Graupner Ultra 930/7

Hallo, Als je op een Ultra 930/7 10V borstel-en mantelkoeling plaatst, op hoeveel cellen maximum kan je dan varen én met welk schroef ?:confused:

Ben van plan deze in te bouwen in een Graupner Arrow met hydroantrieb (deepvee), of in een Graupner Key West (catamaran).

Met welk van de twee zou ik de snelste resultaten boeken ?

Jawel. maar niet met zo'n kleintje...

Ik heb zelf een 1300-7 op 20 cellen, en dat is best wel rap in een 70 cm romp.
Ultra/Plettenberg motoren zijn berucht om het 'tinsmijten' vanaf de collector, als ze met teveel cellen worden gevaren, vaak wordt er in zulke gevallen, naast de waterkoeling op bostelhouders en mantel, ook een centrifugaalventilator rechtstreeks op de collector gericht, gebruikt om de collector onder de kritische temperatuur te houden.

Ik houd mijn prop dan ook aan de kleine kant, om dit soort problemen te vermijden.

Je zou je licht eens op de Duitse fora kunnen opsteken, daar zijn veel Plettenberg vaarders uit het pré borstelloze tijdperk.

Groeten, Jan.

Ultra 930/7

@ Jan.
Ik heb ook al eens een Ultra 1600 op 20 cellen en een 50mm schroef, in een 70cm romp geplaatst, en dat ging inderdaad als een speer.:lol:
Maar ik zou willen afstappen van 20 cellen en naar max. 12à14 cellen gaan om minder zware boot te hebben.
Heb nu een Graupner 820 Race op 20cellen in m'n Arrow liggen, gaat lekker, vaart als een zonnetje.:zon:
Zou het veel veranderen in snelheid als ik ,er de originele Hydro-antrieb afhaal en er een starre as op plaats ?:confused:
In mijn Key West zit er een Hopf 700 moter op 14 cellen en had op GPS 39,7Km/h.
Daarom zou ik willen weten of de Ultra 930/7 beter of sneller is dan een Hopf 700 motor.
Bedankt voor Uw reaktie.

Als de Hydro-Antrieb er zo eentje is met een koppeling erin, dan weet ik wel zeker, dat het vervangen hiervan merkbaar zal zijn, de frictie in dit soort aandrijvingen is fors.

Of het een starre as kan worden weet ik niet, je wilt je ashoek graag hetzelfde houden, ik denk, dat een flexas met strut een betere oplossing is.

Hoe de Ultra 930/7 zich verhoudt tot een speed 700 weet ik niet, vraag even op de Duitse fora.

Groeten, Jan.

Back