Graupner XS-6 Bereik

Wat mag ik minimaal verwachten van het bereik van deze zender? Heb hem gisteren gekocht en vandaag uitgetest, maar kom niet verder dan 60 meter. Ik gebruik hem voor mijn Savage 25. Ik persoonlijk vindt het bereik tegenvallen. :?

60 Meter bereik is voor elke zender heel erg weinig. Met een volledig uitgeschoven antenne zou je makkelijk 500 tot 1000 meter moeten kunnen halen.
Hier een lijstje met vragen die je eerst eens langs moet lopen.
Is de zender antenne wel helemaal uitgeschoven?
Is de zender accu wel goed geladen?
Is de ontvanger accu wel goed geladen?
Is de antenne van de ontvanger afgeknipt omdat hij te lang was?
Is de antenne van de ontvanger opgerold omdat hij te lang is?
Zitten de juiste kristallen in de zender en de ontvanger?
Is dit allemaal in orde en het bereik blijft zo klein dan moet je met de spullen naar de winkel terug, je hebt tenslotte garantie.

Soms kan het bereik ook gelimiteerd zijn , omdat je bevoorbeeld in een drukke omgeving woont , waar veel gsm's , radioantennes en andere storings-factoren ronddwalen....
Probeer eens een andere lokatie :)

psygho zei:
Opgegeven bereiken is altijd op het open veld, in een stad mag je blij zijn dat je het eind van de straat haalt :P

Hoe langs is de straat? :?

Metertje of 2 a 300 moet je toch wel kunnen halen... denk dat je eerder je auto niet meer ziet (1:10 schaal) dan dat je bereik weg is...

Kan het natuurlijk altijd ff testen hoe ver je bereik is... een vriend van je neemt de auto mee en jij blijft lekker staan en sturen... op het moment dat de auto vreemd reageert zit je bijna een het einde van je bereik... en dan is het metertjes tellen...

Lees eerst deze modelbouw-faq en ook de daarbij geplaatste reakties. Vervang, zoals in een ander draadje is voorgesteld, de losse oplaadbare cellen door een accu. Als er dan nog steeds zo weinig bereik is, zou ik de set bij de winkelier inleveren om te laten nakijken.

Normaal gesproken moet je met een automodel en een goede fm-set toch wel 200 meter ver storingvrij kunnen rijden. Met een elektromotor aan boord 25% in mindering brengen; met een 2 kanaals-set 50% in mindering brengen (deze hebben opzettelijk minder bereik).

hallo,

ik heb gister ook een XS-6 zender gekocht. maar bij mij is dat berijk toch gouw 700 meter.dus het lijkt me dat het aan de zender ligt [of ergens anders aan maar er is in ieder geval iets fout]

ik heb hier al een soort topic over gelezen.[volgens mij ging dat over een niet totaal uitgeschoven attenne ofso weet niet meer precies.] dus gebruik even de zoekfunctie.

succes. :wink:

Mag ik iedereen bedanken voor het aandragen van de diverse oplossingen. Ik ben ermee naar de winkelier geweest en die heeft net als ik verschillende dingen uitgeprobeerd. De oplossing van dit probleem : de batterijen nogmaals onder de snellader gezet totdat deze goed vol zitten, 6,9 volt gaf de lader aan. Probleem opgelost. :lol:

Weet iemand of ikzelf een accupack kan maken van 5 penlite's, voor de voeding van een ontvanger? 5 x 1.2 volt is volgens mij 6 volt met een capaciteit van 2300 mAH. Is dit mogelijk ? En zo ja kan ik dit zelf maken?

ehm 5 penlites is onmogelijk in de xs-6 en heb je je post aangepast vanmorgen waren dat er nog 6..? :wink:
mare ik heb gewoon een pack van 4 = 8oo mAh [pb!]

naja succes ermee

@michel_rc
hij bedoelt 5 accu's voor de auto, want daar zit de ontvanger, en dat is goed.
En jij hebt 8 AA tjes in de zender, of een zoals in jou geval een accupack van 8x1,2 v

Inderdaad 5 accu's voor in de auto want daar zit de ontvanger.
In de zender heb ik het originele accupack verwijderd (te weinig mAH) en daar zitten nu 8 oplaadbare penlites in van 2300 mAH.
Ik heb vandaag even een accupack gemaakt van 5 penlite's en dit uitgetest maar het resultaat vindt ik nog steeds bedroevend. Morgen ga ik even op een andere plaats buiten het dorp nogmaals testen en kijken hoe dan de ontvangst is. Ik denk toch dat er veel stoorsignaaltjes in de lucht zitten. :cry:

Back