graupner XR6-FM Race

ik heb dus deze graupner zender en ontvanger , nu wil ik een extra ontvanger kopen en zie bij conrad in de gids ook ontvangers staan van een ander merk maar wel FM en op de 40 MHZ band .
kan ik ook zo`n ontvanger kopen want deze zijn veel goedkoper dan een originele graupner.

In principe kan je elke ontvanger bij elke zender gebruiken ALS HET PPM IS!
In het verleden waren er wel eens problemen als je een ontvanger van merk A met een zender van merk G gebruikte maar tegenwoordig zijn die problemen niet meer aanwezig. Let wel op dat je een ontvanger kristal gebruikt die de fabrikant van die ontvanger voorschrijft! Wel kanaal je gebruikt hangt natuurlijk van jezelf af.
Het is mogelijk dat de goedkopere ontvangers wat minder goed presteren op het gebied van reikwijdte en storingsgevoelligheid. Het feit dat zo'n ontvanger (veel) goedkoper is komt meestal doordat ze bijvoorbeeld eenvoudigere filters gebruiken of soms zelfs minder filters.
Ik heb ook één Conrad ontvanger en die werkt tot nu toe zonder problemen. Er zit een eenvoudiger filter in waardoor de ontvanger gevoeliger wordt voor storingen maar dat komt pas tevoorschijn als je aan de rand van de reikwijdte zit. Deze reikwijdte is met een uitgeschoven antenne ruim 2km dus dat zal niet snel problemen opleveren.
Het is het proberen waard maar ook hier gaat het spreekwoord "alle waar naar z'n geld" op!

Back