Graupner SoaringStar

Ik denk er steeds meer over om een electroversie van een F3J kist aan te schaffen. Met name de SoaringStar van Graupner trekt me, vanwege de spanwijdte van 3700mm. (blijft lekker lang goed zichtbaar) Heeft iemand ervaring met deze kist? In gewone of electrouitvoering?

Hoi, Ik heb zelf een Soaring star van graupner . Dit is een toestel dat eigenlijk bij veel wind vele F3J schaaldieren naar huis vliegt. Thermikeren gaat zeer goed maar wel met de nodige snelheid. Maak hem niet te traag want dan gaan de prestaties zeer snel achteruit. Nu ik vlieg hem normaal "zonder elektro" en heb al meedere keren vele uren plezier gehad van dit beestje. Maar als ik heel eerlijk mag zijn is hij wel zeer duur en is er toch nog veel werk aan voor dat hij goed vliegt.
Ik heb toch wel veel veranderd zoals de instelhoek van de V staart klopt niet. De flaps brakes gingen niet genoeg naar beneden. Het afdekken van de rolroer inkepingen en de flaps met mylar.(Dit moet je zeker doen je glijgetal gaat maal 2) Het aanbrengen van de nodige turbulators. Ook heb ik hem bespannen met japans papier en vernis op waterbasis dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
(Ik heb er ongeveer 10 vlieguren eerst mee gesukkelt voor dat hij naar mijn zin vloog) Maar nu natuurlijk is dit een bak die je op de helling kan gebruiken. Met de lier. Tijdens wedstrijden.
Ben er uiteindelijk zeer tevreden mee. Al heb ik er toch wel wat slapeloze nachten aan over gehouden.

Hopelijk helpt dit een beetje.
Michaël

Bedankt voor de tips! Voorlopig ga ik niet tot de aanschaf van deze zwever over. Dit omdat ik een elektroromp voor de F3J zwever die ik al had gemaakt heb.

Een beetje of topic maar hoe dek je die roerspleten af met Mylar? Mijn "suisbuis" heeft ook griezelig grote roeropeningen en die zou ik best afgedekt willen hebben? Wat is Mylar? Kan je dat lijmen op folie? Waar kan je dat kopen?

Dag Berrie,

Een goed alternatief voor de Soaring Star is volgens mij de MPX Euromaster. Wordt op het ogenblik via ebay DE aangeboden voor 371 Euro.
Volgens mij een mooiere kist en ook lekker groot. Beetje zelfde slag, maar in de details beter doordacht.

Het verhaal afdekken van roerspleten is een vak apart. Maar graupner leverd een soort tape die eigenlijk voor de helft kleeft en de andere helft is een soort flinterdunne plastiek. Want mylar komt uit de echte vliegerij en is wel redelijk duur. plus je moet dit dan zelf nog een kleeflaag aanbrengen. Eigenlijk niet zo simpel. Maar graupner heeft dit in het gamma maar verwacht wel graupner prijzen. ik geloof voor 30m. 10€.
Hopelijk ben ik niet off topic maar kan ik je hier toch mee helpen.

Michaël.

Bedankt voor de tips!

Die van de Graupner "ruderspaltabdeckung" ga ik natrekken. Voor zo'n 10 euro's je glijgetal verdubbellen is toch niet gek......

Nou, die tape kost dus 25 euro voor 5 meter..........

Toch maar besteld. Ik vindt het wel het proberen waard. Het staat ook wel sjiek, "dichte" vleugels

Back