Graupner speed 400 plus

• Topicstarter Topicstarter Verbunt
  • Startdatum Startdatum
Schiet mij maar lek.... 7,2V Speed 400 motor ??

Soms helpt het om de Graupner stickertjes eraf te pielen, en de Mabuchi code te ontcijferen...

ik zal eens zoeken naar het nummer van mabuchi

Het is RS380PH RD575Z01

Om maar even op je originele vraag terug te komen (want daar gaat het uiteindelijk allemaal om)

Verbunt zei:
Ik ben zelf in het bezit van een graupner speed 400 plus motor. Hierop (achterop) zit een regelaar gemonteerd welke spanningen toelaat van 7 tot 11.1 Volt. Kan iemand mij vertellen of de hoogste spanning (in dit geval 11.1V) er ook voor zorgt dat ie het snelste draait? Ofwel ik heb nu 6 cellen (7.2V) en ik wil graag 8 cellen vliegen (9.6V). Zou dit veel extra snelheid opleveren?

Jouw motor is volgens Graupner geschikt om aan te sluiten op een 2S of 3S lipo accu, of 6 tot 8 cellen.

Geeignet für 2 bis 3 LiPo-Zellen oder 6 bis 8 NiMH-Zellen.

Je hebt nu 6 cellen. Volgens de testgegegevens heb je dan de volgende prestaties:

6 cellen: 176gram 11.220rpm 5,9A 74 km/u 44Watt 7,3Volt

Op 8 cellen wordt dat:

8 cellen: 269gram 13.610rpm 8,7A 89 km/u 85Watt 9,5Volt

Dat betekend dus zo'n 50% meer stuwkracht, 15 km/u meer pitchspeed, en bijna een verdubbeling van het ingaand vermogen.

dat klinkt mooi. Ik ben benieuwd of dit goed merkbaar is?!

Ik ben zeker van plan om in de toekomst over te stappen op LiPo accus's. Dan zou ik hem zelfs op 11.1V kunnen laten draaien, dat geeft nog meer stuwkracht :)

Nou, dat laatste gaat niet helemaal op.

De aansluitspanning van de accu zal dalen als deze wordt belast.

De testgegevens geven een aansluitspanning bij 8 cellen van 9,5 V. (wat ik trouwens aan de hoge kant vind)

Een 3 cellen lipo pakket kan onder belasting zo'n 3,3V per cel leveren, dus 9,9 V totaal.

Je zult derhalve geen merkbaar prestatieverschil kunnen ontdekken tussen een 3S lipo of 8 NiMh cellen.

De enige (niet onbelangrijke) winst zit 'm in het feit dat lipo's veel lichter zijn dan vergelijkbare 8 cellen pakketten. En dat merk je tijdens het vliegen heel goed.

Nou, gisteren 2 NiMh accus gekocht van Graupner 1200mA, 9.6Volt. Het resultaat is geweldig! Wat een extra kracht. Hij zit binnen enkele seconden op 100, 200 en 300 meter. Hij gaat bijna verticaal ;) !!!!!

En jahoor, aanvullend probleem. :) Hoogte- en richtingsroer moet wel aangepast worden. Dit stuurt een beetje te traag, hahaha

gelukt hoor. Fijn als je een kapotte EZ hebt liggen. Dan kun je mooi het hoogteroer gebruiken en deze een beetje aanpassen. Werkt perfect! Zie hieronder:

hpim2204_custom.jpg

hpim2205_custom.jpg

Als ik dus goed kijk naar de test resultaten van Flyingmodels (zie vorige berichten), zou mijn easystar het snelste moeten gaan op een graupner 4.75*4.75 CAM speed prop. Hierbij zou ik ipv mijn gunther prop geen 89kmph, maar maar liefst 102kmph kunnen vliegen met 10watt minder vermogen (beide bij 8cellen).

Wat denken jullie ervan?

Dat gaat natuurlijk maar gedeelelijk op ......
De EasyStar heeft door zijn constructie (en materiaal) een relatief hoge luchtweerstand .... de kleinere prop zal weliswaar de sneller door lucht "schroeven" ... maar met minder kracht .... dat betekend dat de prop op een gegeven moment te weinig kracht kan leveren om de luchtweerstand te overwinnen en in plaats van te versnellen gaat de prop dan "slippen" (nutteloos "lucht" draaien) ..... het kan maar zo zijn dat de werkelijke snelheid met de Günther hoger ligt dan die met de CAM-Prop ...

Een EasyStar is meer gebaat met een zo groot mogelijke prop ....

Back