Graupner zenders compatibel met mpx/futaba ontvangers?

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Allen,

Ik vroeg mij af of jullie ervaring hebben met graupner zenders in combinatie met multiplex of futaba ontvangers. Ik heb zelf al ervaren dat futaba zenders probleemloos samenwerken met multiplex ontvangers, echter is mij nog niets bekend over de samenwerking tussen graupner zenders en andere merken ontvangers.

Alvast bedankt.

voor Graupner, en JR ook geen propleem ik vlieg met alle soortern ontvangers, maar ik gebruik altijd de org. kristallen van de ontvangersmerk, wel geen PCM.

Ik heb al jaren een Futaba FC18 zender en gebruik wel 5 verschillende merken ontvangers. Dit levert bij mij geen enkel probleem op. Wel heeft elke ontvanger een kristal van hetzelfde merk als de ontvanger. Bij twee ontvangers zit er een ander kristal in omdat dat merk zelf geen kristallen maakt. Er zit wel een kristal in dat door de fabrikant wordt voorgeschreven.

simendewulf zei:
voor Graupner, en JR ook geen propleem ik vlieg met alle soortern ontvangers, maar ik gebruik altijd de org. kristallen van de ontvangersmerk, wel geen PCM.
Zelfde ervaring...
Zowel Simprop, futaba, multiplex, jeti, oude robbe (met oud stekkerblokje, inmiddels omgebouwd naar uni), hitec, sanwa, act, webra en natuurlijk de Graupners zelf. :D
Dit alles gaat prima, indien het juiste kristal in de ontvanger (zoals bovenstaand, meestal het merk v.d. ontvanger zelf, maat ook dit soms wel gemixt). Het zijn wel allemaal fm ppm ontvangers, de pcm van andere merken lukte bij mij niet, alleen de Graupner pcm ontvangers.

Gebruikte zender is MC18 Graupner.

Groetjes A.

Ik ben aan het overwegen om een graupner zender in gebruik te gaan nemen, echter heb ik zo'n 15 mpx ontvangers en deze wil ik uiteraard niet allemaal gaan vervangen ivm de enorme kosten.
Een graupner mx 22 of een Futaba 9Z WCII lijken mij erg interessant. Deze moeten dus wel kunnen samenwerken met mijn ontvangers.

Grt.

Vlieg hier met verschillende Schulze en Futaba ontvangers samen met mijn Graupner MC-19, wel inderdaad met Schulze en Futaba kristallen in de ontvangers...
Een MX-22 staat te koop op ons forum en en "ZAP" bij modelbouw Bloemendaal

Suxxes,

Peter

Goed, als ik alle reacties zo lees, dan zou ik dus probleemloos een (bijvoorbeeld) Futaba 9Z WCII of een graupner mx 22 kunnen gebruiken samen met mijn multiplex ontvangers.
Iemand misschien nog meer ervaringen?

Grt.

Even voor de duidelijkheid (ik had een soortgelijke vraag):

Een Futaba zender kan dus samenwerken met een Graupner ontvanger zolang ik maar een setje kristallen gebruik van Graupner (1 voor de ontvanger & 1 voor de zender)?

Het feit dat de Futaba zender maar 4-kanaals is en de Graupner ontvanger 8-kanaals kan geen problemen opleveren (buiten dan het feit dat ik 4 kanalen "verlies" uiteraard :wink:)?

Hoofdregel; gebruik de kristallen die bij het object horen; dus bij de ontvanger van graupner gebruik je graupner kristallen, bij een futaba zender gebruik je een futaba zendkristal.
Ik vlieg nu probleemloos met mijn futaba ff9 met multiplex ontvangers op deze manier.

Grt.

Cornholio zei:
Alexzzz zei:
Hoofdregel; gebruik de kristallen die bij het object horen; ...
Das raar, ik heb mij laten wijsmaken dat regel n°1 was dat de kristallen van hetzelfde merk moesten zijn...

Dat is dan weer iets anders dan ik heb begrepen en proefondervindelijk heb ervaren. Een ontvanger werkt het beste met zijn eigen merk kristal, zo ook de zender. Ik ken vele mensen die merken ontvangers en zenders door elkaar heen gebruiken, zonder storing. Echter wel op de manier zoals ik die heb beschreven. Mogelijk kan Corrien uitkomst bieden in deze?

Grt.

Ik zelf vlieg met een Graupner MC16-20 en alleen maar Multiplex ontvangers (waarom weet ik ook niet maar dat is nu eenmaal zo gegroeid :?, kwam geloof ik omdat mijn eerste zender een MPX was).

Ik heb tot nog toe geen problemen ondervonden.

Wel is mij verteld dat ik hetzelfde merk kristal moet gebruiken als waarvan het apparaat is, dus:
Graupner zender - Graupner zenderkristal
MPX ontvanger - MPX ontvangerkristal

Hier hou ik me dus ook maar aan.

Greetingz,
Berto.

Zelf vlieg ik met een mpx zender (cockpit MM) met ook mpx ontvangers. Echter ik heb 1 ACT-ontvanger waarin ik gewoon een mpx kristal heb gedrukt. En zonder problemen!

Gr. Bert

Webra nano 6 ontvanger gaat ook prima met mpx kristallen heb ik gemerkt.

Grt.

volgens mij maken beide merken ontvangers niet zelf kristallen.
Ze adviseren wel een bepaald merk, maar dat weet ik niet zeker

Alexzzz zei:
Hoofdregel; gebruik de kristallen die bij het object horen
In principe is dit juist. Toch even een nuancering:
- bij een FM-zender is het absolute noodzaak om een kristal van het eigen merk te gebruiken. Een kristal van een ander merk levert een ontoelaatbare frequentie-afwijking. In het meest ongunstige geval is deze afwijking klein genoeg om alles ogenschijnlijk goed te doen werken. Er is dan echter beslist onvoldoende bereik en er treden ook vreemde storingen op.
- in een (single conversion) FM-ontvanger stopt men bij voorkeur het eigen merk kristal. Een absolute noodzaak is dit echter niet. Tussen de diverse merken 35 en 40 MHz ontvangerkristallen zijn namelijk geen principiële verschillen (allemaal 3e boventoon en 20pF belastingswaarde). Pas echter wel op met de goedkope, merkloze kristallen die ook worden aangeboden. Deze zijn te onnauwkeurig!
- bij dual conversion FM-ontvangers ben je wel verplicht het eigen merk kristal te gebruiken.
- bij AM-apparatuur kan men wel tamelijk straffeloos zender- en ontvanger-kristallen van andere merken gebruiken. Ook hier: gebruik bij voorkeur het eigen merk kristallen.

...en dat het bij dual conversion ontvangers echt kristallen moeten zijn van hetzelfde merk als de ontvanger komt door het gegeven dat in deze ontvangers het binnenkomende radiosignaal twee keer van frequentie veranderd wordt. Dit gebeurt om zo een zeer scherpe filtering te kunnen verkrijgen en zgn. spiegelfrequenties adequaat te kunnen onderdrukken. De keuze van met name de eerste frequentie verandering is niet een constant gegeven. Met name MPX wijkt hierin af van wat zo ongeveer de norm aan het worden is: 10,7 MHz
De tweede verandering van de frequentie komt bij mijn weten zonder uitzondering uit op 455KHz en wel omdat hiervoor spotgoedkope en zeer goede keramische filters te verkrijgen zijn.

Hans Delemarre

Back