Graupner Taxi cup 11 met wankelmotor

Vorig jaar ons veld maanden lang onveilig gemaakt met een Calmato die ik had uitgerust met een 4,9cc wankelmotortje. Daar heb ik zodanig veel uren mee gevlogen dat de Calmato gaar aan het worden was en het wankeltje gereviseerd moest worden:mrgreen:.

De compressie was weg en de moed zonk me al in de schoenen toen ik bij navraag hoorde wat de onderdelen moesten kosten, daar had ik bijna een nieuw motortje voor. Na wat speurwerk zou ik er misschien goedkoop vanaf kunnen komen door de veertjes onder de seals te vervangen. Die besteld (6 euro) en na ontvangst en een avond pielen (want die veertjes zijn dermate klein dat je veel licht en een vergrootglas nodig hebt) had ik de wankel weer klaar en zowaar....de compressie was terug:-D.

Goed, motortje had ik maar geen kist meer die dienst kon doen. Ik had vorige maand zo'n beetje alle nitrokisten verkocht voor een overstap naar benzine maar de wankel wilde ik niet wegdoen. Dus vanmorgen maar op zoek gegaan naar een nieuw toestel. Het Calmato tijdperk ligt toch al een tijdje achter me maar mijn keuze viel toch op de Taxi van Graupner:

Graupner%20Taxi%20Cup%20II.jpg


OS wankel:
osmg1401-Wankel.jpg



Reden, een vrij brede neus waar ik de wankel volgens mij bijna geheel in kwijt kan. Gewicht komt niet boven de 2,3 kilo en dat is precies goed. De Calmato zat ook ongeveer op dat gewicht en die ging stukken feller met de wankel ten opzichte van de 6,5 cc zuiger die er standaard op zit.

Ik zal wel de nodige aanpassingen moeten maken aangezien de wankel een zuiplap en een viezerik is. Er komt een grotere tank in (ik hoop er een 400 cc in kwijt te kunnen) en hij heeft nogal de neiging om onverbrande brandstof rond te slingeren. Zo zie je dat dit 5 cc motortje niet veel verschilt van zijn grote broer. Ik heb als andere hobby een Mazda RX-7 met 2 schijfs wankelmotor en ja, die zuipt als een 3 liter maar is toch echt maar een 1.3tje. 1 op 6 is "normaal":mrgreen:.

Weet niet of er nog behoefte is aan een zoveelste taxi (er zullen er hier wel al 437 voorbij gekomen denk ik) en zo spectaculair zal het ook wel niet worden. Ik zal er wat foto's van maken.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Hallo Marc,

mooi project !

Een goede keus deze Taxi Cup, ik heb er vroeger (25 jaar geleden) al een gebouwd in deze kleurstelling:

Taxi%20Cup%281%29.jpg


Vliegt geweldig en als je hem niet te zwaar bouwt dan moet je wankelmotor het goed aankunnen.

Succes met de bouw en houd ons maar een beetje op de hoogte als je wilt..

Goed weekend,

Paul.
 
Vliegt geweldig en als je hem niet te zwaar bouwt dan moet je wankelmotor het goed aankunnen.

Succes met de bouw en houd ons maar een beetje op de hoogte als je wilt..

Goed weekend,

Paul.

Komt goed Paul;),

Ik moet inderdaad proberen het spul zo licht mogelijk te houden. Net thuis gekomen en meteen alles uitgepakt en gecontroleerd. Ziet er allemaal prima uit maar er zit een barst in de lak van de motorkap. Ik kan er natuurlijk mee terug gaan maar ik ben er al aan begonnen en het ziet er naar uit dat die barst op een plek zit waar in de kap gezaagd moet worden dus dat moet ik nog even bekijken. Verder geen geklooi meer met scharnieren, deze zitten reeds gemonteerd en niet van die vilten dingetjes maar degelijke scharnieren. Dat viel me allerzins mee want daar zie ik altijd tegen op. Verder is alles plug and play.

Uitstalling op tafel:
Foto-PFWNSK3D.jpg


Originele motorsteunen er meteen van af gehaald, uitgemeten en de motorsteun van de wankel gemonteerd:
Foto-DAGCWNQC.jpg


Wankelmotor op zijn plek gezet en hij past prima onder de kap:
Foto-TQVVMUDP.jpg


Foto-BAXF4VUD.jpg


Er zal ongeveer 1 cm van de kap af moeten en dan komt de prop met spinner mooi gelijk met de kap. Als ik zo ver ben, maar dat is pas op het laatst, zal ik koelsleuven of iets dergelijks moeten maken want de motor is nogal een heetgebakerd kreng. Hij word loei heet maar draait dan ook 14.000 toeren. Ook moet ik iets verzinnen om de hals van de uitlaat te verlengen (ongeveer 1 á 2 centimeter) want deze zit nu klem tegen het toestel.

Eerst het motorschot brandstofproof maken anders wordt het een geweldige smeerzooi onder de kap. Zoals gezegd, leuk motortje meer een vetkees:mrgreen:.

Zo, nu gaan we de beschrijving maar eens lezen........

Marc
 
All righty then, effe een vraagje tussendoor:

Op het moment dat ik bijvoorbeeld de vleugelhelften wil gaan verlijmen heb ik hier 2 opties staan. 30 min. epoxy en goede houtlijm. Ik heb met beiden eigenlijk geen slechte ervaringen maar wat is nu sterker?

Houtlijm vind ik persoonlijk beter te doseren........

Marc
 
Mark,
ik heb zelf de 30 min. Z-Poxy en en je weet hoe ik vlieg en het laat niet los:mrgreen:
dus ik zou gaan voor de 30 min.

Groeten Joey
 
Mark,
ik heb zelf de 30 min. Z-Poxy en en je weet hoe ik vlieg en het laat niet los:mrgreen:
dus ik zou gaan voor de 30 min.

Groeten Joey

Hey Joey......tsja, geen 3 seconden rechtdoor:mrgreen:

Hij is al bijna klaar, zal er nog wat foto's van plaatsen. Vanavond alles inregelen en de motorkap nog pas maken. Mischien komend weekend zijn maiden;)
 
Er zal ongeveer 1 cm van de kap af moeten.

Even wachten tot het laatst voor je de kap afzaagt, eerst bekijken hoe je met het zwaartepunt uitkomt. Misschien komt het voor je C.G. beter uit om een paar blokjes tussen de motorsteunen en het brandschot te plaatsen.

Groet Hans
 
Er zal ongeveer 1 cm van de kap af moeten.

Even wachten tot het laatst voor je de kap afzaagt, eerst bekijken hoe je met het zwaartepunt uitkomt. Misschien komt het voor je C.G. beter uit om een paar blokjes tussen de motorsteunen en het brandschot te plaatsen.

Groet Hans

Hallo Hans,

De kap blijft inderdaad nog even liggen. Ik wacht tot na de maiden. Het C.G. heb ik nu redelijk te pakken denk ik. De accu zit helemaal in de neus gepropt, mede ook omdat de motor wat lichter en wat verder tegen het schot zit dan een zuigermotortje. Verder kom ik op deze manier ook beter bij het afregelen dan met de kap er op. Ik heb gekozen om er een resootje op te zetten. Niet alleen heeft ie dan iets meer vermogen maar ook omdat er zoveel troep uit de uitlaat komt dat ik hoop dat dit een beetje helpt. De wankel krijgt er ook nog een machtig geluidje door:mrgreen:.

Net alles ingeregeld, schroefjes gezekerd e.d.

Foto-HDMAS6NZ.jpg

Aansluitstuk gemaakt voor de uitlaat zodat deze mooi uit de kap komt straks.

Foto-NQ8ZDCSV.jpg

Bewust gekozen om de reso langs de zijkant te laten gaan. Mocht ie eens op zijn neus gaan kost het me tenminste niet zijn carb.

Foto-3IQAMNIV.jpg


Foto-FX8JC6WC.jpg


Ik vind het wel een leuk kistje, ben eens benieuwd hoe die gaat vliegen.

Nog te doen:

Wielkapjes plaatsen
Motorkap op maat zagen
Her en der wat stickers, alhoewel ik hem zo ook maagdelijk vind;)

Marc
 
Hey marc,
ziet er goed uit:D
Dit weekend ben ik niet op de club,
ik moet leren voor de proefwerkweek.
maar ik zie het wel een keer :banana:
Grt. Joey
 
... door de veertjes onder de seals te vervangen. Die besteld (6 euro) en na ontvangst en een avond pielen (want die veertjes zijn dermate klein dat je veel licht en een vergrootglas nodig hebt) had ik de wankel weer klaar en zowaar....de compressie was terug:-D...
In transparante plastic zak vervangen, dan kun je ze niet ('pliiing') kwijtraken tijdens verwijderen en plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Damn, vanmorgen nog de laatste loodjes an de Taxi had klaar moeten zijn voor zijn maiden vanmiddag ware het niet dat de wankel er absoluut geen zin in had:evil:.

ik vrees dat er meer aande hand is dan de nieuwe veertjes onder de seals. Verder alles gecontroleerd, krijgt brandstof, plug deed het prima maar na wat gepruttel verrekt hij het verder.

Jammer dat de onderdelen bijna even duur zijn dan een nieuwe motor. Moet er nog eens over gaan nadenken....

Marc
 
Back
Top