Dag allemaal. Wil deze gaan afbouwen en rc waardig maken en ben dus weer na 25 jaar begonnen met deze leuke hobby. Het is een Graupner Silberpfeil uit 1961, vind em prachtig zelf en mijn eerste obstakel is de lak kleur , dacht zelf DDR Gletsjer Blauw? Er wordt gezegd dat dit een waardevolle boot is?
Ja, hou wel van deze vintage vorm, alleen de kleur was al een uitdaging. Denk zelf dat DDR Trabant Gletsjer blauw deze het best benaderd Nu weer uitzoeken welke motor regelaar combinatie het beste is, wil hem toch redelijk snel maken.
Wil toch graag wat advies, wat is verstandig kwa motor , vaarregelaar en accu's te doen. Zie zelf door het bos de bomen niet meer. Voor de zender wil ik ca 100- uitgeven? Weet dat ik veel vraag, de boot is ca 75cm lang.
Hallo Ronald, het is wat rustig op het forum. Om mee te beginnen zal ik wat info van je verzamelen, weet je of je aandrijving/prop origineel onder de romp hoort?
Dank je Gerjan. Heb nu een dacht ik standaard as van 4mm, ben aan het kijken naar een aandrijfset. Zou deze kunnen of goed zijn? https://www.banggood.com/Surpass-Ho...mClientCountry=NL&cur_warehouse=CN&ID=6274810 of is een brushless beter? Hij hoeft niet super hard te gaan, maar een beetje snelheid is wel leuk.
Hoi , word deze boot nu onderschips aangedreven ? Dit bepaald namelijk welke soort as en koppeling gebruikt kan worden. Setup zal ik eens nakijken , je zal een gegeven aantal toeren moeten draaien, deze zal naar mijn inschatting wel lager zijn als een snelle brushless speedboot.
Hallo Ronaldus, Dat is een auto motor, bedoeld om aan een reductie te werken, rechtstreeks in een boot kan alleen als je een heel klein (inefficiënt) schroefje neemt, anders zal deze motor teveel stroom trekken, heet lopen (waardoor je weer aan waterkoeling moet denken) en uiteindelijk verbranden. Uitgaand van een schroef onder de boot moet je aan iets van 10.000 onder last denken, dan kun je nog een efficiënte maat schroef gebruiken van 35 - 42 mm. E.e.a natuurlijk afhankelijk van de gekozen motor. Afgaand op de foto's betreft het een diepgetrokken kunststof romp, met ronde kanten aan de spiegel, als je toch nog moet verven, zou ik die kanten scherp maken, dat scheelt weerstand en voorkomt wippen (porpoising op z'n Engels). Groeten, Jan.
Hoe is je Duits? Hier nog wat leesvoer van Werner Fischer uit Kempten: https://chmiel.de/galerie/gast-bilder/graupner-silberpfeil-1961-von-werner-fischer.php4 Maar die had je waarschijnlijk al gevonden, want je avatar foto komt er vandaan... Groeten, Jan.
Dank je Jan, bestel dan een andere motor, je bedoelt dan dat je op een circa 27 -35 turns motor komt, mijn schroef is 45 mm , dus eerder 35 turns? https://www.banggood.com/Surpass-Ho...mClientCountry=NL&cur_warehouse=CN&ID=6287706 Helaas is de boot reeds gespoten.
Hallo Ronaldus, De crawler motor uit je link lijkt me heel geschikt, of je de 27 of 35 turn versie neemt hangt af van de spoed van je prop, want 45 mm is op het randje van wat je een borstelmotor kan 'aandoen'. Als de boel te heet wordt, helpt zelfs het toevoegen van waterkoeling niet echt... Vuistregel is om de prop niet groter te nemen dan de diameter van je motor, Ø36 mm dus, 45 mm is fors groter en zou ik alleen gebruiken als de spoed laag is. Heb je een link naar, of een foto van de prop? Wat betreft het scherp maken van de trailing edge; daarom is het handig om éérst op het forum vragen te stellen voor dat je gaat spuiten. Met een beetje mazzel zul je geen last hebben van de afgeronde spiegel bij het varen. Groeten, Jan.
https://www.banggood.com/TFL-1Pair-...-p-1044477.html?cur_warehouse=CN&rmmds=search https://www.banggood.com/2PCS-Volan...-p-1772006.html?cur_warehouse=CN&rmmds=search Hebben deze noem ze maar trimvlakken zin en had ook moeten wachten met spuiten, maar ongeduldig zijn is één van mijn ... eigenschappen. Dank je weer
Hallo Ronaldus, In tegenstelling tot 1:1 boten (waar ze mede de trim bepalen) hebben trimvlakken op een model speedboot alleen zin als je harder gaat dan 70-80 km/h. Trimvlakken verlengen quasi de lengte van de romp waardoor je nét nog even harder kunt voordat er zo weinig romp in het water is dat de boot instabiel wordt (en meestal los komt van het water, met een spectaculaire klapper als gevolg). Gezien het materiaal van je boot en de ouderdom ervan, zou ik met 50 km/h tevreden zijn, zelfs bij die snelheid is een aanvaring voor een ABS romp meestal desastreus... Groeten, Jan.