graupner spitfire

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door cessna66, 28 feb 2008.

  1. cessna66

    cessna66 Guest

    ik heb op luchtvaardmuseum soesterberg een vliegtuigje gekocht met een rubbermotor weet iemand hoe je er mooië vluchten mee kan maken de handleiding is inhet engels,duits en frans ik snap het gooië eigenlijk al wel hij vliegt ook wel maar heeft iemand nog wat tips?????
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb eeven gegoogled, is het zoiets als dit?
    Lengte = 31 cm met prop
    Spanwijdte = 36cm
    [​IMG]

    Ziet er aantrekkelijk uit! Je zegt dat hij "ook wel vliegt" dus dat is een mooi begin.

    Algemene tips:

    1 Het zwaartepunt moet ongeveer op 1/3 van de vleugel liggen, van de voorkant af gerekend. Verder naar voren geeft meer stabiliteit, verder naar achter instabiliteit.

    2 De vleugels moeten voldoende V-stelling hebben, en dit is bij kant-en-klare modellen lang niet altijd het geval. Bij een laagdekker zoals de spitfire moet de hoogte van de vleugeltips gelijk zijn met de bovenzijde van de romp.

    3 Kijk eerst met wat zweefvluchten of het model goed zweeft. Heb je ervaring met andere vliegtuigen (zwevers, RC, etc.) of ben je nieuw in deze hobby?

    Met de hand de motor opwinden kan, zeker voor de eerste vluchten. Voor betere prestaties zijn de volgende tips:

    4 Smeer de rubbermotor voor gebruik. Hiervoor zijn verschillende middeltjes mogelijk: siliconenvet, Armor All, mengsel van wonderolie en groene zeep, in feite alles wat gliberig is en niet van aardolie is gemaakt (dus geen vaseline bijvoorbeeld). Het zou mij niet verbazen als gewone handcreme ook werkt.... Door het smeren zijn veel meer slagen in de motor mogelijk voordat deze knapt en kan de motor langer draaien en meer kracht leveren.

    5 gebruik bijvoorbeeld een oude handboormachine met een schroefoogje om de motor op te winden, waarbij je de motor flink uitrekt. Hierdoor wordt het rubber dunner tijdens het opwinden waardoor veel meer slagen mogelijk zijn.

    Heb je ook een reserve rubbermotor erbij? En kan je vertellen hoe lang en zwaar de rubbermotor is, of hoe breed en dik de doorsnede van de rubbermotor is? Dan kan ik een schatting maken van hoeveel slagen er in kunnen.

    En heel belangrijk: vertel ons alles over wat goed of fout gaat zodat we nog meer tips kunnen geven.

    Succes!
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb ook zo'n model gehad (foam spitfire) en er geen succes mee gehad. Waarschijnlijk is het model te veel schaal en heeft het dus niet alleen wat te weinig V-stelling, maar zijn ook de staartvlakken te klein voor een klein rubbermodel. Het is mij in ieder geval niet gelukt het model zo te trimmen dat het vloog. Het viel steeds over een vleugel weg (halve rol). Helaas is het met kant en klare goedkope rubbermodellen bijna nooit zo dat ze makkelijk goed vliegend te krijgen zijn. Een echter schaal-rubbervlieger zal misschien wel in staat zijn hem zo te trimmen dat het nog enigszins vliegt (meestal zijn ze te zwaar om écht goed te vliegen), maar mij lukt dat nooit, en jonge onervaren kopers eigenlijk nooit.

    Wat mij betreft is de beste manier om zo veel mogelijk kans op succes te hebben met rubbermodellen om a. te beginnen met iets wat zo simpel mogelijk is, liefst een hoogdekker, dan is de kans dat het licht genoeg is en je het getrimd krijgt het grootst, en b. om hulp te zoeken van een ervaren rubbervlieger. Helaas zijn die er maar weinig in Nederland. In Zwolle, Enschede en Nijmegen zijn in ieder geval clubs waar je daarvoor terecht zou kunnen.
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Fox, je hebt helemaal gelijk wat betreft dit soort modellen. En toch is het wel leuk om het te proberen en je steekt er altijd weer wat van op. En hopelijk smaakt het naar meer.....
    Het over een vleugel wegvallen is een bekend fenomeen bij spitfires, komt door de elliptische vleugel die snel overtrekt bij de vleugeltip. Een remedie is flink washout geven, dus de beide vleugeltips minder invalshoek geven dan de rest van de vleugel. Mijn eigen Ritzy Spit heeft hier ook wat last van wanneer ik deze buiten laat vliegen, indoor doet hij het wel netjes omdat hij daar niet door onrustige lucht van z'n stuk wordt gebracht.
    Mijn zoon heeft een foam Me-109 die we bijna getemd hebben. Dit was een toestel voor vrije vlucht elektro wat we voor rubber hebben omgebouwd. ALS hij vliegt ziet hij er wel erg goed uit in de lucht.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2008
  5. cessna66

    cessna66 Guest

    het zal niet echt mijn hobby worden ik dag wel aardig zon ding maar de gegevens probeer ik zo snel mogelijk te krijgen ik ben namelijk ook druk met mn rc vliegtuigen dat is eigenlijk mn echte hobby dus...
     
  6. cessna66

    cessna66 Guest

    kun je er ook lopings mee maken of is dat te gevaarlijk???
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Loopings moeten wel kunnen en het gevaar is minder dan van een weggetrapte voetbal of gegooide frisbee. Bedenk wel dat het vrije vlucht is, dus je zal bij het afstellen moeten kiezen tussen loopings of gewoon vliegen. Op welk punt van de vleugelkoorde ligt het zwaartepunt? Als dat voor 1/3 van de koorde ligt is een looping goed te doen door de propellor domping (down thrust) te verminderen, gewoon flink op te winden en onder 45 graden omhoog te gooien.
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Cessna66: besef je dat het hier niet om bestuurde modellen gaat maar om vrije vlucht, dat is dus: afstellen, loslaten en hopen dat het heel blijft bij de landing. Als je loopings wilt vliegen en je het model zo afstelt zul je het dus lanceren met flink up-hoogteroer. Je weet vooraf niet hoeveel effect dat heeft. Als je zóveel up geeft dat hij een 'steeds krapper wordende' looping vliegt (een soort spiraal naar het middelpunt van de looping) kan het zijn dat je (met voldoende power van je rubbermotor) méér dan één looping zult voltooien.

    Als je wat minder up geeft zal dat al snel niet voldoende zijn om één looping te voltooien. Je lanceert tenslotte vanaf de grond, dus als hij een íets groter wordende looping vliegt dan zal hij als hij de looping bijna voltooid heeft, dus bijna weer recht zou vliegen op het punt waar je hem had gelanceerd, weer landen. Als je pech hebt dat hij een nóg iets grotere looping vlieg kan het ook zijn dat hij op ongeveer driekwart van een looping, dus als hij nog ongeveer verticaal naar de grond gaat én waarschijnlijk de hoogste snelheid van de hele figuur heeft, de grond in gaan, met waarschijnlijk fatale gevolgen.

    Verder kun je nooit voorspellen wanneer je motor niet meer voldoende power heeft om het model nog verder omhoog te trekken. De kans is zeer groot dat dit net gebeurt wanneer de behoefte aan power het grootst is, namelijk als het model in de eerste kwart van een looping recht omhoog moet. Als de kracht van de motor dan onvoldoende is zal het model overtrekken, en terugvallen en waarschijnlijk corrigeert hij zichzelf niet meer voor hij weer onzacht ter aarde komt.

    Conclusie: loopings willen vliegen met een rubbermodel geeft zeer grote kans op schade, en waarschijnlijk is dat de reden dat je het eigenlijk nooit iemand gewild ziet doen. Dat het ongewild regelmatig voorkomt is een heel andere kwestie, waarom dacht je dat ik zo goed weet wat een model in een looping doet ....
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Niet helemaal waar, bij wedstrijden met de "Wortel" (een rubber aangedreven indoormodel voor junioren) levert het vliegen van loopings 15 seconde per looping op bovenop de werkelijke vluchtduur.
    Hier een linkje naar de wortel.
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2008
  10. cessna66

    cessna66 Guest

    hhhmmm snap ik maar er er is één probleem de veugel is pas afgebroken weer gelijmd maar niet echt super stevig meer
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Da's erg jammer! Is mij ook vaker gebeurd met schuimmodellen. Met een stukje satéprikker en plakband is het vaak wel weer te repareren. Waar is de breuk? Misschien een goed moment om wat extra V-stelling in te bouwen?
    Overigens, weet je het gewicht van je model?
     
  12. cessna66

    cessna66 Guest

    bijna tegen de romp
     
  13. cessna66

    cessna66 Guest

    ik heb het gewicht ffe gegoogld en hij weegt 33gr.moerman wat wou je dan tegen me zeggen???
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 feb 2008
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Van de "Mustang" uit de zelfde serie .... heb ik getracht een RC versie te maken .... maar de kwaliteit van de vleugeltjes is vrij matig en met het minste of geringste torderen ze (en dat werkt dan als rolroer .... en dus "kloink" de grond in ) ...

    Ik heb het projectje nog steeds "ergens" liggen alleen nog "eventjes" een nieuw vleugeltje uit 3mm Depron® snijden en schuren ... het schuim rompje is wel aan de zware kant ... en compleet RC kom ik niet onder de 30 gram vlieggewicht overigens komt de rubbermotor versie ook op ongeveer het zelfde gewicht (er zit een loei-zware prop op en een flinke bal lood in neus) ....
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2008
  15. cessna66

    cessna66 Guest

    hee dirkmijn vader en ik zijn echte prutsers we wil je ffe zeggen wat voor onderdelen je hebt gebruikt?????we zijnerg geintreseert ik zou,m ook willen ombouwen tot rc
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik was vooral nieuwsgierig hiernaar. Onze Me-109 was 80 gram met elektromotor. Met rubbermotor was hij een fractie lichter, maar dat scheelde niet veel. Achteraf gezien ook niet vreemd, het model is nogal staartlastig en heeft veel lood nodig om in balans te brengen. Als electromodel was dat geen lood maar was dat de motor en batterijen, maar dat woog uiteindelijk ongeveer even zwaar. Die 80 gram was overigens 40 gram model en 40 gram electro-aandrijving. Dat werd 40 gram model, 10 gram rubber en 20 gram lood. Toch nog 10 gram lichter.

    33 gram en spanwijdte van 36 cm kan vliegen, maar erg lang zal het niet zijn. Vooral zorgen dat je er veel lol mee hebt!

    Overigens dacht ik dat ergens op dit forum al een conversie staat van zo'n rubber aangedreven Graupner model naar RC. Past uiteraard niet zo in het vrije vrucht gedeelte...
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2008
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ombouwen naar RC is al vaker gedaan. Hier in Nederland hebben mensen de vrij bekende Lee piepschuim electro vrije vluchtmodellen (WOII jagers als Spitfire, Mustang en Warhawk en hoogdekkers als Piper Cup en Cessna) voorzien van één servo voor richting en een regelaartje voor de motor. Ik heb het zelf niet gezien, maar het mijn maatje Jan Bakker horen vertellen. Ook levert Cox (bijna terziele!) nog soortgelijke schuimtoestellen voor RC, maar dan zonder apparatuur, die moet je zelf kiezen kopen en inbouwen. Ze zijn iets groter dan het Graupner rubbermodel, maar niet veel. Zouden ook geschikt moeten zijn voor Rubber.

    Ik denk trouwens dat de Graupner Spit van de topicstarter 'maar' 33 gram is omdat hij ook een stuk kleiner is dan de Lee modellen.

    Een Tsjechisch bedrijf leverde een jaar of 10 geleden hele mooie schuim schaalmodellen voor rubber. Ik heb nog een ME109 in doos, maar die is vrij groot, iets van 75 cm spanwijdte denk ik. Steven Bolt, een van de mensen die net als ik deel uitmaakt van de groep van Gé Brouwer die enkele malen per winter in een zaal in Utrecht vliegt maakt geweldig mooie maar ook geweldig goed vliegende schaalmodellen van schuim. Zijn Mustang P51B maakt indoor geweldig mooie vluchten van rond de minuut. Dergelijke modellen zou je met de kleinste RC en electroaandrijving (bijv. van Plantraco) kunnen uitrusten als je zou willen, maar de mensen die dergelijk modellen kunnen bouwen vinden rubber aangedreven vrije vlucht meestal mooier, hoe zou dat nou toch komen?
     
  18. cessna66

    cessna66 Guest

    SHIT er komt een dikke storm aan dat word de komende dagen niet vliegen!!!of indoor maar dat doe je niet zomaar 1 2 3 dus...
     
  19. cessna66

    cessna66 Guest

    zo ik was dan een weekje gebant maar dat is nu weer over dus...
     
  20. cessna66

    cessna66 Guest

    ffe een vraagje moet er echt heel veel V stelling in de vleugels zitten tot de koepel??ik zou de vleugels namelijk kunnen breken als ik te ver doorbuighet vliegen gaat meer van zo hobbel hobbel GROTE HOBBEL naabeneden en weer omhoog BAM NEER en er is weer wat mee aandehand ik ga denk ik ombouwen naar rchij vliegt eigenlijk echt SLECHT
     

Deel Deze Pagina