Graupner Ultramat 14

Voor 65€ staat deze lader bij Staufenbiel te koop.

Qua laden redelijk standaard: 1-5 lipos, tot 14 cellen, tot 5A.
Maar.. behalve op 12 volt ook direct voor op 220 volt aan te sluiten.

Zijn die laders nu zo goedkoop aan het worden, of wat zijn de nadelen? Ik heb nu een lader tot 25 cellen en een losse lipo lader, beide op 12 volt. Thuis laden is dus slepen met een accu of een voeding.

Dit lijkt wel een hele makkelijke alles in een oplossing. Ik gebruik niets met meer dan 12 cellen. Wie heeft er ervaringen?

Mvg
Arthur

Arthur Werner zei:
Voor 65€ staat deze lader bij Staufenbiel te koop.

Qua laden redelijk standaard: 1-5 lipos, tot 14 cellen, tot 5A.
Maar.. behalve op 12 volt ook direct voor op 220 volt aan te sluiten.

Zijn die laders nu zo goedkoop aan het worden, of wat zijn de nadelen? Ik heb nu een lader tot 25 cellen en een losse lipo lader, beide op 12 volt. Thuis laden is dus slepen met een accu of een voeding.

Dit lijkt wel een hele makkelijke alles in een oplossing. Ik gebruik niets met meer dan 12 cellen. Wie heeft er ervaringen?

Mvg
Arthur

ik heb de ultramat 10 van Graupner deze koste in nederland 65 euro
de ultramat 14 is wel iets duurder normaal,maar in duitsland is het weer wat goedkoper dan in nederland....dus, :D be happy with it

Het enige nadeel wat ik kon ontdekken is dat hij niet kan ontladen.
Lijkt me voor de rest een prima ding, zeker voor "erbij".

zijn deze laders beter als de ultimat 30??
ik ben in het bezit van de 30 en heb het id dat i me lipo`s niet goed vol laad en dat heb ik al van meerdere mensen gehoord.

Ik neem aan, dat de Ultra Duo Plus 30 wordt bedoeld?

Er bestaat in principe de mogelijkheid, dat de calibratie van de lader niet meer klopt, maar dat is uiterst onwaarschijnlijk. Zo lang de lader op de markt is, is er tenminste nog nooit eentje met deze klacht bij de servicedienst ter reparatie aangeboden.

Het laadproces van Li-accu's is even eenvoudig als voor Pb-accu's. Er wordt een constante spanning aangehouden door de lader en dat is voor LiPo's 4,2 Volt per cel (bij Pb-accu's is dat trouwens 2,35 Volt per cel). Zolang deze spanning goed geijkt blijft, wordt de accu gegarandeerd ongeveer even vol geladen als met elke andere LiPo-lader.

Corrien zei:
Er wordt een constante spanning aangehouden door de lader en dat is voor LiPo's 4,2 Volt per cel (bij Pb-accu's is dat trouwens 2,35 Volt per cel).
He? Ik dacht, dat het voor loodaccu's 2.30 volt (6 cellen=13.8Volt) was? Heeft dat iets met overladen te maken?
Ook HIER wordt over 2.30V per cel gesproken (bij kamertemperatuur).
Wat is het nu? Welk gevaar zit er in het laden met een constante spanning van 14.1 Volt? (= 6*2.35V)

net met een nieuwe accu getest eerst per cel geladen en mooi gelijk .
maar als ik daar na ga meten heb ik een spanning van 12,5 volt.
als ik hem daar na weer aan de lader hang en hem weer te laden zet slaat de lader meteen af en laat op het scherm zien 12,6 volt.
dan klopt er toch iets niet??? het is niet veel maar toch.

ik heb hem sinds kort, en kan er nog geen nadelen aan ontdekken. Werkt prima, goed instelbaar, overal te gebruiken en niet zo duur inderdaad. Ik geloof dat je voor lipo's er nog een balancer bij moet gebruiken, maar heb daar zelf geen ervaring mee.

michel pet zei:
maar als ik daar na ga meten heb ik een spanning van 12,5 volt.
Hoe nauwkeurig is de universeelmeter, die wordt gebruikt en wanneer is deze voor het laatst geijkt? Een universeelmeter, die een nauwkeurigheid heeft van 1% is aardig goed, maar op 12 Volt geeft deze meer dan 0,1 Volt afwijking. Trouwens, een afwijking van 0,1 Volt komt overeen met 0,03 Volt per cel. Hiervan merk je natuurlijk niets.

fbortel zei:
Ook HIER wordt over 2.30V per cel gesproken (bij kamertemperatuur).
Als je even doorleest, kom je ook deze tekst tegen:
Bij cyclisch gebruik kunnen we de celspanning iets verhogen om daarmee de accu iets sneller vol te krijgen en er ook iets meer in te krijgen. Bij deze vorm van gebruik mogen we de celspanning verhogen tot 2,45V per cel.
De in de modelbouw gebruikte Pb-laders hanteren als regel 2,35 Volt per cel. Dit geldt ook voor de Ultra Duo Plus 30. Bij Pb-accu's is er dus geen gevaarlijke bovengrens, waarbij ze stuk gaan. Als je iets sneller wil laden gebruik je dus straffeloos een iets hogere spanning. Bij LiPo's hoef je dat niet te proberen. Deze gaan onmiddellijk stuk als de spanning boven 4,25 Volt per cel komt.

Jan, bedankt - cyclisch gebruik: ontladen, opladen. 13.8 Volt is helemaal veilig, mag aan de lader blijven hangen, als die tenminste dan niet meer bijlaadt (dit heet Standby gebruik). 14.1Volt mag ook nog (2.35V per cel), zelde voorwaarde.
Cyclisch gebruik: laden tot 14.7 Volt - maar in dat geval laadtijd beperken!

Zo goed samengevat?

Zekerheidshalve de accu altijd binnen 24 uur losnemen van de lader. Veel Pb-laders schakelen namelijk niet echt af, maar regelen de stroom terug. Het laadstroom-ledje dooft dan als de laadstroom onder een bepaalde waarde komt.

De Ultramat 14 ken ik nog niet, maar ik zie, dat deze (net als de Ultramat 10) geen Pb-functie heeft. Laten we ons zijsprongetje dus maar hier beëindigen.

Ben ook in het bezit van deze lader. Vooral het menu vind ik erg duidelijk werken. Ik heb nog wel een vraagje over het snelladen van LiPo's.
Uit de manual maak ik op dat bij LiPo laden de capaciteit van het LiPo pakket dient te worden opgegeven en niet de laadstroom. Betekend dit dat ik mijn LiPo nu niet kan snelladen? Kan/mag je LiPo's uberhaupt snelladen?

Simprop heeft inmiddels de Intelli bi-power geïntroduceerd.
12 / 220 Volt voeding, tot 14 cellen Ni-Cd/Ni-Mh, tot 5 cellen Li-Po, tot 12 Volt Pb.
Max 5 A. laden en max 1 A. ontladen.
Iets duurder dan de Ultramat 14 maar wel met meer mogelijkheden. 8)

Back