Graupner XR-6 FM RACE met een andere ontvanger?

• Topicstarter Topicstarter Patrick Rx
  • Startdatum Startdatum
P

Patrick Rx

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een simpele vraag.

Is het mogelijk om een ander merk ontanger te gebruiken bij deze zender?

De orginele is een FM-PLL SYNTHESIZER receiver SB6 SYN 40 S.

Als dat kan, moet het dan ook een synthesizer ontvanger zijn of mag het ook een kristal ontvanger zijn?

Groetjes Patrick.

als je een synthesizer zender hebt is het een xS-6, met kristallen de xR-6

Elke fm ontvanger met 2 of 3 kanalen is geschikt, alleen heeft de sb6 ontvanger een synthesizer als vervanger van een kristal

bij een niet synthesizer ontvanger moet je dus kristallen in de ontvanger gebruiken, en op de zender het kanaal van het ontvangerkristal instellen

Topic hoort niet echt thuis tussen de brandstofauto's dus even verplaatst naar elektronica

Dat komt dan mooi uit.
De graupner ontvanger is namelijk extreem duur in vergelijking met de anderen.

Hartstikke bdankt voor je antwoord!! :lol:

Groetjes Patrick.

Bij de aanschaf van een ander type fm-ontvanger niet vergeten, dat je hiervoor ook een kristal moet aanschaffen. Dit kost zo'n 15 euro.

Patrick Rx zei:
De graupner ontvanger is namelijk extreem duur in vergelijking met de anderen.
Extreem duur, ik denk het niet, 95 Euro voor die Graupner ontvanger en ongeveer 45 Euro voor een goedkope ontvanger plus ongeveer drie setjes kristallen van een Euro of 15 a 20 per setje dan kom je ongeveer op het zelfde uit.
Met die Graupner heb je wel 22 freq. tot je beschikking.

John

multiplex zei:
Met die Graupner heb je wel 22 freq. tot je beschikking.

Klopt, mits het een XS6 zou zijn en niet de genoemde XR6 want die werkt niet met een synthesizer maar met kristallen.

Ik heb zelf om die reden dan ook de XS6 gekocht... heb na de aanschaf van mijn 2de auto dan ook een losse SB6 ontvanger erbij gekocht omdat steeds wisselen van de ontvanger me wat te lastig was...

Ik had niet in de topic titel gelezen dat het om een XR6 ging, ik had gelezen dat hij een synthesizer ontvanger had en aangenomen dat hij een XS6 gebruikte.
Ik heb namelijk ook een XS6, alleen al om de 22 frequnties die je tot je beschikking hebt.

John

multiplex zei:
Ik had niet in de topic titel gelezen dat het om een XR6 ging, ik had gelezen dat hij een synthesizer ontvanger had en aangenomen dat hij een XS6 gebruikte.

Zijn vraag ging ook niet over de zender maar om de ontvanger... wilde weten of ie voor een andere auto (of auto's) ook een SB6 ontvanger moest kopen, of dat er ook andere ontvangers in konden!

Geloof dat zijn vraag inmiddels beantwoord is... enne als ie nog wat wil weten zal ie het ons wel laten weten...

Nou sorry hoor MARI, ik schrijf al niks meer!
Ik wilde alleen maar helpen en uitleggen dat het verschil tussen een synthesizer en een normale ontvanger eigenlijk niet zoveel verschil in prijs is.

John

multiplex zei:
Nou sorry hoor MARI, ik schrijf al niks meer!
Ik wilde alleen maar helpen en uitleggen dat het verschil tussen een synthesizer en een normale ontvanger eigenlijk niet zoveel verschil in prijs is.

Snel op je teentjes getrapt, is niet mijn bedoeling hoor.

Ik vind het prijsverschil tussen een synthesizer ontvanger en een normale ontvanger (met kristallen) toch nog steeds behoorlijk...

Echter als je er wat kristallen bij gaat kopen om te kunnen wisselen dan ben je beter af met een synthesizer ontvanger...

Back