Hallo iedereen, Ben bezig met een Spectra te bouwen. Ik moet nu aan de vleugel gaan beginnen en je kan deze in 1 of 2 stukken maken. Standaard is 2 stukken maar volgens de handleiding is in 1 stuk steviger. Is wel een jaap van 2 meter in 1 stuk. Ik krijg deze normaal gezien wel in de wagen maar wat zouden jullie doen? Momenteel neig ik toch eerder naar 2 stukken vanwege het praktische. Bedankt alvast voor de tips
Ik zou hem in twee stukken maken. Schade ontstaat vaak bij het in- en uitladen van de auto en dan is 2 meter al onhandig. De extra sterkte heb je denk ik niet echt nodig, want een Spectra is nou niet bepaald een hotliner. Wel de omkasting van de vleugelverbinding zorgvuldig omwikkelen met garen en dat garen met lijm fixeren.
In het verleden meerdere Spectra's gebouwd. Altijd met de gedeelde vleugel en daar nooit enig probleem mee gehad. Zoals hmeijdam al schrijft de omkasting met garen omwikkelen en dat met lijm fixeren (volgens de bouwbeschrijving), dan is die sterk genoeg.
Bedankt aan beiden voor de info! @N.P.S. Leuk om te horen dat je er al enkele hebt gebouwd. Klein vraag je nog, de polyurethaan scharnieren om de "Fin" aan de "rudder" te bevestigen (en het hoogteroer ook natuurlijk)... die zitten volgens de handleiding bij de doos maar ik vind ze niet direct eerlijk gezegd. Ofwel kijk ik erover, zouden die in het plastiek zakje zitten met de kleine onderdelen en moet je die dan op maat snijden? Want voorgemaakte zitten er niet in en zo lijkt het wel in de handleiding te staan.
Lekker kistje Nick, Bevalt mij prima. Ik heb er wel een paar zelfgemaakte remkleppen in zitten voor het geval dat. Scharnieren gebruik ik niet in dit soort zwevers, die worden gemaakt van bekledingsfolie. Snel klaar en kost niks. Veel plezier. JH
Op het hoogteroer gebruik ik meestal scharnieren van bekledingsfolie of zelfklevend tape. Voor het richtingsroer altijd gewone scharnieren. Bij tape- of foliescharnieren zit het draaipunt altijd aan de zijkant van het roer. In het midden van het roer vind ik optisch mooier. Het scharniermateriaal van de Spectra's die ik gebouwd heb bestond uit een strook glasvezelachtig materiaal waar je zelf de scharnierstrips uit moet snijden. Als je de Spectra "mooi" wilt maken verander dan de vierkante neus in een mooie ronde neus die aansluit op de spinner. Zo staat de Spectra ook afgebeeld op de doos. De bevestiging met elastiek vervangen door een schroefbevestiging met nylon M4 bouten is ook nog een optie. Het inbouwen van ailerons (en het veel kleiner maken van de V-stelling van de oren (of de V-stelling van de oren helemaal verwijderen) zorgt voor een beter bestuurbaar toestel. Die aileons kan je voor de landing omhoog zetten als landingshulp. Dat is zeker aan te bevelen. Ga je de Spectra erg stevig motoriseren, dan de motor iets meer domping geven. De instelhoek van de vleugel iets verkleinen als je een finke motor gebruikt is ook nuttig. De Spectra is een goed vliegend toestel dat zich gemakkelijk laat modificeren. Ter inspiratie:
Ok nu weet ik het, dat glasvezelachtig materiaal heb ik inderdaad. Vroeg me al af voor wat dat ging dienen. Voorlopig is customizatie nog niet echt aan mij besteedt. Iets voor een volgend model denk ik. Dank voor de hulp, we doen weer even verder!