Gravel Dredger Charlemagne

Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum. Ik ben momenteel bezig met (de planning) van de bouw van een baggerschip voor zand en grind op schaal 1:50. Ik wil het model echt varend maken met mogelijkheid tot baggeren en opspuiten van zand (rainbowen). Eigenlijk is het schip hier niet mee uitgerust maar een dergelijke installatie is natuurlijk een grappig element.

Na het opzuigen van het zand door de zuigbuis komt het in principe in het ruim (beun) terecht. Dit zand moet dan gedumpd kunnen worden door middel van zes bodem deuren of opgespoten worden door middel van recirculatie. Eigenlijk is het schip ook uitgevoerd met een losinstallatie door middel van een grijper en een lopende band, maar dit wordt waarschijnlijk een lastig te maken element. Dit kan altijd later nog toegevoegd worden, maar dan moet het schip eigenlijk ook nog met hydrauliek uitgevoerd worden.

Ik ben nog bezig met het verkrijgen van tekeningen bij IHC holland, maar vooralsnog geen reactie. Gelukkig heb ik wel een algemeen plan en enkele doorsneden (langs en dwars). Kijk ook op www. knvts.nl onder archief voor tekeningen van veel recente schepen. Kwaliteit is niet denderend, maar vaak beter dan niets. Verder ook veel goede foto's gevonden op het internet.
b3.2_charlemagne1.jpg
Ik ben dus nog aan het tekenen. Het is misschien een beetje een amitieus project, maar als het eenmaal werkt is het wel leuk spelen.

Mag het fotootje iets kleiner. Dat leest makkelijker.
Voor de rest wel een uitdaging.
Heb zelf eens in de rondte gelopen met het idee voor één van de HAM schepen, maar na een reisje mee aan boord hield ik het voor gezien. :oops:

Welkom Ikemastah!
(Inderdaad, die foto is wat groot :wink: )

Jij bent wat van plan zeg! Dit is een bijzonder model!

Op welke schaal wil je d'r maken?
En hoe groot wordt ze dan. Je hebt geen basis gegevens van het origineel opgegeven, dus dat is wat onduidelijk.

Als je al die zaken werkend wilt maken zou een wat grotere schaal wel makkelijk zijn. Nadeel is dat het model dan weer zo groot wordt.

Houdt ons op de hoogte van je project. We zijn benieuwd naar eens een ander soort werkschip. (tussen die vele slepers :wink: )

Wim

Kannone wat een schip, hier kan je je echt op uitleven qua detaillering etc. hopelijk komt er wat los op tekeningengebied, ik zal voor je duimen...

de foto is wel wat groot, maar ja dat is het schip ooooooook

Tom

Het schip wordt dan ongeveer 2 m lang op schaal (101.3 m) en ongeveer 40 cm breed. De maximale baggerdiepte bedraagt dan ongeveer 1.20 meter. De vaarvijver bij Madestein (Den Haag) moet dan wel goed op diepte gehouden kunnen worden.

Ik ben overigens niet de eerste die een dergelijk project onderneemt. Ik sprak laatst iemand op een modelbouwbeurs, die al 6 jaar bezig is met een model van de J.F.J. de Nul van Dredging international. Dit model is wel een slag groter (circa 3m op 1:50). Dit is een indrukwekkend model, maar 3 m ging me toch een beetje te ver.

Je hebt inderdaad wel wat ruimte nodig en het beun neemt een hoop ruimte in beslag in het model. Ik denk dat het echter wel moet lukken met een beetje passen en meten. Als der maar een beetje grote accu in past! :)

Hallo allemaal

Ik ben diegene die je gesproken hebt op de darling expo in rijswijk en ik ben met de jfj de nul bezig het schip is van de nul en de charlemagne is volgens mij van de Deme ook uit belgie .
IK hoop dat je wat hoort van ihc want hij is wel in kinderdijk gemaakt maar ze ziten niet zo erg te wachten op het uitgeven van info.
Het lijkt me wel erg leuk om een keer een varend baggermodel er bij te zien want ik ben er nog niet veel tegengekomen als je nog info nodig hebt mail je maar

groetjes

Hey

Laatst was er op tv >> Rtl 5 ... Nederland in bedrijf een documantaire over bagger schepen misschien heb je het gezien maar volgens mij kwam dit schip ook ter sprake...

Groetjes justin

Andros,

Het schip is omgedoopt en heet tegenwoordig : James Cook. Het is nog steeds van Jan De Nul

Ziet er mooi uit dennis, heb ook een varende foto gezien op hmbc.nl. Dat was eigenlijk nog wel gaver. Misschien moeten we maar een aparte thread openen over de JFJ de Nul (James Cook) :). Ik heb je een prive bericht gestuurd dennis, omdat ik jouw email adres niet had.

Wat betreft de tekeningen: Ik krijg als het goed is originele bouwtekeningen opgestuurd. Ik ben nu bezig met het bouwen van een centrifugaalpomp uit aluminium. Dit wordt nog een lastig project, maar er zijn volgens mij niet veel alternatieven. Ik houd mij natuurlijk aanbevolen voor alternatieven!

marcel vdH zei:
Andros,

Het schip is omgedoopt en heet tegenwoordig : James Cook. Het is nog steeds van Jan De Nul

History:
- Built for Jan de Nul under the name 'J.F.J. de Nul' in 1992.
- Sold to Inai Kiara in Malaysia and renamed 'Inai Seroja' in 2003.
- Sold back to Jan de Nul and renamed 'James Cook' in 2004.

http://www.dredgers.nl/

Back