Graupner Trainer 25 , brandstof/start vraagjes.

• Topicstarter Topicstarter ex-modelbouwer
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

1: een mengstel (tweetakt) met o.a. nitro en (wonder)olie. (ik weet het niet precies). Het is in (bijna) iedere modelbouwzaak tekoop.

2: ligt eraan hoe groot de tank is, gemiddeld ongeveer 15-20 min.

3:gloeiplug in de motor gloeiset om de plug te verwarmen, en dan met je vinger, of met een startmotor de prop aanslaan, als de motor loop gloeisetje weer loskoppen.

gebruikt voor meer info de ZOEK functie van het forum er is hier al veel meer over geschreven.

Laurens

Hoi,

Hobbyin heeft methanol met Klotz (olie) en 5% nitro. Dat is mijn mening de beste brandstof voor je motortje. Ik gebruik het al best een tijdje en het stinkt ook niet. Ik raad je dat in iedegeval ten zeerste aan!!!

gr. Kelvin

tornado 1% plane gebruiken wij al jaren :) Nooit problemen mee ;) Start altijd lekker snel, loopt betrouwbaar.

gewoon naar hobby-in gaan en voor klotz gaan, stop het ook in mijn heli en werkt perfect! na 30 liter nog als nieuw

groet, dennis

Hallo,

Ik heb altijd begrepen dat je bij nieuwe motortje beter brandstof met wat meer nitro kan gebruiken (Tussen 5%-10%). Dat schijnt beter te zijn voor het inlopen van de motor.

Daarna kun je gerust 5% of zelfs iets minder gebruiken (ik gebruik altijd 5%). Dat geeft net wat meer vermogen dan b.v. 1%

Laurens

hoi,

tornado raad ik af. daar krijg te koppijn van en het meurt. klotz ruikt niet goor (ruikt een beetje naar parfum). En het draait prima.

gr. kelvin

Bij navraag bij Hobby-inn heb ik toen brandstof met alleen klotz genomen.
De nitro is niet per se nodig.
Bij een trainer hoef je niet het uiterste uit je motor te halen, anders vlieg je underpowered, denk ik zo.

@Kelvin, hij vliegt nog steeds :D . Maar zat hij bij jou ook zo helemaal onder de brandstof?

Groet,
Jaap

1% is meer dan voldoende. Vermogen krijg je toch niet meer mat 5% ;) en zodra hij goed is afgesteld loopt hij net zo goed. Voor het inlopen maakt het helemaal niets uit. Dan gaag het niet om vermogen ;) En het stinkt niet vindt ik maar dat is persoonlijk. Wonderolie ruikt nu ook niet bepaald geweldig.

Hoi Jaap,

bedoel je die duraplane?

ja, dat motortje heeft altijd op wonderolie gelopen, en ik heb dat motortje toen helemaal uitlaten weken in klotz en toen zat het motortje nog een beetje onder het vuil. Dat hardnekkige vuil kreeg ik er niet uit :wink:

gr. Kelvin

Hallo, Tornado is prima hoor! Ik gebruik nu ook 1% had vroeger 5% maar das niet nodig voor als je met een gewoon trainertje vliegt. Bovendien vond ik de vermogensafname (van 5 naar 1 %) ver te zoeken.

Back