Graupner Super Dimona

Hoi,

Zijn der hier ook mensen die een Graupner Super Dimona hebben? Zo ja, dat zou mooi zijn. Ik wou graag wat weten over de motor die je nodig hebt.
Ik hou niet zo van borstelloos, te duur. De Dimona heeft een spanwijdte van 3,6 meter en weegt ~6,5 kg. Wat voor motor + vertraging zou hier op moeten als je em de lucht in wilt helpen?
Ik zat te denken een een 900 speed ding ofzo, maar ik weet niet of dat nog te weinig is.

Liever geen borstelloze motoren aanraden want ik ben nog maar een arme scholier en ga niet 250 dollar aan een Actro 24-6 besteden.

Peter.

Ik denk dat dat moeilijk word.
Je wil geen borstelloos.
Maar dan kom je volgens mij in de dure borstel klasse.
Dus maakt het niets uit.
Je heb 1000 watt nodig.Als hij echt 6.5 kilo gaat wegen.
Dan heb je 25 cellen nodig en trek je 40 amp
Maar met een goedkope motor en een slecht redement zou je nog meer cellen moeten gebruiken denk ik.
Ik denk dat je kompleet zo'n 1500 euro kwijt ben.Voor je model en besturing en motor.

je zal +-30 cellen nodig hebben... Ik zou zeggen een Mega 22/45/xx met vertraging.. Zo een mega heb je al voor zo'n 110€...+ 40€ vertraging en 100€ regelaar., +-250€. Zoek maar eens een combo met brushes voor die prijs, onvindbaar denk ik. En ook gaat de mega levenslangmee.

ook een buitenloper is leuk, zonder vertraging, maar een zelfbouwkit kost meer dan een mega met vertraging.

Niels

Speed 900 is een beetje zwaar, maar komt ongeveer overeen met een (antieke) keller 50/24.

Ja dus :?
Met 24 cellen en een 13 x 8 prop niet eens zo onaardig. 30A 10000 RPM

Gaat dus wel.

Even vergelijken:
6.5kg is 4 keer zoveel als een "7 cellen zwever".
24 cellen is ongeveer 4 keer zoveel (eigenlijk 6, maar stroom is wat hoger)
Motor is 3 keer zo zwaar als een sp600. Geen 4, maar klopt allemaal wel.
Vermogen dus ook 4 keer zo veel.

Zal ongeveer stijgen als een 7 cellen zwevertje. Niet hard, maar mischien wat je zoekt.

met borsteloos kan je hetzelfde vermogen bereiken met 16 cellen (beter rendement, beetje meer stroom). Zal totaal bijna een kilo schelen, maar daar betaal je wel flink voor.

Niels houdt van wel erg veel vermogen.Gaat dan 2 keer zo hard omhoog. Denk aan 300 meter per minuut. Ik denk echter dat 100watt/kg wel kan voor deze motorzwever.

eind conclusie:
Motor (sp900) is goedkoper, kist is zwaarder en je hebt meer cellen nodig plus een niet al te lullige lader. Regelaar zal ook niet supper goedkoop zijn voor veel cellen.
16 cellen lukt elke lader om met maximum stroom (meestal 5A) vol te laden. Weinig laders doen ook met 24 nog 5A.

Maak het sommetje nog eens Als je alles nieuw moet kopen zal het prijsverschil zal niet eens zo gek uitvallen richting borsteloos.

Back