Great Planes Spirit motorpack

Hallo,
Ik had mijn great planes spirit te koop staan, maar ik ben toch over de streep getrokken om hem toch maar te houden.
Aangezien ik nog niet zo goed ben in het herkennen van thermiek, zit ik eraan te denken om er een motortje op te zetten. Ook om in eerste instantie thermiek te vinden.
Ik vind het zonde om een stuk van de neus af te zagen en daar een brushless op te zetten.
Nu heb ik op youtube een filmpje gezien van een Great Planes Spirit (weliswaar de 100'' versie), waar boven op de vleugel een motor stond. Net zoiets als een huckepack, maar dan met een motor er op.
De bedoeling is dus, ik wil een motor op mijn Spirit kunnen zetten, maar er ook vanaf kunnen halen.
Zijn hier tekeningen voor?
Of heeft iemand ideeën?
Daarnaast, welke motor en propellor zou ik moeten nemen?
Mvg,
Gert Jan

Link naar het filmpje:
cddKj2Bi5GQ[/media] Planes Spirit 100 Inch Glider With Power Pod - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gert Jan

Toevallig was ik vandaag zelf ook iets aan het bedenken voor een motorpylon voor op mijn spirit, en daar is dit uitgekomen:

a1ux3Gn.png

De twee 'stokjes' worden omgebogen en komen dan onder de elastieken te zitten

Ik ben van plan om hier twee van te maken en die boven aan uit elkaar te buigen. daar kan dan een plaatje tussen gepopnagelt worden om de motor op te bevestigen. lijmen word lastig want het word van aluminium gemaakt.

als setup ben ik van plan om deze motor te gebruiken in combinatie met een 2200 mAh 3s accu, 25 A ESC en een 9- of 10 x4,7 prop

Is een 3s lipo niet wat groot?
Ik was van plan om een 2s te gebruiken, en ik weet niet of dat gaat passen.
Deze meneer heeft er ook wat leuks van gemaakt:
Ef9HpvEYmmU[/media] pod - YouTube
Ik had eigenlijk deze motor in gedachten: http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._Brushless_Outrunner_Motor_NL_Warehouse_.html
Samen met deze ESC http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._25A_v3_1_Speed_Controller_NL_Warehouse_.html
En inderdaad een 9- of 10x4,7 prop.
Ik wil er denk ik net als in het filmpje een pusher van maken.
Ik vond het idee van die man van het filmpje ook wel leuk, om er een vouw-prop van te maken, maar ik denk niet dat er vouw propellors zijn die voor pushen bedoeld zijn.

Een speciale duwprop heb je niet nodig. De motor staat immers omgedraaid. Propeller gewoon met de bolle zijde naar de voorkant van het toestel monteren. Dat werkt prima als je b.v. een Aeronaut aluminium propellermiddendeel gebruikt. Wel op de goede draairichting letten!

Kies een zo groot mogelijke propeller die langzaam draait Dat levert een beter rendement op dan een kleine, snel draaiende propeller.

Cellenaantal is niet echt belangrijk. Zowel met twee als met drie cellen zijn met een juist gekozen motor exact dezelfde prestaties te behalen. Een pakket met twee cellen heeft wel als nadeel dat de stroom hoger wordt. Dan is een wat dikkere bedrading nodig en een ESC die deze hogere stroom aan kan.

Tussen een twee- of een drie cellen accu die dezelfde energie kunnen leveren zit wat betreft gewicht en volume ook geen verschil.

Laatst bewerkt:
Is een 3s lipo niet wat groot?
Ik was van plan om een 2s te gebruiken, en ik weet niet of dat gaat

Ik had eigenlijk deze motor in gedachten: http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._Brushless_Outrunner_Motor_NL_Warehouse_.html
Samen met deze ESC http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._25A_v3_1_Speed_Controller_NL_Warehouse_.html
En inderdaad een 9- of 10x4,7 prop.
Ik wil er denk ik net als in het filmpje een pusher van maken.
Ik vond het idee van die man van het filmpje ook wel leuk, om er een vouw-prop van te maken, maar ik denk niet dat er vouw propellors zijn die voor pushen bedoeld zijn.

Hallo Gert Jan,

In mijn spirit pas voorin een 3s 2200 mAh zippy accu, wel zijn de spanten momenteel voorin weg.

Met die motor kan je als je met 2s gaat vliegen volgens mij (zoals ook bij de beschrijving staat) beter met een 9x6 prop vliegen. Zoveel verstand heb ik er ook weer niet van dus misschien zijn er nog anderen met tips

Jelmer

Ik heb hier twee 2200mAh 2s lipo's liggen, dus die ga ik dan gebruiken.
Maar die motor die ik had gelinkt, die kan ik wel gewoon gebruiken?
Hij hoeft niet als een raket omhoog te schieten, zolang hij maar wel omhoog gaat.

Back