Graupner X-412 Stick Mode

• Topicstarter Topicstarter Carpspotter
  • Startdatum Startdatum
C

Carpspotter

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een paar vragen over mijn zender van mijn Sniper voerboot.
Zelf kom ik er niet uit, dus ik hoop dat er hier iemand op het forum mij kan helpen met het oplossen van de “problemen”.

Eerst een opsomming van wat ik heb:
  • De zender die ik gebruik is een Graupner X-412 (6 kanalen) 40MHz.
  • 2x Graupner Speed Profi 40R BEC
  • 2x Graupner Speed 720 BB Torque
  • Accu 12 volt 7.2 ah
Ik bestuur de boot met de linker stick. (dus gas geven, en links en rechts sturen).
Met de rechter stick stuur ik de twee voerbakjes aan. (links is linker bakje, en recht is rechter bakje).

De zender komt zo nieuw uit de doos, het enige wat ik heb “aangezet” is de V-Mixer voor het varen met de twee motoren zonder roer.

De switches voor de kanalen staan allemaal op Normaal.

De jumper voor de stick mode is “verbonden” en staat dus volgens de handleiding in stick mode 1 gas op rechts.

Bij mij zit het gas echter niet op rechts maar op links. (Ra Ra hoe kan dit?)
Als ik de jumper “verwijder” gaat het gas naar de rechter stick. (volgens de handleiding zou deze dan naar de linker stick moeten gaan.

Ik zou graag i.d.m. dus rechts gas geven en sturen, echter de stuurfunctie blijft bij het verwijderen van de jumper aan de linkerkant zitten.
Dit houd dan ook direct in dat de bediening van de voerbakjes rechts blijft zitten.

Dit is nu dus niet erg handig, gezien het feit dat er dan met rechts gas gegeven wordt, (Prima dat wil ik ook) alleen de voerbakjes kiepen nu bij de geringste “links rechts” beweging om. L

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor jullie, zo niet dan hoor ik het wel.

BVD

Mvg,
Rene

Laatst bewerkt door een moderator:
De zender is bedoeld voor vliegtuigen en de V-mixer is voor een vliegtuig met een V staart waarbij je hoogte en richtingroer combineert.
Wat bij het vliegtuig het hoogteroer is, is bij jouw boot het gas!
Wat bij het vliegtuig het richtingroer is, is bij jouw boot de roerfunctie, de ene motor sneller dan de andere!
Daarom werkt het veranderen van de MODE jumper niet!

Wat jij wilt is volgens mij wel mogelijk maar ik weet niet precies hoe dat moet. Dat komt omdat ik die zender niet goed genoeg ken dus ik weet ook niet welke vrije mixers beschikbaar zijn.

Volgens mij moet je dan naar MODE 1 overschakelen en de motorregelaars op het gas en het rolroerkanaal aansluiten. Dan moet je met de eerste mixer het rolroerkanaal mee mixen met het gas. Dus als je gas geeft moet het rolroerkanaal mee gaan.
Dan moet je met een tweede mixer het gaskanaal mee mixen met het rolroerkanaal zodat de rechter motor sneller gaat draaien als je naar links stuurt en de linker motor als je naar rechts stuurt.
De voerbakjes moet je dan met de andere stick aansturen.

Zo zou het dus moeten kunnen maar zoals geschreven ik weet niet zeker of jouw zender die mixers heeft en of ze zo gebruikt kunnen worden. Waar woon je? Als je dat in je gegevens zet kunnen we dat zien. Misschien woont er wel een forumlid bij jouw in de buurt die je eventueel kan helpen.

Hallo Ernst,

Bedankt voor je reactie.
Over schakelen naar stick mode 1 heb ik getest hoewel stick mode 1 de standaard instelling volgens de Graupner handleiding is, is dit bij mijn zender dus niet zo.

Volgens Graupner is het dus, jumper er op is stick mode 1 (gas rechts), en jumper er af is mode 2 (gas links).

Bij mijn zender is het dus, jumper er op is stick mode 1 (gas links), en jumper er af is mode 2 (gas rechts).

Ter verduidelijking een plaatje:

Changing-The-Stick-Mode---Graupner---X-412.jpg

Bij de Graupner X-412, heb je volgens mij maar een mixer.
Dit zijn de kanalen 3 & 4, daar zitten dus de twee regelaars op.
De motoren draaien overigens links & rechts om, dit zou volgens mij geen probleem moeten zijn.
Bovendien kan ik eventueel de plus en min op de motoren omdraaien zodat deze de "andere" kant op gaan draaien.

Ik wacht nog even op eventuele reacties van andere forum leden.

Rene, je bent "verkeerd bezig". ;)
Het veranderen van de mode met de jumper werkt bij jouw niet zoals je denkt.

Helaas blijkt na doorlezen van de gebruiksaanwijzing van deze zender dat er GEEN andere mixers beschikbaar zijn. Wat jij dus wilt is helaas niet mogelijk. Je zal de zender op mode 1 moeten laten staan en met de linker stick blijven sturen en gas geven.
Dat volgens de mode aanduiding het gas nu rechts zit klopt omdat je het kanaal dat in werkelijkheid voor het gas bedoeld is NIET gebruikt! Lees mijn eerste reactie nog eens goed door, vooral het eerste stukje, daar heb ik het al uitgelegd.

Er is één manier om toch de zaak zo te laten werken als jij wilt maar dan moet je een externe V-tail mixer gebruiken die je tussen de ontvanger en de regelaars aansluit. De ene aansluiting (elev) van de V-mixer komt dan op kanaal 1 (het gas) de tweede aansluiting (ail) op kanaal 2 (de rolroeren). De Jumper moet blijven zitten dus de zender moet mode 1 blijven.
De servo voor de voerbakjes komt dan op kanaal 4 (het richtingroer). Kanaal 3 blijft ongebruikt, daar zou je later nog een servo op aan kunnen sluiten om bijvoorbeeld een haak mee te kunnen nemen en ergens te lossen. Dat kan nauwkeuriger dan met een werphengel. ;)

De draairichting van de motoren maakt hier niets uit zolang het maar klopt met de schroeven. Als je twee linksdraaiende schroeven hebt moeten beide motoren linksom draaien om vooruit te gaan. Met twee rechtsdraaiende schroeven moeten beide motoren rechtsom draaien om vooruit te gaan. Heb je één links- en één rechtsdraaiende schroef dan moeten de motoren voor de ene links en de andere schroef rechtsom draaien. Simpel kan de was doen. ;)

Hallo Ernst,

Ik heb toch maar besloten om met links te blijven sturen.
Dit is toch het meest simpele, dit werkte gewoon goed.
Het is alleen even wennen omdat ik het met rechts sturen "gewent" ben.

Toch bedankt voor het aandragen van je oplossing (extra V-Mixer module), en zal dit misschien later nog eens gaan toepassen.

Back