Graupner problemen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Wout koopmans, 1 nov 2019.

  1. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Hallo allemaal ik zal mij even voorstellen. Ik ben Wout Koopmans, Ik heb problemen met mijn 12 tön kutter van het merk graupner. De motor doet het maar als ik op mijn zender het palletje beweeg dan doet ie het niet en de servo doet het ook niet. Kan iemand mij helpen?
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Welkom op het forum.

    Om iets zinnigs over je vraag te zeggen, is veel meer informatie nodig. Welke zender, ontvanger, regelaar, motor, servo('s), type batterijen e.d. en duidelijke foto's hoe alles is aangesloten. Heeft het gewerkt en zo ja wat is er gebeurd dat het nu niet meer werkt. Wat heb je tot nu toe gedaan om het weer te laten functioneren?

    Je hebt dezelfde vraag twee maal gesteld. Dat is niet handig. Antwoorden kunnen over twee intems verspreid raken. Het is veel overzichtelijker als die bij elkaar blijven.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  3. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Ik heb al vast een paar dingen monoperm 5 pole motor 7.2 en een lipo 7.2 volt accu. De oplader staat op de bijgevoegde foto. Er is water bij de motor gekomen maar daarna deed de servo het nog wel, maar de motorkracht was er uit. Eerst heb ik de boot met rust gelaten. Toen ik er na een tijdje weer naar keek deed de Servo het niet meer. ik heb samen met mijn leraar nog een gebroken kabel aan elkaar gesoldeerd en waarna de motor het deed op de accu.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wout, Ergens lijkt het dat je niet snapt of leest wat er wordt gevraagd. Dus nogmaals lezen en doen wat er gevraagd wordt. Gr. Klaas.
     
  5. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Ik kan er helaas pas maandag naar kijken welke zender er bij zit.
    Dus ik zal maandag meer info sturen.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    En laat dan gelijk eens de binnenkant van die Tön 12 zien. Hoe één en ander aan elkaar zit. Mooi scheepje trouwens. Heb er in 1977 zelf eentje gebouwd. Gr. Klaas.

    R0017400.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
  8. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    20191104_121305.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Dit zijn de foto waar u om vroeg
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wout, Bedankt voor de foto's. Mijn allereerste vraag: Heeft deze combinatie Acoms zender met Graupner ontvanger ooit gewerkt?
    Zender en ontvanger zijn 2 kanaals. Je kunt er dus een stuurservo en een motorregelaar mee bedienen.
    Zie echter 3 servokabels in je ontvanger zitten.
    Wat zit er aan het bovenste stekkertje in de aansluiting voor de batterij? Is dat de draad van de zeilwinch?
    Graag zou ik ook een foto van de regelaar zien. En anders merk en typenummer.
    En wat zit er aan het kleine schakelaartje naast de servo?
    Het lijkt me slim om alles uit je boot te bouwen en dan op tafel of op de werkbank de boel inspecteren en door te meten.
    Je schrijft dat de motor onder water heeft gestaan. Al lang geleden? De motor zou het nog wel doen. Laat (als je dat nog niet hebt gedaan) aan beide zijden van de motor een klein drupje olie langs de as naar binnen lopen. Daarna nog eens een poosje laten lopen.
    Zodra ik wat meer info heb zal ik nog eens voor je kijken. Gr. Klaas.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de motor onder water heeft gestaan, is de eletronica (ontvanger, motorregelaar en servo's) ook nat geworden?
     
  12. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Ja hij heeft gewerkt ja dat zat er al in en ja dat is voor de zeilwinch het nummer van de vaarregelaar is 12831108 en wat naast de Servo zit is de aan en uit knop
     
  13. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    En de Servo niet motor
    Regelaar een beetje
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sorry Wout, maar met zulke info kan ik niets. Het lijkt me sterk dat je op een 2 kanaals zender 3 dingen kunt regelen.
    En die regelaar, staat daar geen merk op? En een foto lukt dat (niet)?
    En die aan/uitknop zit die met draden aan de regelaar?
    En nog even op de vraag van N.P.S. van in te gaan. Is de elektronica ook nat geweest.
    Even goed lezen en dan punt voor punt beantwoorden. Anders is er geen touw aan vast te knopen.
    Gr. Klaas.
     
  15. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Hobbykingis het merk
     
  16. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Ik heb heer een paar foto,s ik heb zelf de regelaar uit elkaar gehad
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Raar dat het zo gewerkt heeft.
    Een regelaar aansluiten op de "Batt" aansluiting, zorgt er voor dat de ontvanger en servo's 5 volt voedingsspanning krijgen, maar de motor kan nooit geregeld worden. Twijfel daarom behoorlijk aan je uitspraken. Als elektronica nat is geworden en niet op de juiste wijze is gedroogd https://www.modelbouwforum.nl/threads/apparatuur-heeft-zwemles-gehad.21632/ dan is de kans dat het niet meer werkt erg groot. Zou hulp zoeken bij deskundigen. Bijvoorbeeld een modelbootvereniging in je omgeving. Dan kan stap voor stap gecontroleerd worden wat er (nog) werkt.

    Zie nu de foto's van je regelaar. Die zal defect zijn, te zien aan de hoeveelheid oxidatie...
     
  18. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Ja een beetje
     
  19. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Ik heb zelf hem in het zonnetje gezet want ik West niet wat ik er me moest doen tenslotte ben ik maar 13 jaar en wat zou u nu doen want ik ben niet erg evaren
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wout Er zijn een hoop vragen gesteld. Als je de moeite niet wilt nemen om die duidelijk te beantwoorden dan geef ik het op.
    Zie net nog een paar foto's. Zo te zien is de regelaar alleen nog geschikt voor de kliko.
    En nogmaals, deze installatie is geschikt om niet meer dan twee dingen aan te sturen.
    Lees net dat je nog maar 13 jaar bent. Had ik dat eerder geweten dan had ik wat vriendelijker gereageerd.
    Maar dat verandert weinig aan de situatie. Als de ontvanger ook onder water heeft gestaan dan vrees ik dat die ook is aangetast door corrosie.
    Volg N.P.S. zijn advies op en zoek hulp bij een club of een andere deskundige. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina