graupner saturn

een winterprojectje
bedoeling is hier totaal retro te gaan

6 V decaperm ,loodaccu's ,semi-electronische regelaar en een stokoude robbe terratop

speedboot005.jpg

Ondanks dat het zo'n mooi clean slepertje is, is er verrassend weinig te vinden over de saturn op youtube en consorten.

een aanvang genomen met de werken

as ingebouwd , pasvorm van de skeg was bijna perfect en was een goed verlijmbare kunststof
extra versteviging aan de motorkant voorzien

P1010659.jpg

P1010661.jpg

de retro onderdelen:

P1010658.jpg

inderdaad Roel , lage motortoerentallen zijn zeer nauwkeurig te regelen

heb wel al gemerkt dat het wel nog even passen worden om regelaar + bijbehorende servo erin te krijgen

leeftijd zal ondertussen rond de 30 jaar schommelen , deze regelaar liep dus nog samen met de dino's in de oerbossen rond :-)

mvg

ja hoor ;de servo moet het staafje in of uit de regelaar bewegen

naargelang de positie van het staafje draait je motor voor- achter ,zacht of hard

werkt perfect ,geluidloos en heb de regelaar nog nooit warm weten worden ( wel niet superzwaar belasten ,vermogen 12 volt 10 A )

zal nu ok niet het geval zijn denk ik , decaperm 6v max 7A waar ik een driebladige 50mm schroef op de reductiekant ga zetten

mvg

Ok, da's apart, een mechanisch gestuurd electronische regelaar. Maar als het werkt, waarom niet. Ik heb zelf ook een aantal antieke regelaars in gebruik, een Micro Controller 2A, die ook erg goed is in het lage toerenbereik, en een "Quartronic" regelaar waar nog een relais in zit voor achteruit. Maar werkt ook nog goed, zolang je geen gigantische stromen erdoor laat lopen.

Ik vind het wel slim, eigenlijk. Je hoeft in je electronica niet ingewikkeld te doen met H-bruggen, omslagpunten enzo, gewoon met PWM toeren regelen en vooruit en achteruit vang je met de servo af. Ideaal!

Hoe je dat dan vervolgens handig aanstuurt... Eén kanaal voor de toeren, één kanaal voor de vaarrichting ofzo?

Hetzelfde als tweehendel motorbediening op een 1:1 boot. (roept om een f14navy)

edit, het schuifje regelt ook voor en achteruit, 1 stick dus.

Laatst bewerkt:
motor en roer gemonteerd
roer :paste voor geen meter!! onbegrijpelijk dat Mhr Graupner geen 2 stukken kunsstof kan laten gieten die perfect in elkaar passen!!

eigenbouw bodemplaat waar motor en accu op komen gemonteerd

P1010663.jpg

P1010662.jpg

aansturing van het roer ga ik wijzigen ,zou normaal via kabels gebueren welk bovenop het dek lopen en de door het dek stekende roerhevel bewegen
echter : meegeleverde as van het roer was te kort om door het dek te komen , en heb zo ook mijn twijfels bij het spelingsvrij lopen van dit systeem

smering voorzien op roer , vandaar het messing buisje

mvg

Laatst bewerkt:
electronica gemonteerd, enkel nog plekje voor ontvanger vinden en wachten op nieuwe 6 volt loodaccu want mijn oude zijn blijkbaar dood
:te lang ongebruikt laten liggen,krijg er geen spanning meer op

begonnen aan ondersteuning dek ,en zoals ik ondertussen al vewachtte past dit ook niet echt geweldig

hout is niet lasercut maar gestanst en dat had eigenlijk veel beter gekund,paar jaar geleden een Jules Vernes gebouwd en daar was het hout echt van superkwaliteit

(middelste deksteun zit nog los)

P1010666.jpg

P1010665.jpg

klein probleempje vastgesteld met de terra top zender :

bij volledige uitslag knuppel naar rechts kruipt de servo na een aantal seconden terug naar zijn nulstand
tot 99% uitslag werkt alles normaal juist het laatste graadje beweging geeft problemen en doet de servo "terug kruipen"
uiterst links blijft de servo wel gewoon in zijn uiterste stand staan

geprobeerd met andere servo en is dan juist hetzelfde

zal iets moeten aanbrengen zodat de knuppel juist niet tot zijn maximale beweging komt

mvg
Ben

Stick units omwisselen, zodat je het probleem verplaatst? Een begrenzing inbouwen kan ook, maar is dan misschien niet nodig als je de "net niet 100% stick" voor een andere functie gaat gebruiken, bijvoorbeeld een hoorn of zo...

daarnet even bekeken ivm kwarslag draaien van de rechterstick (t'is een 4-kanaals zender)maar Robbe had toen in zijn oneindige wijsheid voorzien dat je wel de stick kan draaien maar de schuifschakelaars van de trim zitten vast op de kast!

ja gaat dan bekomen dat je trimschakelaar 90° gedraaid zit tov je stickbeweging !

niet echt logisch dus :-)

we gaan dat maar zo laten en de stickbeweging beperken

mvg
Ben

Back