graupner???

Goede middag.
Ik heb een voerboot gebpuwd aleen is de gebruikte motor nieft

Nu is mijn oog gevallen op de graupner speed 700BB turbo 8,4volt
Op de site van graupner stond een leuke prijs maar helaas werd mij gemeld dat de prijzen achterhaald waren
Ik dat die €37.40 moet kosten .
Nu was ik benieuwt naar wat jullie hierover weten en of er een goedkoop alternatief is kwa motor

De afmetingen zijn:50x30x21
Het moet gaan varen op 2 loodaccu.s van 12volt 3.2ampaire

Alvast bedankt voir jullie hulp

Mvgremi

550 speed ook goed

Hoi.

Ik heb nog een 550 8,4V brushed motor liggen.
Trok 18 Ampere met een 8x4 prop. = 150W.

Als je nog even geduld heb (zit nu nog een week op zee) en jij betaald de verzendkosten mag je hem zo hebben.
Kweet alleen niet of ie door de brievenbus past.

Komt werkend uit een vliegtuig trainer. Ben overgegaan naar Lipo/brushless.

PB me maar als je interesse heb.

Hallo Remi,

Een Speed 700BB turbo 8,4 draait onbelast op 12V iets van 18.000 toeren, wordt het een speedvoerboot...?

Volgend mij ben je beter bediend met deze motor:
robbe Modellsport

Een alternatief is een Bühler van Hobbyplaza:
hobbieplaza.nl Gelijkstroommotoren Wisselstroommotoren Electro artikelen Kogellagers Diverse artikelen Trafo's en voedingen Miniatuurmotoren Kunst producten Stappenmotoren hobbieplaza
De bovenste motor in het rijtje gelijkstroommotoren zonder vertraging:
ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor
Toerentallen onbelast:
6 volt 1480 rpm
12 volt 3030 rpm
18 volt 4520 rpm
Nominale spanning 18 VDC.
39 Watt.
max. 6 Ncm.
1,7 Ampére.

Groeten, Jan.

bedankt voor jullie reactie,s!

het hoeft geen voerspeedboot te worden haha maar wil wel dat die een beetje vaart kan maken .
ik las een tijdje terug dat ze vaak de 70BB toureq gebruiken in een voerboot vandaar dat ik dacht dat ik wel goed weg zou komen met een 700BB turbo deze is tevens prijs technies ook een stukje aantrekkelijker teminste toen ik de prijs op de site van graupner zag.

dus de bulher zou mij boot goed voort kunnen stuwen?

Ben vandaag eens gaan zoeken kijken en weze vergelijkeb
N uiteindelijk heb ik toch de robbe power 755/40 bestelt:D

goedemiddag mede forum bewonders:D

heb de robbe power 755/40 ingebouwd en helaas komt ik elke keer als ik vol gas geef met een weigerende motor te zitten.

bij beetje gas draait hij goed en netjes wanneer er vol gas word gegeven zowel voor als achteruit dan valt die stil en weigert dienst de regelaas die ik gebruik is een robbe rokraft 100.
wie kan mij opweg helpen.

alvast bedankt

mvg

Kan zo maar zijn dat de motor teveel aan Ampéres trekt?
Door bijvoorbeeld een te grote propeller?
Ik meen dat deze regelaar 15A max aankan? Ga je er boven, schiet deze mogelijk in de beveiliging?
Heb je kabels van voldoende dikte? Zijn deze goed gesoldeerd en gestekkert?
Loopt de schroefas mooi licht, juiste vet?

Je zou met een amperetang de stroom kunnen meten? Of robuste voltmeter... Kijken of deze set-up piekt?
Ik verwacht niet dat je accu instort bij de vraag naar amperes... maar het kan bij een oud accuutje?
Een loodaccu kan je niet snelladen. Moet op 1/10e van Ah waarde geladen worden. Bij snelladen gaat deze stuk.

Verder kan je de motor nog aansluiten direct op de accu, voor een korte test in het water. Niet de motor heet laten lopen bij een te hoge belasting, dan kill je de magneten. Gewoon een korte statische test. Met een servo kan je zelfs een schakelaar aansturen...

Hier nog een aardig testje... YouTube... op Power 755/40 gezocht...

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor u reactie.

ik heb geen idee of 1 van de 2 de amp niet aan kan of te veel vraagt kan zo ook niet vionden wat de regelaar aan kan en de motor trekt helaas heb ik geen amp tang in mijn bezig haha

De regelaar kan 15A aan.
Vandaar het filmpje... dat ene motortje trekt niet zo heel veel.
Zelfs met twee motortjes blijf je binnen te tolerantie als alles netjes werkt.

Hoe groot is de schroef die er nu aan zit? Hoe is de motor aangesloten aan de as? Schiet maar een paar plaatjes. Geeft wat inzicht

Toch kan het wel handig zijn eens wat meet apparatuur aan te schaffen. Kijkshop of Conrad... kost je de kop niet...Of wellicht een handige buurman in de buurt die voor je wil meten? Of klein garagebedrijfje?

Zo op afstand met geringe informatie gaat het best lastig worden voor ons om je gericht op weg te helpen.

Kan zo maar zijn dat de motor teveel aan Ampéres trekt? Door bijvoorbeeld een te grote propeller? ...
Want motorstroom wil oplopen met derde macht van Kv. Voorbeeldje: verdubbel je Kv dan stijgt stroom met factor 2³ = 8!
... Een loodaccu kan je niet snelladen. Moet op 1/10e van Ah waarde geladen worden. Bij snelladen gaat deze stuk. ...
Meer nuttige lood-accu info voor de modelbouwer, geschreven door Ernst. Over laden van en omgang met lood-accu's. Goed voor levensduur, veiligheid en portemonnaie.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om

Laatst bewerkt:
ik heb een multimeter weten te bemachtigen nu aleen nog juist instellen.

betreft de as schroef ed dat is momenteel niet van toepassing wand de motor doet het dus al niet waneer deze uit de boot is heb nu 2 lood accu,s van 12 v 3Ah op de regelaar ++ en -- op elkaar.
zodra ik de gasknuppel 1 tik verzet wilt het motortje gaan lopen zodra ik heb nog een tik verder zet loopt die zachtjes zeg ik hem nog 1 verder slaat die uit .

hey raf

heb net de regelaar geprogrameerd was denk ik ook 1 van de oorzaken en heb er een constante 12 volt voeding op gehangen (omgebouwde pc voeding)en nu werkt het wel zoals het hoort word dus 2 nieuwe accu,s aanschaffen:( haha bedankt voor jullie hulp mensen topp

... Het moet gaan varen op 2 loodaccu.s van 12volt 3.2ampaire ...
Jouw accu heeft een capaciteit van 3.2 ampère·uur (Ah), kan 3.2ampère leveren gedurende one hour, 6,4A gedurende half uur, 1,6 gedurende twee uur, enz.enz.
Hoeveel stroom er gaat lopen bij vol gas, is afhankelijk van accuspanning, Kv, prop-spoed en -diameter. Niet afhankelijk van de regelaar.

Back