Great Plane Spectra

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Nick87, 24 nov 2017.

  1. Nick87

    Nick87

    Lid geworden:
    1 nov 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo iedereen,

    Ben bezig met een Spectra te bouwen. Ik moet nu aan de vleugel gaan beginnen en je kan deze in 1 of 2 stukken maken.

    Standaard is 2 stukken maar volgens de handleiding is in 1 stuk steviger. Is wel een jaap van 2 meter in 1 stuk.
    Ik krijg deze normaal gezien wel in de wagen maar wat zouden jullie doen?

    Momenteel neig ik toch eerder naar 2 stukken vanwege het praktische.

    Bedankt alvast voor de tips
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik zou hem in twee stukken maken. Schade ontstaat vaak bij het in- en uitladen van de auto en dan is 2 meter al onhandig. De extra sterkte heb je denk ik niet echt nodig, want een Spectra is nou niet bepaald een hotliner. Wel de omkasting van de vleugelverbinding zorgvuldig omwikkelen met garen en dat garen met lijm fixeren.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In het verleden meerdere Spectra's gebouwd. Altijd met de gedeelde vleugel en daar nooit enig probleem mee gehad. Zoals hmeijdam al schrijft de omkasting met garen omwikkelen en dat met lijm fixeren (volgens de bouwbeschrijving), dan is die sterk genoeg.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Nick87

    Nick87

    Lid geworden:
    1 nov 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt aan beiden voor de info!

    @N.P.S. Leuk om te horen dat je er al enkele hebt gebouwd.
    Klein vraag je nog, de polyurethaan scharnieren om de "Fin" aan de "rudder" te bevestigen (en het hoogteroer ook natuurlijk)... die zitten volgens de handleiding bij de doos maar ik vind ze niet direct eerlijk gezegd.
    Ofwel kijk ik erover, zouden die in het plastiek zakje zitten met de kleine onderdelen en moet je die dan op maat snijden? Want voorgemaakte zitten er niet in en zo lijkt het wel in de handleiding te staan.
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker kistje Nick,
    Bevalt mij prima. Ik heb er wel een paar zelfgemaakte remkleppen in zitten voor het geval dat.
    Scharnieren gebruik ik niet in dit soort zwevers, die worden gemaakt van bekledingsfolie. Snel klaar en kost niks.

    Veel plezier. JH
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op het hoogteroer gebruik ik meestal scharnieren van bekledingsfolie of zelfklevend tape. Voor het richtingsroer altijd gewone scharnieren. Bij tape- of foliescharnieren zit het draaipunt altijd aan de zijkant van het roer. In het midden van het roer vind ik optisch mooier.

    Het scharniermateriaal van de Spectra's die ik gebouwd heb bestond uit een strook glasvezelachtig materiaal waar je zelf de scharnierstrips uit moet snijden.

    Als je de Spectra "mooi" wilt maken verander dan de vierkante neus in een mooie ronde neus die aansluit op de spinner. Zo staat de Spectra ook afgebeeld op de doos. De bevestiging met elastiek vervangen door een schroefbevestiging met nylon M4 bouten is ook nog een optie.

    Het inbouwen van ailerons (en het veel kleiner maken van de V-stelling van de oren (of de V-stelling van de oren helemaal verwijderen) zorgt voor een beter bestuurbaar toestel. Die aileons kan je voor de landing omhoog zetten als landingshulp. Dat is zeker aan te bevelen.

    Ga je de Spectra erg stevig motoriseren, dan de motor iets meer domping geven. De instelhoek van de vleugel iets verkleinen als je een finke motor gebruikt is ook nuttig.

    De Spectra is een goed vliegend toestel dat zich gemakkelijk laat modificeren.

    Ter inspiratie:

    Spectra.JPG
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  7. Nick87

    Nick87

    Lid geworden:
    1 nov 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok nu weet ik het, dat glasvezelachtig materiaal heb ik inderdaad. Vroeg me al af voor wat dat ging dienen.

    Voorlopig is customizatie nog niet echt aan mij besteedt. Iets voor een volgend model denk ik.

    Dank voor de hulp, we doen weer even verder!
     

Deel Deze Pagina