graupner star ranger

ik heb sinds kort een helikopter overgenomen en ben nu bezig hem weer helemaal nieuw te maken. Momenteel ligt hij helemaal uit elkaar om alles schoon te maken en de romp is mooi opgeschuurd klaar voor een nieuw kleurtje.
Nu zag ik dat er een aantal lagertjes niet meer werkten en het grote lager in de swashplate loopt ook niet heel mooi meer.
voor de rest ziet alles er goed uit gelukkig (hij is nooit de lucht in geweest)
ik ben benieuwd of iemand weet waar ik die kan vinden hier in nederland?
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Met welke heli('s) heb je ervaring?

Permanent vastgepind bovenaan in Verlijming & constructie subforum
-> Belangrijk: overzicht kogellager leveranciers

En
www.vario-helicopter.de

En nog twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Die lagers, die kun je in principe bij iedere landbouwmechanisatie, garage, de beter modelbouw winkel, Conrad, webwinkels, etc etc kopen.

De tuimelschijf, daar moet je geen risico mee nemen: als hij met olie weer goed gaat lopen, en je ziet geen roest, OK, maar in alle andere gevallen, weg met dat ding.
Die lagers zijn speciaal (lastig te krijgen) en de procedure om ze te plaatsen is ook niet makkelijk, want ze zitten met een warmtepassing, waarbij je het geheel tot rond de 150~200 graden op moet warmen om ze te verwijderen en te plaatsen (pers je hem er koud uit of in, dan is de passing in de ringen verpest, en crash je gegarandeerd...)

Maar die tuimelschijf is probleemloos te vervangen voor een exemplaar van Vario, want die heeft indertijd alle licenties overgenomen van Heim en voor bijna alle onderdelen van jouw heli is wel iets passends te vinden uit de bult onderdelen die voor de Vario SkyFox leverbaar is.
Soms houd dat in dat je complete units moet vervangen (de hekrotorunit bijvoorbeeld is uitwisselbaar met die van Vario, maar de individuele onderdelen van die hekrotor zijn dat lang niet allemaal, dat idee).

Kan dus een onaangenaam dure grap worden, want zo'n tuimelschijf kost rond de 100 euro als ik me niet vergis.

Of je heli is het waard is, moet je zelf beoordelen: het is een fijn vliegende machine met een redelijk goede levensduur, hij is met de beschikbare onderdelen tot in het oneindige in de lucht te houden, maar het heeft een prijs....

Groet, Bert

dankjewel voor de info
hier op het forum had ik gelezen dat je met een beetje brandstof de lagers weer schoon kon krijgen en dat is ook gelukt.
Die kleine lagertjes ga ik voor de zekerheid vervangen en zal eens even kijken of ik ze kan bestellen en die van de tuimelschijf laat ik zitten hij was gewoon goed alleen zat er een beetje vuil in en draait nu weer perfect.
ik neem aan dat de lagers gesmeerd moeten worden? en kan dat met gewoon lagervet of moet ik dat gelijk ook erbij bestellen?

Als het weer een beetje mooi word krijgt de romp eindelijk een mooi kleurtje ik zal der n paar fotos van laten zien dan:)

groetjes!

Die kleine lagertjes ga ik voor de zekerheid vervangen en zal eens even kijken of ik ze kan bestellen !

Ik haal mijn heli lagers voor Vario bij Neita in Utrecht (www.neita.nl). Niet duur en alle varianten, gesloten, open etc etc.
De swashplate zou ik nieuw bestellen als deze oude niet goed loopt.

Grt Han

ik ben weer een stukje verder gegaan met de heli. het mechaniek grondig schoongemaakt en geprobeerd alle roest en verf er af te halen. De lagertjes zijn vervangen en het werkt weer top. De romp zelf in de grondverf gezet en nu alleen nog bedenken welke kleur erop gaat en we kunnen gaan vliegen.Als iemand een leuk ideetje heeft welke kleur hoor ik het graag.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou 'm de originele Grauper-Heim kleuren geven, dat is het meest authentiek. Ik zal wel ff een plaatje opzoeken.

Dit is die van Joop van Lent in originele kleuren. Als je het wat vindt dan zal ik de originele kleuren-cataloguspagina voor je scannen. Groeten, Marco.

antik_heli_oldie_treff2pfm.jpg

ik ben eventjes op vakantie geweest maar nu ben ik er weer.
de originele kleuren vind ik eigenlijk maar een beetje saai en heb toch liever iets wat een beetje opvalt:)
voorlopig heb ik het een beetje druk met andere dingen dus nog alle tijd om rustig een mooi kleurtje te bedenken

ik ben eventjes op vakantie geweest maar nu ben ik er weer.
de originele kleuren vind ik eigenlijk maar een beetje saai en heb toch liever iets wat een beetje opvalt:)
voorlopig heb ik het een beetje druk met andere dingen dus nog alle tijd om rustig een mooi kleurtje te bedenken

Ben jij nu dezelfde die aan het begin van dit draadje als "babbel" postte????

Zo ja, dan heb je blijkbaar een dubbele account?

Groet, Bert

Mocht dat het geval zijn (password vergeten?) dan 1 van de 2 accounts de nek om laten draaien door het moderatorteam. Dubbele accounts zijn niet toegestaan, vandaar. Verwijdering aanvragen d.m.v. klik op
report.gif
bordje onder betreffende account, met wat uitleg van wat en waarom.

sorry voor de late reactie ik heb de afgelopen tijd er helaas helemaal niet meer naar omgekeken en ook niet op het forum geweest. Wel heb ik een esky king 3 aangeschaft om het cp vliegen onder de knie te krijgen als het zover is. Afgelopen week heb ik geprobeerd klinknageltjes erop te maken en als dat klaar is dan krijgt ie eindelijk een mooi nieuw kleurtje (als ik weet welke dat word).
heeft iemand enig idee welke servo's en/of gyro het beste kan aanschaffen? de servo's die erin zaten (nes-l4001 uit japan) lijken mij niet zo betrouwbaar meer.
oohja van de accounts is het geregeld nu blijkbaar werkte hij nog wel:D
foto's zal ik binnenkort weer maken:)

groetjes

Ik heb geen account verwijderd maar ze samengevoegd. Babbel heeft alles van michelll gekregen.

Back