Graupner Smaragd 2m electrozwever nu met maidenfilmpje (12-08-'11)

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hallo,

na geregeld Wiebe te zien vliegen met zijn 2m Graupner Bussard zwever, begon het bij mij ook weer te kriebelen. Je kijkt wat om je héén, niet specifiek zoekend, maar wel oriënterend.
Ook gezien de geringe tijd om te hobby'en de laatste tijd was er ook geen haast.
Tot gisteren ik enkele tandwielsetjes haalde v.d. LHS, kwam ik de Graupner Smaragd tegen. Het is een 2m electrozwever, ARTF geleverd. Een mooi elegante zwever, met houtbouw/oracover vleugel en glas rompje. T-staart, rolroeren en richtingsroer.
Een all-rounder, langzaam eerlijk, maar ook een vlotte vlieger. Goede thermiek eigenschappen.

Nu was het plan om eerst een nette FPV kist te bouwen, en ook nog een makkelijk luchtfoto vliegtuig voor een compact camera te bouwen.
Na het redeneren, kon ik dit eigenlijk allemaal wel combineren. De romp lijkt ruim genoeg voor een Compact Camera, en het cockpitkapje kan ook makkelijk vervangen worden voor een "FPV zender/camera cockpitje".
Drie vliegen in één klap.

Hij lokte, en de LHS maakte nog eens een nette prijs, en de verleiding was te groot, ik heb hem mee genomen.
Eenmaal thuis nog beter bekeken, en het blijkt een prachtig model te zijn. De romp is ruim, stevige witte gelcoat, behoorlijk stevig en lekker licht. De vleugels zijn supermooi en netjes gebouwd, en de bespanning oogt sjiek. Brede gele neuslijst, en doorzichtig rood. De neuslijst is vol beplankt.

Na wat zoeken, blijkt dat er nog niet een draadje over is, terwijl dit model het zeker waard is ;) .
Bij deze de start, en enkele i-net foto's. Gedurende de "bouw" (assembleren, echt bouwen is het niet) zal ik eens wat foto's plaatsen.

4535_Smaragd_life1__51535_zoom.jpg

4535_Smaragd_Motiv__13650_zoom.jpg

Wie kent het model, of nog mooier, wie vliegt het model en hoe zijn de bevindingen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk testbericht, en zeer toevallig ontbreken bij mij ook de stuurstangen.

Enkele foto's van de doos inhoud.
smaragd1.jpg

smaragd2.jpg

smaragd3.jpg

smaragd4.jpg

smaragd5.jpg

Het rompje weegt net geen 200 gram, de vleugelhelften 176 gram p/stuk, en de staart weegt 29 gram. Dit alles met de roeren en roertape.

Inmiddels zijn de roeren gemonteerd d.m.v. tape als scharnier. Ook zijn de openingen voor de draden, de vleugeldeuveltjes, de schroefgaten en de servo "gaten" in de vleugel. Met een strijkboutje en de soldeerbout als gereedschap.

Rustig doorbouwen, vervolg komt.

Hallo Aaalie,

De Smaragd heb ik zelf ook, vliegt uiterst goedmoedig en makkelijk. Laat zich gemakkelijk landen met spoileron. Kan aardig thermieken. Kort samengevat een goede kist.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Hey Rob, leuk om te horen.
Is hij ook nog goed (eerlijk) te landen zonder spoileron? Ik wilde de autopilot proberen, echter deze heeft slechts één aansluiting voor aileron, ik moet dus de aileron servo's parallel aansluiten.

En de bouw is begonnen, maar heb nu een vraagje over de dunne beuken stokjes, die de vleugel aan de voorlijst in de romp vasthouden. Ze zien er wat klein uit, is dit voldoende voor de vleugel? Het model word een fractie (200 gram) zwaarder dan door Graupner bedoeld namelijk (met camera althans, zonder camera word hij een fractie lichter).

Vriendelijke groeten,
Aldert

De mogelijkheid om de ailerons omhoog te stellen bij de landing is wel aan te bevelen. Als je de ailerons toch parallel wilt schakelen (zou ik zelf niet doen) zal je de rolroeren mechanisch moeten differentiëren door de servohoorns in de neutrale stand een stukje naar voren te laten wijzen (circa 30 graden).
Anders wordt de uitslag van de ailerons naar beneden te groot en dat geeft een beroerd bochtengedrag.

Smaragd

Hallo Aldert,

Zonder spoilerons landen is geen probleem mits je laag en ver aanvliegt want de kist glijd en glijd en glijd etc. etc. maar door (bodemeffect). Met spoilerons is gewoon makkelijker.
Voor wat betreft de "tandenstokers" die heb ik na de eerste kartwheel landing, noodgedwongen, vervangen naar ø4mm beuken rondhout hetgeen nu alweer 2 jaar houdt. Met andere woorden meteen vervangen die dingen!
Ook bij mij waren de stuurstangen (staaldraden) niet in de doos aanwezig.

Succes verder met "bouwen" en vliegen van de kist, je zult er veel plezier aan beleven.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

De zwever is gereed voor zijn maiden. Zondag eventjes geknutseld, en vanavond "afgemaakt". Goedkeuring van Charlotte:
smaragd11.jpg

Even wat details, hier de T-staart, waar ik de hevel ander heb gemaakt. Zo zitten er geen uitsteeksels aan, en de aansturing is lekker soepel en spelingsvrij. Ook zie je de handtekening van Charlotte, ze heeft de neiging om overal haar tanden in te zetten.
smaragd8.jpg

smaragd9.jpg

smaragd10.jpg

smaragd6.jpg

De T-staart zat niet helemaal recht. Eén kant moest ietsje vanaf, op de andere kant heb ik een klein rupsje hars gelegd, zodat de staart minder verschuiven kan.
smaragd12.jpg

Mooi kompakt, in de maak is een stoffen opberg/vervoer zak, waar de zwever netjes op deze manier in gaat passen. Makkelijk ook voor vakantie.
smaragd13.jpg

Hier met zender, en FPV/fotografie scherm.
smaragd14.jpg

FY21 autopilot op z'n plek. reeds globaal afgesteld, tijdens de vlucht zal blijken of hij te gevoelig staat, of gevoeliger moet. De 35Mhz ontvanger (jaja, nostalgie) zit mooi achterin de romp, weg van de regelaar en in later stadium de AV-Tx.
smaragd15.jpg

smaragd16.jpg

Véél ruimte onder de radio"plank". Hier past de akku netjes onder, wanneer de camera of andere apparatuur in de cockpit plaats neemt. Het zwaartepunt kan dan makkelijk worden bereikt.
smaragd17.jpg

Gebruikte akku 3S 3000 milli's, i.p.v. de voorgeschreven minder capaciteit akku's. Om het zwaartepunt te halen had er lood in gemoeten, maar... lood en electrovlieger, dan liever een zwaardere akku ;) . De akku komt wel vlak bij de motor, maar zit goed vast (klitteband). Waarschijnlijk kan de akku, na de maidenflight, een centimeter naar achteren.
smaragd18.jpg

Als motor was eerst de voorgeschreven Graupner Compact motor gemonteerd. Echter hij draaide niet zo smooth als gewenst, en is vervangen door een fantastisch gebalanceerde Turnigy SK met 1100Kv. Deze slingert een 9*6 klapprop rond (niet te groot, er moet ruimte blijven voor de cam). Power voldoende, en het loopt echt super. De bladen en de spinner waren PERFECT in balans, het is wel kwaliteit, de spinners en props van Graupner.
Het geheel loopt erg stil, erg mooi.

Morgenavond eens zien of de maiden gevlogen kan worden :mrgreen: ! Als hij goed vliegt, en de AP werkt naar behoren, dan word er gestart met het FPV en camera cockpitje.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Wauw, wat een plaatje!

Lijkt erg veel op mijn reichard Schandy!

full

Let op met thermiek, deze toestellen hebben er een neus voor...:rolleyes:

Succes met de maiden, ben benieuwd!

Grt, Louis

Maiden vandaag:

Het is een eerlijk en heerlijk toestel. Lekker vertrouwd!

Helaas zegt het filmpje alleen meer over de beheersing van IMovie, dan over de beheersing en kwaliteiten van de Smaragd... ;)

Weet het, heb (hobby) veel met Adobe Premiere en After Effects gewerkt en is erg leuk op te doen :)

Back