Graupner ultramat 14 plus - lipo laden

• Topicstarter Topicstarter cube1984
  • Startdatum Startdatum
C

cube1984

Guest
Hallo,

Sinds vorige week heb ik een graupner ultramat 14 plus en ik wou dit weekend mijn lrp Lipo pack laden ( dit is een pack voor men sanwa zender) en telkens ik heb aansluit en ik stel de waardes in begint hij ofwel te laden en na een minuutje springt hij af en krijg ik de foutmelding dat er een connectie fout is of bij het starten geeft hij aan dat de batterij spanning te laag is . Iemand enig idee wat ik hier verkeerd doe? De lader geeft aan dat het 3 cellen zijn en dit is juist.

Hallo,

Sinds vorige week heb ik een graupner ultramat 14 plus en ik wou dit weekend mijn lrp Lipo pack laden ( dit is een pack voor men sanwa zender) en telkens ik heb aansluit en ik stel de waardes in begint hij ofwel te laden en na een minuutje springt hij af en krijg ik de foutmelding dat er een connectie fout is of bij het starten geeft hij aan dat de batterij spanning te laag is . Iemand enig idee wat ik hier verkeerd doe? De lader geeft aan dat het 3 cellen zijn en dit is juist.
Tijdens het laden kun je op de knop DEC drukken. Je ziet dan de actuele laadspanning en geladen capaciteit. Controleer of de spanning van de accu wel correct is tijdens het laden. In beginsel moet dat zo rond de 4,2V per cel zitten, dus voor een 3S LiPo zou dat 12,6V moeten zijn (in de praktijk meestald 11,8V :?).

Als de spanning veel lager is, dan is de kans groot dat je accu te ver ontladen is en één of meer cellen defect zijn geraakt. Je kunt nog een keer proberen te laden via het NiMH programma en dan met 300mA laden. Doe dit gedurende 5 minuten en hou de temperatuur van de accu in de gaten. Als deze handwarm wordt gelijk stoppen! Laat de accu vervolgens een 5 minuten rusten en probeer de accu vervolgens weer met het LiPo programma te laden. Als de lader dan nog aangeeft dat de spanning te laag is, is er zeker een cel stuk. Eventueel proberen te laden met een extra balancer ertussen (mits je accu een balanceraansluiting heeft).

Als de lader een connectiefout geeft zit er ergens een contact niet lekker. Ik heb bij mijn ultramat 14 (zonder plus) hetzelfde probleem, blijkbaar zijn de contacten niet overal even goed. Beetje morrelen aan de banaanstekkers helpt meestal wel.
Batterijspanning te laag gaat volgens mij niet over de te laden accu, maar over de voeding van de lader. Laad je vanaf een loodaccu? Kijk of die dan goed opgeladen is. Als de loodaccu geladen is is die mogelijk niet zo best meer.

Het LiPo programma is een Constante Stroom/Constante Spanning laadprogramma:
Je begint met laden met de ingestelde stroom (constant). Een eigenschap van de LiPo is dat bij het voller raken van de accu de spanning van de ce begint toe te nemen. Op het moment dat de celspanning de 4,2V (op de Ultramat 14 is dat 4,23V) bereikt, wordt laadstroom teruggeregeld om op de maximale spanning van 4,2V per cel te blijven. Als de laadstroom uiteindelijk 0mA (afslag Ultramat 14 op 35mA) bedraagt dan is de accu vol.

Als je op de Ultramat 14 3C instelt de gemeten spanning voordat het laadproces begint, is lager dan 3x2,7V dan zegt de lader dat de spanning niet juist is. Er bestaat namelijk de kans dat één of meer cellen defect zijn en dan door gaan met laden zou een gevaarlijk situatie kunnen veroorzaken.

Als de ingangsspanning van de 12V aansluiting te laag is, dan verschijnt op het display de melding "Car Batt. x.xxVi". De ingangsspanning moet tussen de 11V en 18V liggen. Daarbuiten volgt een melding op het display (of rook uit de lader bij een veel te hoge spanning :?).

Maar wat Fotor ook zegt, kan het probleem ook worden veroorzaakt door slechte contacten of vervuilde contactovergangen. De overgangsweerstand is dermate hoog dat daar veel energie in verloren gaat en de lader dus een onderbreking van de verbinding of een foutieve spanning constateerd. Dus eerst de contacten controleren.

Als je de LiPo laadt via de laadplug van de zender heb je ook nog kans, dat er in de zender een beveiligingsdiode is opgenomen. De lader kan de accu dan niet zien. Deze diode moet dan overbrugd worden of je moet de LiPo buiten de zender laden.

wordt laadstroom teruggeregeld om op de maximale spanning van 4,2V per cel te blijven.

De laadstroom WORDT niet teruggeregeld (dat gaat namelijk "automatisch", omdat de spanning van de lipo toeneemt naarmate hij "voller" raakt en daardoor de laadstroom zal doen afnemen),
maar de spanning houdt de lader dan op een constante +/-4.2Volt, terwijl in het CC deel de lader juist steeds de spanning verhoogt om het aantal (ingestelde) amperes te behouden.

[deels gecorrigeerd nav het correcte verhaaltje van Ernst....]

mvg, Z

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb allemaal jullie tips geprobeerd geen enkele werkt . Blijft dezelfde fout geven dat er een connectie fout is heb zelfs al andere kabeltjes gebruikt. Ik zal de lipo moeten terug sturen naar de winkelier of misschien ineens naar lrp zelf. Enkel zat er geen garantiekaartje in het doosje dus ik weet neit of ze dit zullen aanvaarden?

De laadstroom WORDT niet teruggeregeld (dat gaat namelelijk "automatisch", om dat de weerstand van de LiPo toeneemt naarmate hij "voller" raakt), maar de spanning houdt de lader dan op een constante +/-4.2Volt.

mvg, Z
Oei daar maak je een grote fout. De weerstand van de accu neemt NIET toe naarmate hij voller raakt. Het tegendeel is zelfs waar! De weerstand neemt af! Gelukkig wel zeg anders zou je een volle accu niet kunnen gebruiken.
Er is een heel andere en zelfs veel eenvoudigere oorzaak dat de stroom minder wordt naarmate de accu vol raakt. De lader is afagesteld op een uitgangsspanning van 4,215V per cel. Zolang de accuspanning lager is dan de uitgangsspanning van de lader is er een spanningsverschil dus kan, en gaat er ook, stroom lopen. Naarmate de accu voller raakt wordt dat spanningsverschil kleiner. Hoe kleiner het spanningsverschil hoe minder stroom er kan lopen. Wanneer de accu vol is, is er geen spanningsverschil meer dus kan er ook geen stroom meer lopen.
Je kan als voorbeeld twee emmers nemen. Een grote emmer die vol is en een kleine die leeg is maar beide emmers zijn wel even hoog! Die grote emmer is de lader met de (auto) accu waaruit hij gevoed wordt. De kleine emmer is de de accu die je laden wilt.
Wanneer je de twee emmers met een slangetje verbindt zal er water van de grote naar de kleine emmer lopen. Daardoor zal het water in de kleine emmer stijgen en in de grote een, klein beetje, dalen.
Zolang er een hoogte verschil is zal er water door het slangetje lopen en het niveau in de kleine emmer stijgen. Maar de stroming door het slangetje wordt steeds langzamer naarmate het niveau in de kleine emmer stijgt en dus dichter bij het niveau van de grote emmer komt. Steeds langzamer stijgt het water in de kleine emmer en wanneer het niveau in de kleine emmer precies even hoog is als in de grote emmer dan loopt er geen water meer door het slangetje.

Ik heb hetzelfde probleem. Ook met een ultramat 14 plus.
Nu moet ik wel zeggen dat ik een newbie ben in de wereld van lipo's.

Ik begrijp dat er verschillende type lipo's zijn, dit moet je dan ook aangeven.
Ik heb gekozen voor Lipo 3.70 V/C. Dit kan je zelf veranderen. Increasen of decreasen. Maar dit moet toch 3.70 zijn?
Zonder balancer gaat ie heel even laden en en geeft de lader aan 11.44 Volt aan. En begint na een paar seconden te piepen dat ie klaar is.
Lijkt me sterk aangezien ik mijn zender al een paar uur hebt gebruikt.

Wat doe ik fout? Kan iemand hier antwoord op geven? :(

Vandaag even langs de winkel geweest met het hele riedeltje.
Waarschijnlijk 1 cel met een iets te lage spanning want na een paar minuten zonder balancer te hebben geladen, had de lader er geen moeite meer mee om te laden met balancer.

Zal je net zien dat het truucje in de winkel wel werkte terwijl ik het een uurtje daarvoor ook al thuis had geprobeerd en het toen niet werkte! :D

Maar ben weer wat wijzer geworden in lipo land!

Back