Graupner Systems

• Topicstarter Topicstarter Systems
  • Startdatum Startdatum
S

Systems

Guest
Beste,

Ik heb een Speedboot van Graupner de "Systems"" een cat.

Ik heb daarvoor een andere aandrijfing gekocht dan wat er volgens de boeken in moet.

Ik ga een brushless motor van graupner in de boot bouwen.

Nu is mijn vraag, ik ga het roer naast de schroef monteren, dit is mij aangeraden in de winkel, dit ivm het onrustige water achter de schoef.

Waar zou mijn schroefas en schroef moeten uitkomen achter de boot voor een optimale prestatie en waar monteer ik het roer?

Ik hoop dat iemand wat tips voor mij heeft, als u foto's nodig heeft kan ik die sturen.

Bijvoorbaat dank,

Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Vincent,

Welkom op dit forum!

Welke 'andere aandrijving' heb je gekocht?

Ik neem aan, dat je een flexas met strut hebt; ik zou de schroef op dezelfde plaats zetten als waar de oorspronkelijke aandrijving de prop zou positioneren, mischien, door het ontbreken van de sturende as, iets dichterbij de spiegel, maar zeker ongeveer op dezelfde hoogte.

Door de strut heb je de gelegenheid om alles optimaal af te stellen bij de testvaarten.

Het roer komt naast de prop, en wel zover ernaast, dat het roer bij maximale uitslag de prop niet kan raken, bij mijn boten variëert het tussen de 35 en 45 mm, afhankelijk van hoever het roer van de spiegel af staat.

De Systems is met z'n ABS romp niet superstevig, je moet de spiegel van binnen goed verstevigen om te voorkomen dat de boel eruit breekt (4-6 mm vliegtuigmultiplex met stabilit of epoxy erin lijmen en met de boutjes van strut en roer vast trekken tegen het ABS.)

Een paar foto's van je boot en de nieuwe hardware zijn natuurlijk altijd welkom!

Als je even tijd hebt, vul dan je profiel even in, da's prettiger 'praten'...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Beste Jan,

Bedankt voor de informatie, Ik heb even foto's van de as en het roer gedownload en geupload. Ik weet niet zeker wat een "strut" is dus vandaar even de foto's (Foto's uploaden lukt niet, geen idee hoe dus maar even zo.)Dit is de as: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2372

En dit is het roer: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2364.1

Ja ik heb gehoord dat de boot niet echt stevig is dus ik heb alles met epoxy en carbon strips sterkte gemaakt. Ik ben nog niet verder gagaan, maar als al het hout erin zit zal ik een foto uploaden.

Hoe kan ik bepalen welke maat schroef ik moet gebruiken?

Weet u hoe ik gewoon foto's van mijn computer in dit forum kan zetten?

Nogmaals bedank voor de info. Ik heb mijn profiel even ingevuld, weet niet zeker of het goed is gegaan.

Groeten,

Vincent

Vincent ,

Ik weet niet waar je het roer en de as gekocht hebt maar volgens mij kom je iets te kort nml een strut om je as vast te houden aan het einde vlak voor de prop.

Beter was geweest om deze aan te schaffen en in je systems te zetten https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2373 .

Het verhaal van roer naast je prop is niet zo van belang bij een cat zolang je roer maar lang genoeg is en dat is de korte versie niet die hebt aangeschaft.

groet,

Michiel.

Beste Michiel,

Bedankt voor de reply

Nou dit was wat ze bij Quartel mij aanrade om in de boot te bouwen.

Maar nu ik de link heb bekeken zie ik dat die as veel makkelijker is!

Ze hadden mij alleen aangeraden om het roer ernaast te plaatsen? Dat is bij de as die u aangeeft niet het geval, zal dit problemen opleveren?

Ik ga brushless varen.

Bijvoorbaat dank,

Vincent Schulpen

Ne hoor een roer achter de prop bij een cat geeft geen problemen mits deze maar lang genoeg is en niet in het buiswater van de prop loopt te roeren .

Ikzelf vaar ook een cat van 80cm met een brushless motor welke de 80km/h op zijn sloffen haalt en ook daar zit het roer recht achter de prop en ondervindt er geen hinder van

108630833_o.jpg

Wat je zou kunnen doen is je boot meenemen naar quartel en aan hun vragen hoe ze dit nou bedacht hadden om de as te bevestigen aan de spiegel want dat kan nu niet je mist nml de strut. Mijn inziens hebben ze je gewoon de verkeerde as aangeraden en een te kort roer en laat ze maar deze set terug nemen en de juiste bestellen want kennelijk gaan ze je adviseren om zelf iets te fabrieken wat als strut kan dienen en dat zou ik niet accepteren.

mvg

michiel.

Beste Michiel,

Ik ben blij met de info die je mij geeft, hier heb ik wat aan, bij quartel werd mij verteld dat ik zelf een steuntje achter de boot moest maken, maar ik zie duidelijk op u foto dat dit veel makkelijker is!

Kan deze as ook gebogen worden zodat hij goed onde de boot uitkomt? En zal hij dan die genoeg onder de waterlijn uitkomen?

Nogmaals heel erg bedank voor de info, anders had het op een ramp uitgelopen en daar is het allemaal toch net even te duur voor.

Bedankt en groeten,

Vincent

Op deze pagina http://www.rc-silverboats.de/Baubericht/bauberichte-katamarane.html staan meerdere bouwberichten van catamarans met een soortgelijke strut as combinatie.

De foto die ik erbij had gedaan is degene die ik heb gebruikt en komt van een website uit china en is dus niet degene die graupner verkoopt (dit even om misverstanden te voorkomen) .

Wat quartel betreft daar kom ik alleen maar als ik al weet wat ik moet hebben en nooit voor advies (ga ik verder ook niet op in) maar t zal je dus niks verbazen dat ik op voorhand al wist dat ze jou dat advies hadden gegeven mbt zelf fabrieken van een beugeltje.

Voor het uitlijnen van de as moet je zorgen dat de strut onderkant zo`n 2mm hoger komt te liggen dan de onderkant van je boot .

Als je tzt nog meer vragen hebt en iets niet zeker weet gewoon stellen voordat je ergens spijt van krijgt van iets wat niet meer te corrigeren valt .

mvg

Michiel.

Back