Graupner speed motoren, structureel defect! advies gevraagd

• Topicstarter Topicstarter MarioSales
  • Startdatum Startdatum
M

MarioSales

Guest
Beste forum collega's

Ik heb een telkens terugkerend probleem met de graupner speed motoren. Momenteel vlieg ik met de twinjet voorzien van één graupner
speed 600 met graupner slim prop 8x4. 7 Sanyo NiCd cellen, 2400 Mah. Regelaar is er een van Schulze met voldoende vermogen.

Na enkele pakketjes leeg te hebben gevlogen blijkt telkens het magnetisch veld van de nieuwe motor compleet te zijn verdwenen met als
gevolg een defecte motor! de koeling kan het niet zijn, motor heeft
voldoende koeling ook laat ik de motoren droog inlopen.

Dit is me nu al 3 keer overkomen, wie o wie kent dit probleem en kan
mij een mogelijke oorzaak noemen.

Gr. Mario

Toch slechte koeling of overbelasting.

Door de te hoge stroom worden ze te heet, waar de magneten niet tegenkunnen, vandaar dat ze uitdoven.

Welke best. nummer speed 600 heb je?

Best voor jouw toepassing is de speed 600 8.4 volt met dezelfde prop en accu. eventueel een celletje meer, of een iets groter propje. Zie FAQ voor meer info.

Niels

Deze set-up zou gewoon moeten werken...opgenomen stroom ligt rond de 20 A, en daar moet ie tegen kunnen.

Ik heb een paar weken geleden iets dergelijks meegemaakt met een speed 600/24 wikkelingen die ook op 7 cellen de geest gaf. Misschien is er toch iets aan de hand, maw. de 19 wikkelaar (7,2 v) en de 24 wikkelaar (8,4 v) zijn niet volgens de specs.!

Kom ik weer met mijn recept voor speed 600...Probeer eens een Venti600 van Jamara, hoewel dit ook een 19 wikkelaar is blijkt deze toch keer op keer een degelijker motor te zijn dan de Mabuchi's.

Je kan er ook voor kiezen om gelijk maar naar brushless te gaan! Krijg je geen spijt van denk ik.

Hans

Uiteraard, borsteloos zo veel beter zijn. Maar ja, je wilt toch de oorzaak weten, het is toch niet normaal dat zo'n motor naar een paar pakketjes al
zegt "toedeledokie" je doet het zelf maar. Het koelingsverhaal kan het m.i.
echt niet zijn, hij zit open en bloot op de staart van de twinjet, hoeveel koeling wil je hebben? Dus die Venti serie van Jamara voldoet beter, misschien een idee om die es te proberen alhoewel ik zoiets heb van "het moet toch gewoon werken"

Stel dat de motor ipv 19 maar 12 wikkelingen heeft, dan zal de stroom zo hoog oplopen >30A, waardoor de collector echt boven de 100 graden uitkomt, het huis warmt op en de magneten worden gedemagnetiseerd. Zelfs de beste koeling helpt hier niet...

Het mooie van de Venti is dat er een intern ventilatortje zit die de collector koelt. Ik zal even een drietal tabelletjes posten gemaakt met de poweranalyzer van Medusa(dank aan Mr.Crash!) Het is een combinatie met de venti600/9x5 folding cam/7 cellen 2400 in een zwever. Deze combo draait prima!

afb10372.jpg

afb10373.jpg

afb10374.jpg

Het kan maar zo zijn dat er bij Mabuchi niet helemaal de juiste specs. zijn opgegeven...je kan het altijd proberen bij Graupner met een omschrijving van de klacht.

Hans

Zoals niels al vroeg: Wat is het nummer van die "600"? Weten we waar we het over hebben.

Mooie meting Hummel.

9x5 leek mij altijd wel erg groot voor een 19 winder, maar volgens deze meting moet dat kunnen.

Andere dingen die de meting mooi laat zien:
- spanning van de nicad >1.1V per cel bij de relatief lage stroom van 20A. 1V gemiddeld bij hogere stromen is dus zo gek nog niet.
- Als de spanning een beetje zakt, zakt ook de stroom en daardoor het vermogen (UxI) nog veel harder. Effect van een cellteje meer of minder is aanzienlijk.
- Bij 300s zie je dat de spanning wat rommelt en daarna op een lager niveau weer redelijk vlak doorgaat. Hier zit volgens mij 1 cell op nul volt te vechten tegen ompoling. Ik denk dat je dit pakket weer even moet formeren.

op jou twinjet heb je de motor waarschijnlijk in een duwopstelling staan. dat betekend dat je veel minder koeling van je propellor hebt. doordat de achterkant van de motor vrij dicht is zal er door de vliegsnelhijd ook wienig luchtstroom door de motor zijn. hierdoor kan de motor misschien wel helemaal in de luchtstroom zitten maar toch relatief slecht koelen.
zo'n motor met ventilator zal dan denk ik ook veel beter werken.

Groeten Halmar

@ Harold en anderen:

De poweranalyzer plus is direct in amerika te bestellen, incl. verzending en inklaring kost-ie ongeveer 85 euro's.

Dat is dus het apparaat incl. serial interface en de bijbehorende software!

http://www.medusaproducts.com/Other/Power-Analyzers/PA-Main.htm

Aanvulling met dank aan Harold:

Vanuit nederland/belgie (Baarle Hertog):
http://www.imakits.com/ (Site onlangs vernieuwd met webwinkel)
Onder elektronica - meten. 89,-- euro

details:
http://users.belgacom.net/imamodels/detail/detail-pap.htm

Hans

Dank voor jullie reactie jongens, ga mijn geluk maar es beproeven met de venti 600.

Gr. Mario

Hallo Mario,

Lijkt me een goed plan! Wel even laten inlopen, de borstels van de Fully motoren lijken (subjectief...) veel harder dan de Mabuchi's.

Over problemen met specificaties weet de onderstaande Duitse electro-goero ook het een en ander:

Am 23.05.99 gab ein Speed 600 FG3 / 9,6V beim Erstflug Elektrovogel-2 mit der 14x9,5er Camfold den Löffel ab. Der Kollektor verkokte aus nicht ersichtlichem Grund. Sah aus wie ein verbrannter Ölfilm. Die Wicklung brannte nicht durch. Im E-Vogel-1 verrichtet er nach ca. 2 Laufstunden immer noch seinen Dienst.
Daraufhin habe ich einen neuen Antrieb bestellt, Best.Nr.: 1798/30.
Habe probiert und nicht schlecht gestaunt!!! Den ich bekommen habe hatte völlig andere Eigenschaften als mein erstgekaufter Antrieb!
Merke:Nicht überall wo 9,6 draufsteht ist auch 9,6 drin!
Der nachbestellte Motor war eindeutig auch ein 7,2V Typ.
Übrigens habe ich Rückmeldungen erhalten, dass eine Menge andere Modelle mit diesem Antrieb ohne Probleme zügig auf Höhe kommen.

Sowieso een erg interessante site:

http://www.bnhof.de/~BKoenig/antrieb.htm

Hans

Dank je hummel, heb de venti reeds in mijn bezit.
Ga ook es ff op die site kijken.

Gr. Mario

Hallo Mario,

Schiet me in een keer te binnen dat er 2 Venti 600's zijn... de gewone en de Venti 600 HS (High Speed). Ik hoop dat je de gewone hebt gekocht, want de HS is een 14 winder...en ik ben bang dat deze erg veel moeite gaat hebben met een 9x5 op 7 cellen, omdat het Kv veel hoger ligt. Wellicht heeft Harold hier nog wat aanvullende informatie over.

Nogmaals, als je de gewone (zwarte) Venti600 hebt, is er geen probleem. Laat ook de fluxring eromheen zitten, dat maakt echt uit.

Op de site van B.Koening staan ook aantal gemeten Venti600 set-ups, scheelt een boel experimenteren.

Succes!

Hans

Ja, ik heb gewoon de zwarte Venti 600. Dank je hummel, Gr. Mario

Back