Graupner Ultramat 16 balance port probleem

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door de79, 13 apr 2022.

  1. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Beste leden,

    Ik heb een Ultramat 16 van iemand overgenomen. Als ik rechtstreeks de balance plug van een lipo op de lader aansluit zegt ie balancer not connected ( bv mijn 2S XT60 van mijn zender, of de laadkabel voor mijn hard case lipo's). Nu heb ik wel gemerkt dat als ik van de kabel voor hard case lipo's de rode en zwarte verwissel (zowel in lader als in lipo) dat hij wel correct werkt.
    Dus mijn vermoeden is dat de volgorde van de balance plugs omgekeerd moet. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het kunnen dat er gebruik gemaakt moet worden van een speciale Graupner kabel en balance board?
     
  2. P.Berger

    P.Berger

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Zutphen
    Op ultramat16 zitten voor de balancer EH aansluiting voor balancer connector. Waarschijnlijk heb je accu's met XH . Juiste balancerboard erbij zoeken en dan zou het goed moeten gaan.
     
  3. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    ja ik vermoed dat het zoiets gaat zijn. Weet jij toevallig als de volgorde van kabels tussen EH en XH verschilt? Indien ja dan gaat dit zeker het probleem zijn.
     
  4. P.Berger

    P.Berger

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb foto van lipo met EH( links) en xh(rechts) aansluiting. De rode draad is de plus. Als je nu de op XH probeert door te duwen op de EH dan krijg je kortsluiting. De rode draad lijkt nu verkeerd om te zitten. Kijk naar je connectors welk type het is en juiste balancerboard erbij zoeken. 20220421_171247.jpeg
     

Deel Deze Pagina