Great Planes - Giant Big Stik

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 7 feb 2015.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Gisteren een nieuwe kist aan de vloot mogen toevoegen.

    [​IMG]

    Model: Great Planes - Giant Big Stik
    Wingspan: 2045 mm
    Wing Area: 97.9 dm²
    Weight: 5900-6800 g
    Wing Loading: 61-70 g/dm²
    Length: 1385 mm
    Motor: Zenoah G260PU
    Prop: Carbon 18x8
    Servo: Futaba S3152 (626 Ncm @ 6V)

    De kist is nieuw gebouw daarna ongevlogen op zolder beland.
    Hierbij zijn wat kleine schade's aan de folie ontstaan, maar dat is te herstellen.
    Uiteindelijk moet er nog een keer een sleepkoppeling op z'n rug komen ;)

    Details:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben er super blij mee :)
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Daar heb je een leuk speeltje aan .
     
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Nou nog een motorkap er op en dan is hij pas echt af.
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Lolbroek, Op een stik hoort geen motorkap :lol:
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015
  5. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    geweldig toestel, ik heb al jaren de kleine versie, in de planning staat nog een giant stik
    met een span van 2.7 meter succes met dit geweldig toestel en ja daar hoort echt geen kap op, kijk maar eens naar de Big Jim dat is een clone van dit toestel en die kap is echt lelijk
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    vraagje over brandstof

    Ik wil eigenlijk vliegen op alkylaatbenzine, nu raak ik behoorlijk in de war van alle tegenstrijdige adviezen die ik her- en der op internet lees.

    In DIT draadje geeft men aan dat het wel kan.

    Daarom heb ik even in de handleiding van de Zenoah zitten lezen en daar worden verschillende smeerverhoudingen vermeld?


    Gaat dit problemen opleveren voor de Zenoah ?
    (ik zou dan eventueel nog kunnen bijmengen)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2015
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb mijn 45 cc zenoah 10 jaar 1 : 50 gesmeerd zonder problemen.
    In een maaier draaien ze een veel hoger toerental als wij doen daar zal het verschil wel in zitten denk ik.
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ok, helder!
    :worship:
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De nepbenzine is funest voor je membranen die worden er hard van .Tevens is de aspen die je bedoeld schraler als normale benzine. Er zijn legio voorstanders voor aspen . Maar ik ga voor de oudemannenwijsheid en blijf bij benzine . De ervaring heeft tenslotte geleerd dat dit goed is. Als ik zie dat kettingzagen op aspen vaker gereviseerd worden dan die op benzine zegt mij dat meer als genoeg.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vergat er trouwens bij te vermelden dat ik altijd op gewone benzine gevlogen heb.
    De inlaat zat in de romp met een luchtfilter.
    Het model heeft altijd op een slaapkamer bij me gestaan en nooit iets geroken.
    Waarom dat dure aspen?
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Gisteren op de club gesproken met een deskundige en die beveelt ook Aspen aan.
    Het is niet schraler, verhoudig 1:50 is altijd 100% en prima voor RC doeleinden.
    Maar goed, voordat dit weer uitloopt op een discussie.. dit is inmiddels mijn keuze.
    Zeker na het benzine ballet gister in de kamer, oeps foutje...
    De ontluchting moet ook dicht als je de kist bij de staart oppakt
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ach, even een aansteker en het is zo opgeruimd die benzine :twisted:

    Vette kist BTW.
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    geestig! lol:


    Zaterdag na veel vijven en zessen de motor aan de praat gekregen.
    Na een half uur de motor met de hand geprobeerd te starten, was ik het zat.

    In eerste instantie wilde hij helemaal niet aanzuigen, niet met de choke (en ook niet met je duim erop). Na een tip van een clublid om even de Carb eraf te halen leek er wat viezigheid in de pulse poort te zitten, even doorgeblazen en daarna een startmotor op de spinner gezet en zowaar kwam er muziek uit.

    De stationair schroef ontbrak helaas, ook de aansturing is niet helemaal lekker (met een handremkabel) dus maar even met de hand de gasschuif bediend. De motor een minuut of 3 lekker laten draaien, er moet nog wel e.e.a. afgesteld worden want in de hoge toeren komt hij er niet helemaal, dat zal te maken hebben met de prop die is groter dan opgeven voor een G26PU, 18x8 ipv 16x6.

    Nu wachten tot de toerenteller bij HK weer op voorraad is en dan kunnen we gaan meten.
    We zijn dus weer een stapje verder.

    De volgende stap is het CG verbeteren, er zit een tank van een liter (!!) in de neus.
    Die gaat eruit en dan komen daar de servo's en komt de tank onder de vleugel.

    Ik heb overigens nog een 52CC, die is lichter en levert meer power.
    Alleen lees ik net op internet dat er niet meer dan 1.6Cu Inch op kan tenzij je het motorschot verstevigd. (Voor alle duidelijkheid, ik ben nog niet van plan om die erop te zetten).

    Nu dus een beetje spierpijn, maar dat hoort erbij :)
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    26 cc heeft een 18x6 nodig .
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik zag vanavond dat het de G260PU is (ipv G26PU), die kan tot een 18x10 aan.

    Weer lekker bezig geweest;
    - handrem kabel eruit
    - 1L tank eruit
    - motorsteunen 22mm ingekort
    - Domp en zijstelling toegepast
    - nagedacht over nieuwe tank en een beter plekkie
    - stuurkabel neuswiel aangepast (op 90° gezet, ging meer linksaf dan rechts)
    - gat voor quicklink bij het neuswiel opgeboord, deze bleef soms hangen
    - bepaald waar het CG moet komen (tussen 28 en 32%)

    Binnenkort weer lekker verder..
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat kan hij inderdaad. Maar is dan niet zo sterk als met de 18x6.
     
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Kom vast goed, het is een mooi slank blad :)

    [​IMG]

    Vanmiddag alvast even een nieuwe Sullivan kabel gekocht voor het gas.
    Nu alleen die 90° graden hevels nog, die zijn nergens te vinden.
    Dat word dus zelf even iets fabrieken uit een plaatje staal of messing.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  18. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Hallo Sander ,

    Ik heb ook gigant big stick .

    Toestel vliegt geweldig .
    Vlieg er al verschillende jaren mee

    Ik heb een MVVS 35 cc op staan .
    Daar stond een 20x8 op .
    Deze heb ik vervangen door een drieblad 18x8
    Reden is dat de prop tekort tegen de grond komt , en soms het lange gras bij ons op het veld.
    Ik heb wel de neuspoot vervangen door iets steviger neuspoot .
    Bij mij plooide die soms door het gewicht van de motor .
    Als ik de flaps gebruikt dan werken samen met het hoogte roer.
    Hoogte is ingesteld met een beet down , anders gaat het toestel bijna recht omhoog .

    Ik heb er een bakje onder gemaakt om soms een Parapop mee te droppen .

    Dit is nog eens een model om te vergroten naar een maatje groter .

    Ben benieuwd naar je eerste vlucht .

    Grt johnnyb
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Johnnyb,

    Bedankt voor je bericht.

    Ik heb gister weer even aan de stik gewerkt. Het gas is weer bijna compleet, met een Sullivan kabel en een hevel aangesloten. Alleen nog even opzoek naar ballinks.

    Ik moet nog een oplossing verzinnen voor de tank. Hoe zit dit bij jouw?
     
  20. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Aan de voorkant tegen motorschot
     

Deel Deze Pagina