gravitycutter

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door bartinair, 16 sep 2010.

  1. bartinair

    bartinair

    Lid geworden:
    13 jun 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Amsterdam
    Na vele mooie vliegdagen met de longshot heb ik besloten een poging te wagen zelf een leuke dlg te bouwen! Na wat research besloot ik een gravitycutter te maken, maar loop meteen tegen een probleem aan met het snijden van de bodem van de vleugel. Mijn draad volgt moeilijk het profiel van de template bij de voorrand omdat de trekkracht van de cutter groter is dan de zwaartekracht op mijn beugel. De enige oplossing die ik tegenkom is het verzwaren van de beugeluiteinden met gewichtjes.
    Gezien de enorme kennis die hier op het forum aanwezig is hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen!
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zorg dat je snijdraad niet te heet is. Op die manier kan je mooi langzaam snijden zonder dar de draad veel schuim wegsmelt. Doordat je langzaam gaat snijden kan je veel gewicht van de gravitycutter halen. Ik had ongeveer 2 tot 300 gram aan de boom hangen.
    Verzwaar de snijbeugel inderdaad ook iets. Zorg dat je snijbeugel ook schuin naar beneden getrokken wordt en niet recht naar achteren. Dat kan ook helpen.

    (CNC foamcutter in aanbouw :) )
     
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Foto's??
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zit momenteel nog in het "Rotteveel" stadium :)
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2010
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dat is niet best, hulp nodig?:cool:
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Hier nog wat inspiratie:

    [post10]

    Door de boog wat te laten liggen komt er bij mij voldoende druk op de draad.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  7. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Rotteveel stadium ???

    ...en ik maar zoeken op Wikipedia wat dat dan wel mag betekenen...:p

    volgens Loet is het niet best en is er hulp nodig....

    Cheers

    Bart
     
  8. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb ook geprobeerd paneeltjes te snijden met een gravitycutter (gemaakt van gordijnrails). 't werkte allemaal niet zoals ik hoopte en snij nu gewoon weer met de hand. desondanks mislukt 25% alsnog, maar dat neem ik maar op de koop toe :p

    Jaap
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Bartinair, zou je wat foto's van je complete setup kunnen laten zien, inclusief snijmallen?

    Nu ben ik toch benieuwd wat nu je reden is je gravitycutter in de gordijnen te hangen.

    Wat werkte er niet zoals je hoopte? Ik kan me niet voorstellen dat je tevreden bent met 25% afval.

    Toegegeven, je moet nauwgezet werken met de gravitycutter. Dan kan ik ook 24 schuimkerntjes snijden waarvan er 1 in de bak verdwijnt en 4 met een minim likje 'light filler' bij gewerkt worden. Ook bij mij werkt het net niet foutloos, maar wel zo betrouwbaar dat de gravitycutter een uitkomst vindt.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2010
  10. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    tevreden zeker niet. gelukkig kost schuim niet zo veel.
    de setup vd gravitycutter kost teveel tijd en ik was niet tevreden over het resultaat.
    ik hoop op nog wat tips...

    Jaap
     
  11. RuudN

    RuudN

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Deventer
    De tips die je krijgt en de kennis die er is bij de mensen die dat hier op het forum willen delen, is van zeer grote waarde als je voor het eerst aan de gang gaat met bv schuimsnijden.
    Ik ben er een tijd geleden ook mee begonnen zonder enige voorervaring. Zelf de gereedschappen (snijboog, gravicutter, vacuumpomp en "oventje") gebouwd en aan het experimenteren gegaan. De kennis die ik via internet en dit forum heb opgedaan was voldoende voor zeker 90% van wat ik moest weten om een vleugeltje te maken. Omdat iedere vleugelsnijder zijn eigen werkplaats, gereedschap, schuim en koffiesterkte heeft blijft er 10% over die je zelf moet uitvinden door op je eigen zolder te experimenteren. Juist die 10% van de kennis en vaardigheden bepaalt voor minstens 90% de kwaliteit van wat je bouwt. Juist alles wat je zelf hebt moeten uitvinden zorgt uiteindelijk voor veel voldoening.
    Volhouden en stug doorzetten dus.
    Succes!
     
  12. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Gisteren in een half uurtje een hele simpele gravity cutter gemaakt.

    Gewoon van een paar stukken hout, een alu hoek profiel, een alu buisje, stukje touw en een regelbare voeding. Als gewicht 2x een 2200 lipo gebruikt.

    [​IMG]

    (let niet op de zooi ;-) )

    Vervolgens een eerste test gedaan.........



    Bij de test kwam ik er achter dat het laatste stukje niet goed gesneden werd. De oplossing was simpel. Gewoon het piepschuim ophogen met een stuk hout van 1,5 a 2 cm dikte. Hierna werd ook het laatste stuk mooi gesneden.

    Ik weet het, het is erg simpel, maar goed genoeg voor mij. Het is voor mij eigenlijk alleen bedoeld om éénmalig vleugels te snijden voor een model wat ik aan het bouwen ben.

    Groet,
    Theo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Waar gaat het zwaartekracht snijden bij jouw mis?
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Je hebt wel erg weinig spanning op je snijdraad. In het midden blijft het te ver achter.
    Er mag echt flinke spanning op staan. Zelf gebruik ik 0.4mm draad met een spanknop van een gitaar zet ik die lekker op spanning. (naar idee Loet) Werkt erg goed
     
  15. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Idd. de spanning op de draad moet hoger. Nog eens nagemeten en in het midden is de dikte ruim 1,5 mm groter dan aan de zijkanten. Het loopt nu een beetje bol.

    Ik ben er ook nog mee aan het stoeien om het beter te krijgen. Maar het begin is er. Nu nog verder verbeteren.

    Groet,
    Theo
     
  16. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Berrie,

    bij mij gaat het fout met:
    - ribbels
    - de draad wordt niet gelijkmatig over de mal getrokken (schokkerig)
    - de draad volgt de mal niet
    - m'n trekdraden waren van kunststof en daar sneed de gloeidraad doorheen
    - setup is lastig en tijdrovend

    Jaap
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2010
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Goed, daarmee kan ik een begin maken je te helpen.

    &
    Dit ken ik. Voor mijzelf heb ik het opgelost door voor de te snijden kernen maximaal 30cm spanwijdte aan te houden bij een snijdraad van 0.3mm. Een 0.5mm dikke snijdraad gaat bij mij tot 40cm spanwijdte.

    Nog wat zaken die een rol kunnen spelen:
    * metalen snijmallen kunnen de draad tpv de snijmal afkoelen. Daardoor wordt de draad even tegen het niet afsmeltende schuim vast gehouden, tot de mechanische spanning zo groot wordt dat de draad alsnog door het schuim schiet. Dit blijft zich dan herhalen.

    t'ziet er zo uit: RC Groups - View Single Post - A 1M Zone Wing

    * snijmallen zijn niet glad, of hebben scherpe hoeken. Ik streef ernaar de langskanten van de snijmallen licht rond te maken. Nat naschuren met korrel 1000 maakt de mallen snotglad.

    * stroefheid in je trekdraden systeem. Heb ik nooit problemen mee gehad, maar het is een mogelijke oorzaak.


    Onder of boven mal? Wat is je snijvolgorde?

    Hoe is je snijsetup dan? Dit lijkt me alsof de constructie met zichzelf in de knoop zit. De snijdraad kruist toch nooit de trekdraad?!?

    Mijn trekdraden zijn van gevlochten onderlijn die ik vroeger (toen ik nog echt veel tijd had....) voor het karpervissen gebruikte, lekker soepel lijntje. Een krokedille(n?)klem gebruik ik om de trekdraad op de snijdraad vast te zetten.

    mijn werkwijze:

    Mijn gravity cutter is gemaakt van aluminium hoeklijn. De "stationaire" horizontale arm is van hoeklijn 15*15mm. De valarm van 10*10mm. De gravitycutter klem ik met 4 lijm klemmen op zijn plek.

    1) twee kleine balkjes (10*10 cm is voldoende) klemmen op de werkbank. Op de werkbank staan twee stipjes waardoor ik weet waar deze balkje moeten komen.
    2) Op deze balkjes, die een paar cm uit de werkbank steken, komt de gravitycutter. Vast gezet met mini lijmklemmetjes.

    Stap 1 en 2 kosten zo'n 2 minuten.

    Nu verder.
    3) Ik snij met een hangende snijbeugel. Het oogje voor de draad waar de beugel hangt, zit al in het plafond. De draad hangt er trouwens permanent aan. Ik hang de beugel in de draad, en zet hem zo dat de draad in het vooraanzicht van de gravitycutter in het midden hangt.

    (trouwens: het oogje waaraan de draad vast zit, zit zo ver naar achteren dat de beugel niet uitzichzelf naar voren glijd!)

    Weer een minuut voorbij.

    4) Te snijden schuimblok komt midden voor de gravitycutter.
    5) Gewichten op het blok.

    Weer een minuut voorbij.

    6) Snijmallen tegen het blok spijkeren of spelden, net waar je zin in hebt.

    Weer een minuut voorbij.

    7) Aanbrengen trekdraden. De krokodillenklemmen van de trekdraden houdt ik ongeveer een cm van de snijmallen af. Eerst de langste koorde trekdraad aanbrengen. (de 100% snede)
    '8) vervolgens de korte koorde aanbrengen.
    9) Kijken of je de spanning goed verdeeld hebt in de trekdraden. De 100% snede heeft ietsie meer trekspanning.

    Nu zijn wel drie minuten voorbij.

    10) Een belangrijke controle stap. Ik haal de gewichten (ik werk met loodaccu's) van het blok, druk gelijktijdig met mijn hand het blok op zijn plek. Leg de gewichten voor het blok zodat het niet verschuift. De snijdraad leg ik OP het blok, en laat voorzicht de valarm van de gravitycutter zakken. Hiermee kan je controleren of de snijdraad recht uit het blok komt.
    Corrigeer zo nodig de trekdraad instelling voor de kortste koorde.

    Dit kost de meeste tijd.

    11) gewichten terug, snijdraad op de mal, krokodillenklemmen van de stroomvoorziening op de snijdraad. Tussen de snijmal en de krokodillen klem van de trekdraad in.

    12)Controleer of de aanstaande snijbeweging nergens, op wat voor wijze ook, gehinderd wordt.

    Weer een minuut.

    13) Gas er op en snijden maar!
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2010
  18. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Berrie, dank voor je reactie

    ik gebruik 0,3mm snijdraad bij 25cm spanwijdte.

    dat probleem heb ik niet

    dit is idd een probleem, in de snijmallen zitten scherpe hoeken, vooral voor de bovenkant.

    Hier kan ik verbeteren, het loopt niet echt soepel. ik had gehoopt dat voldoende gewicht dit zou compenseren.

    Eigen onhandigheid nadat het paneel gesneden is (heb tegenwoordig een schakelaarje op stroomtoevoer, had ik toen nog niet)

    Dit heb ik ook geprobeerd met als resultaat dat de snijbeugel ging resoneren aan de hangende draad.

    thanks,
    Jaap
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dit resoneren ken ik. Mijn "systeemgrenzen" omvatten de houten vloer waar mijn (zware) werkbank op staat en het plafond waar de beugel aan hangt.

    Als ik driftig door mijn kamer stap, gaat de snijboog ook resoneren. Ik moet dus stil staan als ik de snijbeweging in gang zet.

    Moraal van het verhaal: er is een "initiator" van de resonatie. Mogelijk is dat bij jouw systeem het schokkerig lopen van het mechaniek zelf. Overigens geeft een wiebelende boog echt niet altijd een golvend oppervlakte van de gesneden kern.

    Nog wat: Ik snij tegenwoordig met een zo laag mogelijke stroom. Ik schakel de voeding dus niet meer met een aan/uit schakelaar aan, maar draai, heel langzaam, de dimmer open.

    Nu, volgens mij heb je nu een hele waslijst van mogelijke verbeteringen aan je systeem! ben benieuwd of je er beter resultaat mee boekt (als je tenminste van plan bent het nogmaals te wagen) Het is dat Arnhem niet naast de deur is, anders zou ik zeggen, kom eens langs!
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2010
  20. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    Alles valt of staat hier met een te lage draadspanning (trekspanning). De draad moet zo strak mogelijk staan, ook nadat deze is uitgezet door het opwarmen! Dat wil dus zeggen dat zgn. gitaarspanners niet voldoen tenzij ze bij een hete draad nagedraaid worden. De draad moet bij aanslaan klinken als een snaar op een gitaar of nog strakker (ook als de draad heet is).
    De Rene-draad behoudt z'n sterkte, ook als deze roodgloeiend is. NiCr draad (R&G etc.) trek je al snel door de vloeigrens heen.
    Ik gebruik een snijraam waarbij de draad door meerdere wikkelingen van siliconenslang gespannen wordt. Zelfs als de draad uitzet blijft zo de trekspanning behouden.
     

Deel Deze Pagina