Vorig jaar ons veld maanden lang onveilig gemaakt met een Calmato die ik had uitgerust met een 4,9cc wankelmotortje. Daar heb ik zodanig veel uren mee gevlogen dat de Calmato gaar aan het worden was en het wankeltje gereviseerd moest worden
.
De compressie was weg en de moed zonk me al in de schoenen toen ik bij navraag hoorde wat de onderdelen moesten kosten, daar had ik bijna een nieuw motortje voor. Na wat speurwerk zou ik er misschien goedkoop vanaf kunnen komen door de veertjes onder de seals te vervangen. Die besteld (6 euro) en na ontvangst en een avond pielen (want die veertjes zijn dermate klein dat je veel licht en een vergrootglas nodig hebt) had ik de wankel weer klaar en zowaar....de compressie was terug:-D.
Goed, motortje had ik maar geen kist meer die dienst kon doen. Ik had vorige maand zo'n beetje alle nitrokisten verkocht voor een overstap naar benzine maar de wankel wilde ik niet wegdoen. Dus vanmorgen maar op zoek gegaan naar een nieuw toestel. Het Calmato tijdperk ligt toch al een tijdje achter me maar mijn keuze viel toch op de Taxi van Graupner:
OS wankel:
Reden, een vrij brede neus waar ik de wankel volgens mij bijna geheel in kwijt kan. Gewicht komt niet boven de 2,3 kilo en dat is precies goed. De Calmato zat ook ongeveer op dat gewicht en die ging stukken feller met de wankel ten opzichte van de 6,5 cc zuiger die er standaard op zit.
Ik zal wel de nodige aanpassingen moeten maken aangezien de wankel een zuiplap en een viezerik is. Er komt een grotere tank in (ik hoop er een 400 cc in kwijt te kunnen) en hij heeft nogal de neiging om onverbrande brandstof rond te slingeren. Zo zie je dat dit 5 cc motortje niet veel verschilt van zijn grote broer. Ik heb als andere hobby een Mazda RX-7 met 2 schijfs wankelmotor en ja, die zuipt als een 3 liter maar is toch echt maar een 1.3tje. 1 op 6 is "normaal"
.
Weet niet of er nog behoefte is aan een zoveelste taxi (er zullen er hier wel al 437 voorbij gekomen denk ik) en zo spectaculair zal het ook wel niet worden. Ik zal er wat foto's van maken.
Marc

De compressie was weg en de moed zonk me al in de schoenen toen ik bij navraag hoorde wat de onderdelen moesten kosten, daar had ik bijna een nieuw motortje voor. Na wat speurwerk zou ik er misschien goedkoop vanaf kunnen komen door de veertjes onder de seals te vervangen. Die besteld (6 euro) en na ontvangst en een avond pielen (want die veertjes zijn dermate klein dat je veel licht en een vergrootglas nodig hebt) had ik de wankel weer klaar en zowaar....de compressie was terug:-D.
Goed, motortje had ik maar geen kist meer die dienst kon doen. Ik had vorige maand zo'n beetje alle nitrokisten verkocht voor een overstap naar benzine maar de wankel wilde ik niet wegdoen. Dus vanmorgen maar op zoek gegaan naar een nieuw toestel. Het Calmato tijdperk ligt toch al een tijdje achter me maar mijn keuze viel toch op de Taxi van Graupner:

OS wankel:

Reden, een vrij brede neus waar ik de wankel volgens mij bijna geheel in kwijt kan. Gewicht komt niet boven de 2,3 kilo en dat is precies goed. De Calmato zat ook ongeveer op dat gewicht en die ging stukken feller met de wankel ten opzichte van de 6,5 cc zuiger die er standaard op zit.
Ik zal wel de nodige aanpassingen moeten maken aangezien de wankel een zuiplap en een viezerik is. Er komt een grotere tank in (ik hoop er een 400 cc in kwijt te kunnen) en hij heeft nogal de neiging om onverbrande brandstof rond te slingeren. Zo zie je dat dit 5 cc motortje niet veel verschilt van zijn grote broer. Ik heb als andere hobby een Mazda RX-7 met 2 schijfs wankelmotor en ja, die zuipt als een 3 liter maar is toch echt maar een 1.3tje. 1 op 6 is "normaal"

Weet niet of er nog behoefte is aan een zoveelste taxi (er zullen er hier wel al 437 voorbij gekomen denk ik) en zo spectaculair zal het ook wel niet worden. Ik zal er wat foto's van maken.
Marc
Laatst bewerkt: