Graupner Silberpfeil

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ronaldus5, 24 nov 2020.

  1. Ronaldus5

    Ronaldus5

    Lid geworden:
    24 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Duiven
    Dag allemaal.
    Wil deze gaan afbouwen en rc waardig maken en ben dus weer na 25 jaar begonnen met deze leuke hobby.
    Het is een Graupner Silberpfeil uit 1961, vind em prachtig zelf en mijn eerste obstakel is de lak kleur , dacht zelf DDR Gletsjer Blauw?
    Er wordt gezegd dat dit een waardevolle boot is?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik vind het er iig heel erg op schaal uitzien.
    Mooi bootje ,en leuk om zoiets weer op te bouwen.
     
  3. Ronaldus5

    Ronaldus5

    Lid geworden:
    24 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Duiven
    Ja, hou wel van deze vintage vorm, alleen de kleur was al een uitdaging. Denk zelf dat DDR Trabant Gletsjer blauw deze het best benaderd :) Nu weer uitzoeken welke motor regelaar combinatie het beste is, wil hem toch redelijk snel maken.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  4. Ronaldus5

    Ronaldus5

    Lid geworden:
    24 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Duiven
    Wil toch graag wat advies, wat is verstandig kwa motor , vaarregelaar en accu's te doen. Zie zelf door het bos de bomen niet meer.
    Voor de zender wil ik ca 100- uitgeven?
    Weet dat ik veel vraag, de boot is ca 75cm lang.
     
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Ronald, het is wat rustig op het forum.
    Om mee te beginnen zal ik wat info van je verzamelen, weet je of je aandrijving/prop origineel onder de romp hoort?
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Waarschijnlijk zoals bij een riva, zie foto Screenshot_20201127-145416_Chrome.jpeg
     
  7. Ronaldus5

    Ronaldus5

    Lid geworden:
    24 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Duiven
  8. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi , word deze boot nu onderschips aangedreven ?

    Dit bepaald namelijk welke soort as en koppeling gebruikt kan worden.

    Setup zal ik eens nakijken , je zal een gegeven aantal toeren moeten draaien, deze zal naar mijn inschatting wel lager zijn als een snelle brushless speedboot.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronaldus,

    Dat is een auto motor, bedoeld om aan een reductie te werken, rechtstreeks in een boot kan alleen als je een heel klein (inefficiënt) schroefje neemt, anders zal deze motor teveel stroom trekken, heet lopen (waardoor je weer aan waterkoeling moet denken) en uiteindelijk verbranden.

    Uitgaand van een schroef onder de boot moet je aan iets van 10.000 onder last denken, dan kun je nog een efficiënte maat schroef gebruiken van 35 - 42 mm. E.e.a natuurlijk afhankelijk van de gekozen motor.

    Afgaand op de foto's betreft het een diepgetrokken kunststof romp, met ronde kanten aan de spiegel, als je toch nog moet verven, zou ik die kanten scherp maken, dat scheelt weerstand en voorkomt wippen (porpoising op z'n Engels).

    Groeten, Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
  11. Ronaldus5

    Ronaldus5

    Lid geworden:
    24 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Duiven
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronaldus,

    De crawler motor uit je link lijkt me heel geschikt, of je de 27 of 35 turn versie neemt hangt af van de spoed van je prop, want 45 mm is op het randje van wat je een borstelmotor kan 'aandoen'. Als de boel te heet wordt, helpt zelfs het toevoegen van waterkoeling niet echt...

    Vuistregel is om de prop niet groter te nemen dan de diameter van je motor, Ø36 mm dus, 45 mm is fors groter en zou ik alleen gebruiken als de spoed laag is.
    Heb je een link naar, of een foto van de prop?

    Wat betreft het scherp maken van de trailing edge; daarom is het handig om éérst op het forum vragen te stellen voor dat je gaat spuiten.
    Met een beetje mazzel zul je geen last hebben van de afgeronde spiegel bij het varen.

    Groeten, Jan.
     
  13. Ronaldus5

    Ronaldus5

    Lid geworden:
    24 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Duiven
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronaldus,

    In tegenstelling tot 1:1 boten (waar ze mede de trim bepalen) hebben trimvlakken op een model speedboot alleen zin als je harder gaat dan 70-80 km/h.
    Trimvlakken verlengen quasi de lengte van de romp waardoor je nét nog even harder kunt voordat er zo weinig romp in het water is dat de boot instabiel wordt (en meestal los komt van het water, met een spectaculaire klapper als gevolg).

    Gezien het materiaal van je boot en de ouderdom ervan, zou ik met 50 km/h tevreden zijn, zelfs bij die snelheid is een aanvaring voor een ABS romp meestal desastreus...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina