Graupner Optimist 1970 t/m 1983

Heb de 2 pagina's van de Graupner-katalogus 1979 gescand:
optimist1gq1.jpg
optimist2pi4.jpg

Het valt wat klein uit maar als je mij via pb je e-mailadres geeft kan ik je de originele scan opsturen.

Frédéric

Optimist

Vandaag de reling gemaakt, ben begonnen met de gaten van het dek over te nemen op een plaatje triplex. Op het plaatje heb ik de staanders geplaatst en de reling in de vorm gebogen.
Vervolgens de reling ondersteunt met hout tot de juiste hoogte en vast gesoldeert met een hobbybrander.

IMG_0355.jpg

Mvg.
--------------------------------------------------------------------------

Hallo Frédéric,

Dat is inderdaad even kwijlen....................:D
Bedankt voor je mail, leuk dat je die nog hebt bewaard.

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

IMG_0115.jpg

Nieuwe zeilen gemaakt ter vervanging van de oude.

IMG_0082.jpg

IMG_0083.jpg
IMG_0084.jpg

Gemaakt van vliegerstof en dubbelzijdigplakband (6mm breed heel dun en doorzichtig) voor de zoom, daarna nog onder de naaimachine. Laatst al cijferstickers gehaald bij de bouwmarkt voor het zeilnummer en nu er opgeplakt.

Laatst bewerkt:
optimist

Update.

De nieuwe romp heb ik gelijk maar aan gepakt. Heb de romp verder uitgesneden en met een vijl op maat gemaakt. Gaten geboord voor de kiel en roer. Roer gemaakt van een 2 plaatjes triplex als kern met daar polyester om heen. En natuurlijk een roeras van messing rond 4mm tussen de plaatjes gelijmd.

IMG_0315.jpg
IMG_0316.jpg

IMG_0394.jpg
IMG_0396.jpg

Tevens nog een gat geboord voor een aandrijving. Aandrijving in een zeilboot?:confused:
Ja, ik vindt dit wel makkelijk als het even niet waait en bij het manoeuvreren van de boot is het ook wel makkelijk.

IMG_0398.jpg

Ik had nog wat tandwielen liggen, heb zelf er maar een motorsteuntje bijgemaakt. Aluminiumplaatje buigen wat gaten er in boren en je hebt een eenvoudige motor steun.;)

Frame gemaakt voor de rc. is inmiddels vast gelijmd aan het dek.

IMG_0432.jpg

Mvg.

--------------------------------------------------------------------------
dat ziet er mooi uit zeg

groeten johan

Johan bedankt voor het compliment.

Laatst bewerkt:
optimist

Hier nog wat foto's van de mast, gemaakt van een aluminium gordijnrail en stripjes metaal uit de rubbers van ruitenwissers.

IMG_0344.jpg
IMG_0346.jpg

Bevestiging grootzeil doormiddel van messing bolletjes die afkomstig zijn van relingwerk splitpen erin en een schakel van een ketting. (gesoldeerd)

IMG_0347.jpg

Stripjes metaal uit de rubbers van ruitenwissers.

Mvg.

Aandrijving in romp gemonteerd.

IMG_0085.jpg

Kiel aangepast, verhoogd met 15mm spiestaal. Oude bevestiging was naar mijn idee niet echt stevig, daar zat nog een kunstof (koker) gedeelte tussen de romp en de kiel.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Optimist

Goedendag ik zie dat mijn romp in goede handen terecht is gekomen , wat ik zie ziet het er nog mooier uit dan nieuw uit de doos ,als dit klaar is heb je perfect zeilende Optimst .

groeten Rexonamen

optimist

Hallo Rexonamen,

als dit klaar is heb je perfect zeilende Optimst .

Dat zou mooi zijn.

Bezig geweest met de bedrading van de optimist. Ik gebruik 2 accu's van 6 Volt en misschien nog een batterijpack voor de ontvanger. 1 accu wil ik gebruiken voor de motor en de andere voor de zeilwinch en de verlichting.
De draden zijn vanaf de accu gezekerd en verbonden aan een schakelaar.

Letterstickers gehaald bij de bouwmarkt.

IMG_0131.jpg

Komt wel aardig overéén met de oude. Alleen voor de kleine letters moet ik nog wat vinden.

Na lange tijd heb ik eindelijk tekeningen van de optimist. Sommige dingen zijn zo beter te maken dan dat je alles zelf moet uitzoeken. Het werken aan de optimist zal zo een stukje gemakkelijker worden.

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

Foto update,

Tijdens de vakantie de boot in het water voor een eerste test vaart. Eerst de aandrijving uitgeprobeert zonder de zeilen. Vermogen van de motor is aan de lage kant in het water, waardoor de snelheid ook tegen valt.

IMG_0230.jpg

IMG_0221.jpg

De mast erop met het groot zeil, giek bewoog nog wat stroef.

opt447.jpg

De boot met grootzeil en fok.

opt433.jpg

De Optimist is nog niet helemaal klaar maar het einde komt in zicht. De reling moet er nog op en ik heb nog wat verfwerk. Verder zal ik nog wat aanpassingen maken aan de kiel en misschien moet het roer nog wat groter.

IMG_0215.jpg
IMG_0277.jpg

De motor die is ingebouwd moet er uit: wel goed toerental maar geen vermogen in het water.

Voor de rest ligt de boot mooi in het water.

Heb nog niet echt kunnen varen met wat meer wind, niet omdat het niet waaide maar omdat de boot nog wat beter afgedicht moet worden tegen water van buiten af.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Hallo F. werhoven.

Ik heb met belangstelling het hele verhaal gelezen.
Het is een heel mooi schip geworden, ik hoop dat die van mij ook zo wordt.
Ik heb hem gister net via de post binnen gekregen (opknapper via ebay)
Alleen jammer genoeg is de kiel afgebroken !!! en dat gebeurd wel meer lees ik.

Toch ga ik proberen hem weer in ere te herstellen

Groeten Wetterwille

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo F. werhoven.

Ik heb met belangstelling het hele verhaal gelezen.
Het is een heel mooi schip geworden, ik hoop dat die van mij ook zo wordt.
Ik heb hem gister net via de post binnen gekregen (opknapper via ebay)
Alleen jammer genoeg is de kiel afgebroken !!! en dat gebeurd wel meer lees ik.

Toch ga ik proberen hem weer in ere te herstellen

Groeten Wetterwille

Hallo Wetterwille,

Jammer dat bij jou de kiel ook is afgebroken, hopelijk viel de schade nog wat mee en is het nog te repareren. Ben benieuwd naar jou boot, als je foto's hebt plaats ze hier zou ik zeggen. Je kan je bouw vorderingen hier wel in dit topic plaatsen als je wilt.
Mocht je nog wat info nodig hebben dan lees ik het wel.

De boot van mij is nog niet klaar, ben nog bezig met het plaatsen van de rc apparatuur.(gewichts verdeling in de boot) Zijn nog wat andere dingen die ik nog moet afwerken en wil veranderen. Daarnaast wil ik binnenkort gaan beginnen met de tweede Optimist.

Succes met jou boot alvast.

Mvg.

opt449.jpg

Laatst bewerkt:
optimist

Bezig geweest met wat aanpassingen.

Bovenbouw opnieuw gemaakt voor een betere afdichting, de oude opbouw kierde op sommige plaatsen wat te veel.

IMG_0324.jpg
IMG_0325.jpg

IMG_0337.jpg

De opstaande rand heb ik wat hoger gemaakt, zodat er geen kieren meer zichtbaar zijn. Op het boven deel komt wat doorzichtig dun plexiglas, daarover heen komt dan de kap. Zo hoop ik het een beetje water dicht te krijgen. De ramen heb ik ook overnieuw gemaakt, dit keer van wat dikker plexiglas. Tevens de voorkant van de opbouw is anders geworden, bolling van de kap heb ik er in meegenomen.

IMG_0326.jpg
IMG_0328.jpg

Bij de kapper zag ik deze letters in een laatje liggen, toen hij opzoek was naar zijn kam. Deze letters gebruikt hij voor zo'n prijzen bordje.
Dit bracht mij op een idéé, heb gelijk maar gevraagd of ie wat letters kon missen.

IMG_0330.jpg

Deze plak ik in een boog op de spiegel, heb het een keer eerder gezien vond het toen wel mooi staan.
Letters eerst mee spuiten en dan in zwart of goudkleur afwerken.

Intussen de letters op de spiegel geplakt, moet de lijmresten nog wel verwijderen.

Hier het voorlopige resultaat alvast.

IMG_0342.jpg

Hier heb ik de lijmresten wat verwijderd.

IMG_0355.jpg

Nog wat details van de mast.

IMG_0349.jpg
IMG_0352.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

De nieuwe verhoogte opbouw.

De opbouw weer opnieuw behandeld met interieurbeits en afgelakt met parketlak. Interieurbeits aanbrengen met een kwast en dan met een doek uitwrijven, omdat het anders al gauw te donker word. Word het te donker dan kun je beter alles maar weer schuren, dat had ik dus weer:bad-words:!

IMG_0381.jpg
IMG_0382.jpg

De Kuip in de lak gezet, van te voren een beetje gescheurd op sommige plaatsen. Lijkt nu dat het wat versleten is.

IMG_0383.jpg

IMG_0385.jpg
IMG_0386.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Mooi hoor !! het is echt een plaatje
Ik ben nog lang niet zo ver, maar heb ondertussen wel een paar vorderingen gemaakt ! de Kiel zit er weer aan ! Zie de foto's
ik heb hem er weer aan gezet met epoxy en glasvezelmatjes en veel schuren. Ter plaatse van de kiel nog een paar spantjes gezet om de krachten goed te verdelen op de romp.

full

full

full

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Wetterwille,

Dat ziet er al mooi strak uit zeg.

full

Zo kwam er ook één van mij binnen met de post, is inderdaad een probleem met dit model. Maar je bent goed bezig geweest, het ziet er weer prachtig uit.

Wat ga je doen met de opbouw? Helemaal overnieuw of gebruik je de oude onderdelen ook nog.
Heb je ook de tekeningen bij het model gekregen?
Zo niet dan wil ik eventueel nog wel wat kopieëren en toesturen.

Ben al benieuwd naar het vervolg.:D

Mvg.

Het ziet er prachtig uit!

Ludo

Thanx Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back