Graupner Ultramat 14 & MX-12

• Topicstarter Topicstarter Maybe
  • Startdatum Startdatum
M

Maybe

Guest
Vandaag een Graupner Ultramat 14 lader en MX-12 gekocht :D

De MX-12 MiNH 9.6V 1.7Ah accu moet voor gebruik 24 uur worden geladen (handleiding).

Opm. op de MX-12 verpakking zit een groene sticker " Akku vor Betrieb mit 150mA/12 std. laden".

Het probleem is echter dat er op de lader een laadtimer zit, die tot max. 300 minuten gaat.

??

Ieder (Ultramat 14) advies in dezen is welkom.

Robert Jan

Dat eerste keer laden van de NiMH cellen in je MX-12 noemt men formerem.
Dit langzaam laden zorgt ervoor dat de cellen in het pakket goed met elkaar in "overeenstemming komen" ;)
Dat moet dus wel gebeuren, helaas heeft de U14 die beperking, er zit dus niets anders op als de zenderaccu dan maar op 200mA 5 uur ( 300 min.) te laden en dit dan nog eens te herhalen.
Dan heb je 2000mA netjes langzaam geladen (geformeerd).

@ Maybe, waar heeft u die ultramat 14 gekocht? ik ben er namelijk ook nog naar op zoek...

Oh oke bedankt... helaas woon ik niet in belgie maar misschien hebben nu al meer winkels hem te koop, dat zou mooi zijn!

heb de mijne donderdag meegebracht uit Dortmund :59€ rond!!

timer is volgens mij ook niet uit te schakelen dus zal er niks anders opzitten dan hetgeen hierboven wordt voorgesteld

ik zou wel de gevoeligheid van de deltapiek lager zetten dan de 15mv die standaard wordt aanbevolen
ik heb hem op 3 mv gezet ( is per cel) en dan laadt ie de cellen op tot lichtjes warm ,spanning komt dan tot ong 1.4 volt per cel: vol genoeg voor zendercellen vind ik
laadstroom heb ik op 700 mah staan( gp-cellen van 2100mah),als je lager stroomsterktes gebruikt ga je maar een heel klein deltapiekje krijgen ,moeilijker te detecteren dus

gr

Back