkere kleur. Een blanke lak zou beter bij jouw boot passen.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Ik had problemen om een goede mast voor de optimist te vinden !
Heel toevaling vond ik het volgende tuig op marktplaats !
Helemaal blij :):o:D !!!
en heel toevallig moest ik dit weekend ook die kant uit ! 150 km van huis.
Zie foto's de mast is 150 cm lang en de giek (zonder draaigedeelte) 40 cm
Wel wat te lang volgens mij (ik weet de exacte afmetingen niet) maar ik kan ze altijd nog inkorten !

Ps Werkhoven ik zou graag ook de laatste tekening ontvangen als dat mogelijk is ( je weet mijn adres)

tuig1.JPG

tuig2.JPG

tuig3.JPG
tuig4.JPG

Heel toevaling vond ik het volgende tuig op marktplaats !

Dat is een leuke aankoop Rene, heb je gelijk een mast met zeilen. Ik zal de tekeningen op mijn werk proberen te kopieëren als dat lukt. Ik hou je nog op de hoogte.

Gegevens mast:

Totale lengte 1520 mm
Draai punt Giek op 1273 mm van top mast
Giek 348 mm vanaf mast met aangrijp punt zeil op 340 mm
Voor het voorste zeil 348 mm

Voor als je nog dingen wilt aanpassen.

Mvg.

Optimist

Een proefje gedaan met rvs voor het relingwerk. Het kromtrekken van het rvs bij het lassen viel erg mee, had meer vervorming verwacht. Nog wat slijp en polijst werk en dan de achterste reling proberen. (Gebruikt rond 3,2 mm en 2,4 mm is iets aan de dikkekant)

IMG_0936.jpg

012wt.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er erg mooi uit !

Maar dat is jou ook wel toevertrouwd met RVS

Toch een hele kunst om zoiets te lassen met RVS

Knap hoor ;)

optimist

Hallo René,

Dat lassen is inderdaad even prichelen maar het lukt wel. Moet nog wat bedenken voor de staanders.

Ook iets voor jouw Optimist? Ben je al met de kajuit bezig geweest?

Mvg.

Ik ben met de kajuit bezig geweest ! Ik heb de delen 1 op 1 uitgezaagd zoals op de tekening staat,
en op de boot gelijmd. Nu komt het niet zo mooi uit. :( (zie foto's)
De delen op tekening zijn recht van vorm maar de kajuit loopt een beetje rond
en bovenkant schuin naar binnen en daarom zal ik een lichte kromming
aan de onderkant van de zijkant van de kajuit moeten maken!
in het midden zit nu een naad van ongeveer 3 a 4 mm. Dus maar slopen, opnieuw zagen en lijmen.

Dit noemen ze : Hobby toch ?
Of is het meer : Koop een boot en werk je dood ? Nu is dat wel een beetje het geval bij mij,
met mijn echte boten :p Daar heb ik al zoveel uurtjes in zitten.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
René je dek is mooi geworden.

Ik heb nog wat stripjes toegevoegd voor de kabels, moet het nog wel wat bijwerken hier en daar.

IMG_0994.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Graupner Optimist

Op het moment ligt de hobby grotendeels stil, hier nog wat foto's van wat ik de laaste keer nog heb gedaan. Door de geboorte van een zoon:celebrate: heb ik niet zoveel vrije tijd meer, dus zal het wel een tijdje duren voordat er weer eens een update-tje komt.:sleepy:

IMG_1350.jpg

IMG_1312.jpg
IMG_1313.jpg

IMG_1345.jpg
IMG_1346.jpg

IMG_1344.jpg

IMG_1338a.jpg

Mvg.:bye:

Laatst bewerkt:
Back