Graupner Terry vliegers?

• Topicstarter Topicstarter BoomDuiker
  • Startdatum Startdatum
B

BoomDuiker

Guest
Hoi,

Zijn er eigenlijk op dit forum Graupner Terry vliegers?
De mijne is voorzien van ailerons en ik vlieg met 7cellen Kan-1050.

Zwak punt van de vlieger is de beruchte "wingsnap".
Als je de vleugel niet versterkt met kohlroving kun je wachten op een onzachte landing :(
Verder zijn er nog wat andere punten waar je op moet letten/aanpassen.

Hij vliegt erg gaaf en heeft weinig problemen met wind.
Het is een echte cross-over vlieger. Van alles wat.

Groetjes,

BoomDuiker

Ik heb er een liggen in bijna "af" staat. Platgeslagen vleugel met ligger en ailerons/servo's in de vleugel, 10* cp1300 en een mega 16/15/5 in een ietwat aangepaste neus. De mega consumeerd dd. en max. 200 watt in mijn uitvoering (vandaar de ietwat aangepaste neus).

Kist moet nog gefolie-ed worden. Lijkt me een geinig ding. Wel nog even afmaken.

Hoi Franck,

WoW. dat word een torpedo!

De wing heb ik niet plat gemaakt. De ailerons zijn 33cm lang en beginnen 8cm vanaf het midden. Uiteinde zijn ze 3.5cm diep.

Motor moet je inderdaad goed vastmaken. Of heb je ook de hoek verandert? Deze schijnt net de truuk te zijn bij deze vlieger.

Heb je ook (onderaan) foam weggesneden, daar waar de bouten van de vleugel in de body gaan? Ander gaat de batterij niet ver genoeg naar achter.
i.v.m. de CG
Passen die cp1300 wel??

De aluminium schachten moet je goed met epoxy lijm in de vleugel plakken. Ook bij een goede landing breekt dit snel uit.
Ik heb blokjes op de vleugel geplakt die precies in de body passen, waardoor de vleugel niet kan draaien. Ook zit er kohlroving rond die aluminium bussen aan de onderkant van de vleugel.

Met jouw motor setup zou ik overwegen om de vleugel met elastieken vast te maken.

Doe je hem foliën met orastick? Lijkt me erg mooi!
Gaarne een foto als hij klaar is.

Houd ons op de hoogte!

Groeten,

Rob

Ps. enig idee was een goede mounting is voor deze brushless motors?
http://www.rbckits.com/
Kan eventueel zelf een maken van triplex, maar kunstof is mischien beter?
Het is een buitenloper trouwens.

***WoW. dat word een torpedo!

Ben bang van wel ja ;)

***Motor moet je inderdaad goed vastmaken. Of heb je ook de hoek verandert? Deze schijnt net de truuk te zijn bij deze vlieger.

De motor staat met eenzelfde domping van 7 graden geloof ik.

****Heb je ook (onderaan) foam weggesneden, daar waar de bouten van de vleugel in de body gaan? Ander gaat de batterij niet ver genoeg naar achter.

Ja, de vleugelbevestiging heb ik gewijzigd (op www.rcgroups.com heb een een hoop nuttige tips gekregen en gevonden)

***Passen die cp1300 wel??

Nog maar net ;)

***Met jouw motor setup zou ik overwegen om de vleugel met elastieken vast te maken.

Heb ik inmiddels gerealiseerd. Breekbouten en "piep" gaan slecht samen weet ik uit ervaring.

***Doe je hem foliën met orastick? Lijkt me erg mooi!
Gaarne een foto als hij klaar is.

Ja, en foto's zal ik zeker posten

Bedankt voor je info,

ik heb er ook een ,nog niet mee gevlogen.

Veel te weinig tijd on te bouwen en dan komt vliegen er ook niet van.

Ik heb er gewoon een standaard kist van gemaakt om een beetje op het locale vliegveld rond te fladderen.

***Franck

***Ja, de vleugelbevestiging heb ik gewijzigd (op www.rcgroups.com heb een een hoop nuttige tips gekregen en gevonden)

Terry is zeer populair in de VS!

***Met jouw motor setup zou ik overwegen om de vleugel met elastieken vast te maken.
***Heb ik inmiddels gerealiseerd. Breekbouten en "piep" gaan slecht samen weet ik uit ervaring.

Heb ik ook gezien op RCgroups. Met zo'n bami stokje een gaatje maken en deze versterken met epoxy lijm en desnoods kohlroving (dat harige spul). Knutselen. Zeker met die motor power zou het jammer zijn als opeens de body voorbijvliegt en de vleugel omlaag dwarrelt. 8O

***Doe je hem foliën met orastick? Lijkt me erg mooi!
***Ja, en foto's zal ik zeker posten

Lijkt me lastig met die rondingen. Ben benieuwd. Mijn fotos zitten nog op het rolletje. Heb een paar tips vastgelegd.

***Bedankt voor je info

U R welcome

Groetjes,

Rob

janhein zei:
ik heb er ook een ,nog niet mee gevlogen.

Veel te weinig tijd on te bouwen en dan komt vliegen er ook niet van.

Ik heb er gewoon een standaard kist van gemaakt om een beetje op het locale vliegveld rond te fladderen.

Janheim,

Het weer zit niet mee natuurlijk. Standaard kist is al voldoende voor een hele hoop fun. Verre van saai. :D

Groete,

Rob

nog tips voor me morgen als ik even tijd heb langs die winkel in Pijnacker de bekende fima Q

om een motor met regelaar te kopen.

ik twijfel tussen remschoenen (mooie term) en zo'n in mijn ogen super motor zonder borstels.

alleen schrik ik nog een beetje van de prijs.
hebben jullie een overtuigend argrument om mijn terry met een betere motor uit te rusten.

janhein zei:
nog tips voor me morgen als ik even tijd heb langs die winkel in Pijnacker de bekende fima Q

om een motor met regelaar te kopen.

ik twijfel tussen remschoenen (mooie term) en zo'n in mijn ogen super motor zonder borstels.

alleen schrik ik nog een beetje van de prijs.
hebben jullie een overtuigend argrument om mijn terry met een betere motor uit te rusten.

Janheim,

De motor die ik erin heb blijft erin. Speed 400 7.4volt van Graupner.
7cellen KAN-1050.

Onder de vleugel zou ik kohlroving doen. Dat is dat harige spul van koolstofvezel. Met epoxy 5minuten lijm een lijntje onder de vleugel doen.
Dit ivm de wingsnap.
Deze kohroving ook een beetje om de aluminium bussen doen aan de onderkant van de vleugel.

Voor mijn nieuw model heb ik een borsteloze motor gekocht (Typhoon 15). Een scale model die wat zwaarder is dan de Terry.

Voor de Terry is de Typhoon 6 met controller (euro 90) 8O ook een hele mooie set voor een wel zeer zacht prijsje.
http://www.rbckits.com/

Goed opletten trouwens dat de achter vleugel goed vast zit.
Met een saté staafjes heb ik schuine gaatjes geprikt in de body. Daar waar het metalen plaatje verlijmd moet worden.
De epoxy glijdt dan ook naar onder en dan zit het metalen plaatje beter vast. Mocht je hem niet meer demonteren dan kun je hem natuurlijk ook extra vastplakken.
Bij mijn tweede vlucht zat de achtervleugel los en dat...was nogal link.

Hier een soort dwarsdoorsnede van de body bij het staartstuk.

------XXXXXXXXXXXXXX------
.........//...|88888|....\\ ........|
........//....|88888|.... \\ .......|
.......//.....|88888|.......\\......|
.........................................|
-----------------------------|

XXXX = het metalen plaatje
[88888] = de opening in de body waar het houtje zit
// en \\ = die schachten gemaakt met saté stokjes waar de lijm ingaat.

Mocht je brushless gaan, natuurlijk dan ook een andere prop nemen.

Zelf vind ik hem het mooist vliegen met 7cellen. Li-Poly zou nog mooier zijn. Want hoe lichter hoe gaver hij vliegt.

Ben benieuwd hoe je hem vindt vliegen, deze zwaluw
Rob

kijk dat zijn nu goede tips.

Voorlopig dus gewoon een goedkoop motortje er in en geld investeren in een paar extra accu packs.

De achtervleugel lijm ik gewoon vast, das ook en goede tip :P

nog een bepaalde prop die ik kan kiezen of past er maar een bepaald type op een Speed 400.

hm als het dus mee zit Zondag even uitproberen 8)

janhein zei:
kijk dat zijn nu goede tips.

nog een bepaalde prop die ik kan kiezen of past er maar een bepaald type op een Speed 400.

hm als het dus mee zit Zondag even uitproberen 8)

Graupner folding cam prop 6x3"
Deze staat ook vermeld in de handleiding van Terry.

Happy landing,

Rob

Janhein,

Q doet niet aan remschoenloze bromtollen dus das pech hebben. H.Q. sprak de legendarische woorden "Ik kan geen competitie leveren aan de Internet-bedrijfjes die die motoren steeds goedkoper leveren". Hij heeft er dus echt maar een paar, en dan nog veel te duur...

Ton.

PS ff geduld en via het net bestellen scheelt op een 400 aandrijving bijna 75 euro, en das vind ik het wachten waard...

thanks

voorlopig dus een remschoen er in,die heb ik nog liggen regelaartje uit mijn Piper,en ik kan vliegen. Rbc is 10 minuten met de auto dus das ook geen probleem .

in ieder geval bedankt voor alle tips.

Hoi Janheim,

Heeft ie gevlogen zondag? De mijne wel en dat ging lekker.
De wind was redelijk en Terry ging er goed doorheen. Windaf ging hij er van tussen en ik vermoed dat Mach1 bijna gehaald werd :lol:

Groetjes,
Rob

nee helaas er kwam effe iets dringends tussen door. :(

voordeel is wel dat ik nu eindelijk mijn opslag vergunning heb voor mijn Raket motoren. :lol:

zo dat ik volgend jaar geen battrijen meer in mijn kist hoef te stoppen maar gewoon met een raket aandijving om hoog kan. :P

De terry moet dus nog even een weekje wachten.

janhein zei:
zo dat ik volgend jaar geen battrijen meer in mijn kist hoef te stoppen maar gewoon met een raket aandijving om hoog kan. :P

De terry moet dus nog even een weekje wachten.

:lol:

Terry heeft wel geduld en... zeker nu hij weet dat hij raket aandrijving krijgt ;-)

Hmmm... je wilt eigenlijk zweven met Terry? Naar 5km hoogte en dan terug zweven :wink:

Groeten,

Rob

Ziet er best cool uit... vliegt dit een beetje als een Hunter? Anders leuk lenteprojectje (Die je dan s'winters al aan barrels vliegt ;)) voor een Mega oid...

Ton.

moet ook nog even een paar dagen wachten op de reserve onderdelen die moeten bij Staufenbiel van daan komen.Meestal sloop ik wel tijdens een weekend je vliegen.

Back