Graupner Taxi Cup II elektro

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH_AJH, 9 jun 2010.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Na het elektro-sleeptreffen vorige week in Dongen heb ik besloten er ook maar eens één klaar te maken.
    De keus is gevallen op een gebruikte Graupner Taxi Cup II, die al voorzien was van een elektromotor.

    [​IMG]
    Setup:
    Turnigy C4250-700
    Diverse lipo's 4s1p, van 3000 tot 4000 mAh
    prop APC-E 13x6,5
    ESC is 60A, kan zo niet zien wat voor merk.

    De eerste vlucht heb ik vanavond gedaan. De sleepkoppeling zit er al in maar heb natuurlijk nog niet gesleept. Wel iets grotere wielen gemonteerd (Graupner 85mm) en dubbele rolroerservo's zodat de ailerons als flaperon gebruikt kunnen worden.
    De vorige eigenaar vloog hem met een 12x8, wat ongeveer 37A bij een propsnelheid van 86 km/h oplevert, met 2150 gram trekkracht. Vermogen is dan 535W.
    Met een 13x6,5 zou dat 40A/67 km/h / 2459 gram moeten zijn, en 576W.

    Het vliegklaar gewicht ligt met mijn zwaarste accu op 2750 gram. Dat leek mij fors maar blijkt geen enkel probleem.



    De eerste vlucht was met een oude Flightpower accu. De vlucht daarna met een nieuwe Dymond en man...wat een verschil. Hij ging ongelimiteerd verticaal omhoog. Het vliegen op zich was een eitje, het is een heel erg fijne kist. Snelheidsbereik is zelfs met deze langzame prop opmerkelijk. Bij de landing heb ik de ailerons 1 cm naar beneden gezet maar dan blééf hij maar doorzweven. Met de ailerons gewoon neutraal was het landen eigenlijk makkelijker.

    Kortom, ik ben een blij man. Ben ook erg benieuwd hoe het slepen zal gaan. ik hou u op de hoogte!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Leuke kist Arjan! Kun je wat foto's plaatsen van de sleepkoppeling? Ik ben erg benieuwd hoe dat er bij jouw kist in zit.

    Groeten,



    Johan
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Geweldige kist Arjan. Hij vliegt inderdaad super! Ga je nog veel lol van hebben (en ik als je straks ook mijn haantje omhoog kan brengen)
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    euh nee, zit onder de folie. Maar ik kan het je zondag wel laten zien/vertellen.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog even een vraag... to strut or not to strut :)

    [​IMG]

    Ik heb over de voors en tegens gelezen. De roeren zijn zonder haken of kieren, daar kan de lijn niet aan blijven haken of tussen komen. Stabilo en kielvlak zijn behoorlijk stevig. De aansturingen/hevels zitten allemaal aan de onderzijde.

    Struts of geen struts...? En bij wél struts, welke afmetingen? Hoe hoog tegen het kielvlak en hoe ver op het stabilo?

    De sleepkoppeling zit er trouwens zo in. Het is een setje van Graupner. Het boven de romp stekende plastic geleidertje zit in een vuren klosje verlijmd. Dat zit achter het spant en daar weer achter een vuren balkje van links naar rechts, klem tussen de romp zijkanten.

    [​IMG]
     
  6. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    aan het eind van het filmpje:
    WAT DAN WEL?? Wát een topding, Arjan, lijkt mij echt suupper om mee te vliegen. Is ook nog groter dan ik gedacht had!

    Veel plezier ermee.. Maar dat zal niet moeilijk zijn toch? :rolleyes:


    Coen
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    zou wel struts doen

    weet wie hem gelijmd heeft:D:D

    ps Ik heb met deze kist zonder struts en een os 15 cc met reso een asw 24 van 4 meter gesleept no problem


    gr erik
     
  8. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    ha

    ja, jij hebt hem gelijmd,ik nie :D

    mooi ding he ,vliegt makkelijk he

    ik zie hem wel een keer voorbijkomen .kan je mij ook een keer slepen .

    ik heb nog wel intresse in die renerife .

    bel je nog wel ,ik kom denk ik zondag ook nog ,weet nog niet of ik het wel haal allemaal


    gr paulus
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Struts :)
    [​IMG]
    Ze zitten tot boven aan het kielvlak, eronder is te weinig hout om ze in vast te zetten.

    En de motor.

    [​IMG]

    Regelaar is een Turnigy Plush 60.
    Omdat er wat lood achter in moest heb ik aan de voorkant wat weggehaald. Met name op de accu tray viel nog wel wat te besparen.

    Sleeplijn heb ik ook klaar dus het feest kan beginnen :)
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Succes!

    Vandaag op de club Henk bereid gevonden mijn Grunau Baby te slepen. Henk vliegt alles wat los en vast zit en doet wedstrijden F3A dus wat dat betreft ervaring genoeg. Maar slepen was voor hem de eerste keer, en dat in combinatie met een wat slepen betreft niet zo ervaren zweefpiloot gaf leuke tafereeltjes :)

    De Taxi is ruim sterk genoeg voor deze kleine lichte zwever maar door ons gebrek aan techniek lukte het ons toch de combinatie vreemde capriolen te laten maken. De filmbeelden zijn wat dat betreft zeer leerzaam.
    De sleper lukte het op hoogte en tijdens bochten niet altijd even goed om de snelheid en bochtradius constant te houden, waardoor de lijn slap kwam te staan en een flinke snok volgde.
    Als ik terug kijk zie ik dat ik waarschijnlijk wel erg hoog achter de sleper vlieg en niet altijd de buitenbocht aanhoud. Dat maakt het allemaal ook een stuk lastiger.

    Maar het was ontzettend leuk, en we gaan zeker meer oefenen. Ik denk dat als de techniek wat beter is een zwaardere zwever ook geen probleem zal zijn.

    Achter het gemonteerde filmpje staan de complete vluchten zodat Henk en ik er nog wat van kunnen leren :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En ook mijn (kleine) Salto gaat prima. Onze techniek is nog niet helemaal top maar dat komt nog wel.



    Het baantje op onze club is wat kort zoals je ziet. Eens proberen of we daar een paar meter bij kunnen maaien, dan wil ik ook eens een Cirrus omhoog slepen. Maar dan wil ik voor de zekerheid wel wat meer aanloop hebben....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ging er afgelopen woensdag al een magneet in de motor los, vandaag weer twee :sad:

    [​IMG]

    Aan de achterkant zie je de twee magneten die los zijn gegaan, rechts van de as zie je de ene met een loopspoor die een paar dagen geleden al problemen gaf.
    Ik probeer deze twee ook te lijmen en als het weer gebeurt ga ik op zoek naar een andere motor.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wie heeft tips?

    Het gaat steeds beter



    Toch blijft het zeker op hoogte met enige regelmaat niet helemaal goed gaan.
    Mijn zwevers klimmen vaak erg hoog achter de sleper en vervolgens krijgen we een slappe lijn, waarop ik af moet koppelen.
    Ik heb wat geprobeerd met de zwevers iets down trimmen tijdens de sleep. Dat helpt, maar ik pieker een beetje over de oplossing.

    Het lijkt alsof de Taxi een beetje te snel is en tegelijk iets te weinig klimvermogen heeft. Klinkt dat logisch?

    Ik heb inmiddels een andere, iets sterkere motor die ik binnenkort in ga bouwen, misschien helpt dat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hallo Arjan,

    Ik heb totaal geen verstand van slepen maar mijn gevoel zegt dat de sleeplijn te kort is.
    De zwever trekt de staart van de taxi cup omhoog, waardoor deze niet goed kan stijgen.
    Maak de sleeplijn eens twee keer zo lang. Dan wordt de hoek tussen sleper en zwever kleiner.Ook hoef je niet zo heel precies achter de sleper te vliegen wat op grotere hoogte steeds moeilijker wordt.

    Op een klein veld is het wel wat lastig maar het proberen waard.

    Groet Arthur.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Arthur,
    de lijn is 20 meter...dat is een gangbare lengte. Verdubbelen van de lengte zou wel heel erg veel zijn :)
    Bij een langere lijn zou de hoek trouwens denk ik niet veranderen, dan zou ik er enkel nog verder boven komen te zitten. Ik heb ook achter andere slepers gehangen met even lange lijnen en daar deed het probleem zich niet voor.

    Ik zoek het dan ook meer in de verhouding voorwaartse snelheid/klimsnelheid van de Taxi. Dat is geen lichtgewicht (ruim 2800 gram) en het motorvermogen is ook niet echt erg groot, namelijk 570W. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor.
     
  16. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ik meldt mij graag aan om een keer gesleept te worden!! Maarten
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Geen probleem hoor!

    Andere motor zit er nu in, een Himodel BM3520-830.
    Iets zwaarder, iets hoger kV en mag net wat meer stroom trekken (en doet dat ook met dezelfde 13x6,5 prop die er nu op zit)

    Ik ben benieuwd :)
     
  18. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ik ook, kan mijn Racek erachter :)
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Waarom een motor met hoger Kv gekozen? Je had beter een lagere Kv kunnen nemen. Dan kan je een grotere prop gaan draaien. Meer trekkracht, minder snelheid (maar die ligt toch vrij hoog zeg je). Misschien kan je bij een lage Kv nog wel een lipo celletje erbij plakken, resulterend in meer vermogen.
    Kan je de huidige motor (met hogere Kv) niet eens proberen met een 14x5, of als de stroom dan meevalt zelfs een 15x5?
     
  20. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Ik ook! Met mijn euuh ....
    Ooh ik moet toch maar weer eens op zoek naar een zwevertje denk ik :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina