Great Planes Flatouts J-3 Cub

Op een zondagse vliegdag kreeg ik te horen van de voorzitter dat ook onze club indoorvliegen gaat organiseren (enkele clubleden deden dit al bij een bevriende club). Uiteraard wil ik hierbij niet ontbreken en moest er dus een indoor toestelletje komen, natuurlijk gaan de obligate X-twins mee en ook zo'n wowee libelle ligt hier ergens te slingeren, maar ik wou toch een 3-assig toestelletje om daarmee mijn kunstjes te vertonen (volgas tegen de muur met een X-twin is namelijk niet zo indrukwekkend). Veel bekeken, veel gelezen op dit forum en elders en de wens voor een 130g setup alvast begraven... De Graupner WP IDX-248 (mèt 4D-mogelijkheid) even overwogen, maar dit model is zo nieuw dat ik er nog niet veel info van vond op het net. Vervolgens terecht gekomen bij de Flatout serie van Great Planes, de Flatana zou het worden (ook al wordt ie zwaar genoemd).

Tijdens het vergelijken van diverse prijzen stuit ik zowaar op een Pipertje van dezelfde fabrikant, ik heb hier nog een bouwdoos van een Sig 1/4 Piper liggen (moet ik toch maar eens aan beginnen), en vlieg ongelooflijk graag met m'n Graupner E-Kadett, da's een Piper-lookalike.

Geen verdere info gezocht en die J-3 Cub maar vast besteld (dus: impulsaankoop). Twee dagen later werd ie al geleverd en kon de bouw (assemblage) beginnen.

Alles netjes ingepakt (roerhoorntjes helaas afwezig, maar heb servohevels genoeg die als vervanging kunnen dienen), klein scheurtje vooraan, maar dat gaf niet want het origineel gemonteerd borstelmotortje heb ik er ondertussen al uitgesloopt en ondanks voorzichtig gepriegel heb ik hierbij wat meer schade veroorzaakt, er zijn vooralsnog geen rampen gebeurd. Er komt een Bmi Spitz 05 op, die had ik nog liggen.

DSCN1868.jpg


De vleugelhelften zijn ondertussen ook aan elkaar gelijmd, omdat het koolstof staafje in de vleugel hol is, heb ik er maar een metalen verstevigingsstangetje bij in gelijmd.

DSCN1867.jpg

DSCN1866.jpg


Morgen verder met de bouw.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

Hij zou wel veel sneller vliegen dan gewenst, hij is niet echt traagvliegend gemaakt.

Het systeem van hun met die scharnieren werkt wel extreem K.U.T. om te maken. Die stalen draad erin is eigenlik zonde, is alleen maar extra gewicht en het voegt niks toe, dat carbon is sterk zat. Depron za veeeeeeel eerder breken dan de vleugel liggers.

Weet je de setup al? :D
succes!

groetjes,
niels
 
Bij de nieuwere flatouts zit er inderdaad een "zwaar" scharniersysteem op, deze scharniert echter gewoon met tape.

Setup wordt een bmi spitz 05, 15A regelaartje, 3S 540mAh, hites hs-55 servo's. Voorop komt een 9*4,5.

Heb het stalen draadje er in gestoken omdat de vleugels anders koud tegen elkaar worden gelijmd (carbon buisje is ook in twee stukken), dan is er alleen maar een cm van de romp "vlees" om de boel bij elkaar te houden, lijkt me toch veel sterker zo.
 
Back
Top