Graupner trueblue

• Topicstarter Topicstarter hbr
  • Startdatum Startdatum
H

hbr

Guest
Hallo,

Wie kan me wat meer vertellen over de vaareigenschappen v/d Graupner TrueBlue.
Ik kan enkel wat onduidelijke foto's van dit model bekijken.
Sommige mensen hebben kritiek wat de rigging van dit model betreft is dit juist ?
Wie vaart reeds met dir model en wat zijn de praktische bevindingen ?

graag een correct advies over dit schaalmodel.

Mvg
Hugo

Ander forum

Hoi, ik heb de treubleu gekocht en vandaag al de romp in elkaar gestoken.
Alles gaat vlot tot nu toe.
Toch wel een probleem met de kiel. Lood is aan de kiel bevestigd. Maar de draadspindel aan de bovenkant, die door de romp gaat is z'on 2 cm te kort.
Daardoor komt de draadspindel niet boven het dek uit en kan ik de kiel niet vastzetten.
Ik heb gezien dat Arjan op dit forum al een treubleu heeft gemaakt en vroeg me af of ik niet iets verkeerd heb gedaan, of dat de spindel gewoon te kort is.

Ik vermoed dat de spindel uit 1 geheel is van boven tot onder en dwars door de kiel loopt. Of bestaat de draadspindel uit 2 delen? Ik vraag me ook af waarom op de kiel nog 4 kleine stukjes moeten ingeplakt worden en dit niet in één keer is gebeurd bij fabrikage.
Kurt

Beste Bestekurt,

Vermoedelijk heb je net een verkeerd kielblad te pakken.
De TrueBlue heeft grote gelijkenissen met de SeaCret.
(alleen de romp is anders).
Waarschijnlijk heb je een kielblad van een SeaCret te pakken,
moet je bij je leverancier reclameren / omwisselen en anders Graupner aanschrijven.
(zou niet zo moeten zijn, maar goed).

Die vulstukjes in het kielblad, die zijn mij ook een raadsel waarom, maar goed, nu maar dicht maken.

Het tuig, ikzelf zou de giek en fokkeboom veranderen en de zeilen van een ander materiaal
(lees icarex 31) maken. Dit is minder vocht gevoelig.
Is dit moeilijk, trek gewoon de vorm van de oude zeilen over op het nieuwe doek
en je bent er al bijna.
Natuurlijk kun je er meer tijd en ideeen in kwijt om je zeilen verder te optimeren.
Enne de bijgeleverde blauwe (ela)touwtjes zou ik voor rekvrijer omwisselen.

Groet Arjan

Beste Arjan
Bedankt voor alle tips. Eérst ga ik alles standaard maken en wat mee zeilen, daarna kan ik dan de nodige aanpassingen doen.

Gisteren terug naar de winkel geweest en zij stonden daar ook raar te kijken. Gelukkig hadden ze nog een reserve setje van roer en kielblad liggen voor de TreuBleu (kan je appart kopen). En inderdaad kielblad ziet er identiek uit met uitzondering van de draadstang die 3 cm langer is. Ook de kunstof leek iets anders van kleur en afwerking (TreuBleu beter)
Kiel verwiseld en de zaak was opgelost.

afgewerkt

Vandaag bootje afgewerkt.
Er zijn al dingen die ik waarschijnlijk zal veranderen wat betreft de verbinding van de touwtjes. Op de tekening is het inderdaad moeilijk te zien hoe de mast vastgesjord word. Maar de foto op de doos gaf meer duidelijkheid. Ook het kleven van de verstevigingen van de zeilen heb ik op zicht gedaan, want de afmetingen op tekening zijn niet echt duidelijk.

Met twee touwtjes door één katrol op de servo vind ik ook geen goed idee. Ik zal zien wat dit in de praktijk geeft.

Nu nog de boot bestiekeren zodat alle schroefgaten dicht zijn. Ik zal niet de originele stiekers gebruiken, ik denk om zwart, wit en iets fluo te gebruiken voor beter zicht op het water?

Back