Graupner Red Rocket

Hoi,

Ik heb 2e hands voordelig een Grauper Red Rocket kunnen kopen.
nu vraag ik me een paar dingen af..

wat voor motor zit daarbij? Speed 500 ?
het label is er af en weet niet goed welke het is.. kan deze vervangen worden door borsteloos zo ja welke?
welke servo is aan te raden?
welke accu moet ik gebruiken?

en laatste vraag. ;)
het ABS moet nog gespoten worden welke lak kan ik daar het beste voor gebruiken?
2k lak? of autolak? neem aan geen acryl ;)

Grtz,
Noah

Hoi,

Als ik het goed heb kan je het gewoon meten om welke motor het gaat. Speed 500 is geloof ik 5 cm en 600 6 cm. De diktes van de motoren zijn gelijk aan elkaar. Het lijkt mij niet verstandig om een brushless motor erin te zetten, omdat het een ABS bootje is wat eigenlijk geen grote krachten kan hebben of je moet het bootje natuurlijk behandelen met b.v carbon o.i.d, maar dan gaat er al gauw een hoop geld in zitten waar je onderhand een mooie romp + hardware van glasvezel voor kan hebben :wink:
Wat zijn precies de afmetingen van de boot? Denk dat je met een outboard van speed 500 of 600 rond de 4KG moet zitten kwa servo. Accu weet ik niet afhankelijk van maten, ruimte en motor. Maar voor een beetje goede vaartijd zijn GP3300 of 3700 geschikt.

@Maurits: bedankt voor je info! daar kan ik wat mee.

@solex: Ja die heb ik erbij.. denk ik.. een buitenboord motor. maar zit een bak van een motor in.
geen 400/480 maatje in ieder geval.

Als er een speed 480 bij wordt geleverd vanuit de doos dan is de volgende setup leuk: Graupner 480BB race 7.2V op bijvoorbeeld 7 Sub-c GP3300. Deze cellen zijn 5.95 per stuk. Passen deze niet dan kun je altijd nog voor de kleinere GP's gaan (1100-2200). Met deze setup moet een leuke snelheid te behalen zijn die haalbaar is voor de romp. B.t.w met een 480 motor moet een S3001 servo lukken en heeft een zeer aantrekkelijke prijs.

Link van de motor:
http://www.2brothersrc.com/main.php...cription&subject=motorenelectro&articleid=114

Link cellen:
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productlist&subject=accus

P.S: Wat zijn de afmetingen van de romp? :idea:

Bak van een motor ?
Er is geen opschrift/sticker meer op het kapje van de motor ?

Welk draad zit er op de as, waar je je propje op moet draaien ?
M2 ?

Een "bak van een motor" past niet eens onder het kapje van een 480GTX.
En als het een 480 GTX is, zou dat op het kapje moeten staan.

Ben bang dat ie een 600GTX heeft, of zo'n ding van Kyosho.
En die zijn allebei beetje groot voor de Red Rocket.

Dit is een foto van het geheel :

speedboot001av6.jpg

Moet uiteraard nog rood spuiten ;)

Volgens de verkoper kan de motor 12v aan.

Ik wil je niet gelijk tegen het zere been aanschoppen maar even het volgende,
Ik heb ook eens zo 'n bootje gehad, verwacht er niet teveel van en steek er vooral niet teveel geld in.
het is een leuk bootje om op de plank te zetten maar echt geen snelheidsmonster.
als je een beetje betaalbaar met een electrotunnel wil varen kun je beter voor een Graupner f1 tunnel gaan of als je er nog eentje kan vinden voor een Kyosho wavemaster. De Kyosho is zeker ook geen topboot maar toch al een stukje beter geschikt om iets snelheid uit te halen dan jouw rompje, ik heb er ook eens wat mee geexperimenteerd en met een 700 race motortje op het originele (aangepaste) aangepaste staartstuk op 12 of 14 cellen kwam deze aardig op snelheid. Echt super was het nog steeds niet dus de romp is op zolder beland en daar zal hij wel blijven liggen denk ik.

Best leuk om een projectje te starten zoals je van plan bent maar naar mijn idee kun je beter een iets betere basis als uitgangspunt nemen om teleurstelling te voorkomen.

Succes ermee...

Zo.. het is kerst en wat doe je dan... juist.. de garage van je ouders gebruiken om je speedboat te spuiten.. :)

Hier het resultaat van de Red/Blue Rocket :

ooit004gw3.jpg

ooit005ad6.jpg

Het is mettalic blauw van de Halfords.

@kattekamp : ik ga er ook niet veel geld in stoppen.. ik heb nog vrij veel liggen dus dat gebruik ik allemaal per saldo geen extra investeringen. Dus leuk om mee te experimenteren.
Er zal een 40a brushed regelaar inkomen en een 3s lipo saver op het dak. servo gewoon een Multiplex Tiny-S en een 2200mah lipo 20c. dus hij mag totaal 40a gaan trekken. niet dat hij dat haalt laat staan wat de motor met dat amperage doet maargoed :)

Van de week eens verder knutselen.. woensdag komt er ook een MHZ Gecko binnen dus weer voldoende voorraad voor de avonden.

Zo, wat later dan gepland maar dat is meestal bij mij.. de Graupner Red Rocket is af.

Heeft de standaard Speed 600 12v met 40a kontronik regelaar.

Ik heb in de cockpit waar eigenlijk een helm komt een ledhouder geplaatst met een 3s liposaver.
Deze licht fel rood bij het bereiken van 9volt en is door het cockpitje heen heel goed te zien.

img5100mediumno5.jpg

Had nog wat stickers liggen van een Kyosho vliegtuig. Die als reclame maar toegevoegd.
de motor was anders erg saai helemaal zwart. Antenne is van Jamara en gesoldeerd aan een 40Mhz
ontvanger. (jaja.. had alleen maar 35Mhz dus moest deze nog aanschaffen).

img5101mediummj8.jpg

De Outboard heeft een aansturing met 2 taaie plastic stangetjes naar een Multiplex Tiny-S servo.
was nogal een gedoe om maximale uitslag te halen. denk dat ik op 30graden zit. Hoop dat dat
voldoende is. Verder heb ik de Outboard aan beide kanten van de spiegel vastgezet met aluminium
plaatjes. Dit ter versteviging.. is ook echt nodig.. doe je het niet zakt de outboard al iets naar
achteren.

img5105mediumtu3.jpg

Verder even een beginnersvraag.. heb nog geen tijd gehad hem te testen maar welke kant moet de prop
opdraaien wil hij vooruit gaan? hij draait nu linksom. komt de schroef niet los als je de verkeerde
kant opgaat of moet je deze dan heel strak aandraaien?

Ik wil er een 2200mah 3s lipo indoen vanaf waar moet ik het zwaartepunt berekenen? hoe bepaal ik dat?

Grtz,
Noah

de schroef moet standaard linksom draaien wan inderdaar als je hem de andere kant op laat draaien gaar hij waarschijlijk eeerst achteruit en dan ben je prop kwijt als je pech hebt kan ook wezen dat hij zo vast zit dat hij gewoon blijft zitten maar meestal ben je hem dan kwijt wat ook wel mensen overkomen (bij mij een keer) dat ze de moeter niet goed solderen dat + en - is omgedraait en de verkeerder kant op draait leuk als je 2 motoren hebt 360 graden rondjes draaien.
ben nu zelf bezig met een powerboat cat met twe motoren dus moet ik der wel een beetje op letten :roll: :roll:

Back