Great Planes Tracer brushless conversion

Als winter projectje wil ik graag (een lege) Great Planes Tracer ombouwen naar brushless. Ik heb nog geen vlieg ervaring in de praktijk (alleen op een sim), vandaar dat ik nog wat zoekende ben naar de juiste setup. Ik heb reeds 4S 5000mah lipo’s dus die wil ik “hergebruiken”, wat volgens mij geen probleem moet zijn.

Na wat rond neuzen op forums en op de HK site dacht ik een beetje aan de volgende (low budget) setup:
80A ESC
Turnigy SK3 5045-660kv
Prop 15x8

Is deze combinatie geschikt? Ik heb nog geen goed beeld van het benodigde vermogen (rond 120 W/lb?), de kv en hoe groot de prop moet zijn (en de pitch).

Verder zie ik dat props zowel CCW als CW kunnen zijn maakt dat nog iets uit?

P.S. Ik weet dat de Tracer geen beginners vliegtuig is en het is ook nog de bedoeling om tussen mijn huidige sim ervaring en het daadwerkelijke vliegen met de Tracer nog een trainer plane aan te schaffen.

Zonder uit te rekenen. Ik heb eventjes gekeken naar de Tracer, 2,3 kg-2,5 kg, 133 cm span.
De motor die je voor ogen hebt is te zwaar. Niet alleen in de letterlijke zin van betekenis maar ook figuurlijk.

Kijk eens naar de SK3 4240 740 kV. Ik gebruik deze op twee sporttoestelletjes, op 4S met een 12x8 prop.
Vermogen genoeg voor ruim sportvliegen. Een 12x9 prop zou je ook kunnen overwegen erop.

Ok, bedankt dan zet ik deze iets lichtere motor op mijn verlanglijstje. Is een 60A esc dan voldoende of beter een beetje over capaciteit (=80A)? Als ik alle componenten weet zal ik eens het verwachte totale gewicht uitrekenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een globale berekening kom ik met mijn 4S lipo uit op ongeveer 2600 gram dus een klein beetje zwaarder dan "standaard".

Back