GreatPlanes Seawind EP

weer een vlucht

zojuist weer een heerlijke vlucht gemaakt!

mooi windstil , en het water daarom ook spiegel glad!

het blijft een heel mooi vliegtuigen wat erg fijn vliegt, zelfs met lichte aerobatics!

ik vind hem wel iets te hard vliegen nu, heb niet de originele motor, daardoor is de snelheid dus nog hoger. waarschijnlijk binnenkort een kleinere proppeller!

Groetjes Rowan,

Zijn er ook mensen die de balsaversie hebben (brandstof) en uitgerust hebben met electro? Lijkt me een mooiere kist om te bouwen en heeft dan ook wel een landingsgestel of zou dat allemaal te zwaar worden?

Weer terug

Net weer terug van vakantie!!!

Inmiddels een paar geslaagde vluchten (en niet onbelangrijk, geslaagde landingen) verder. Ik begin er aan te wennen aan de Seawind, heerlijk vliegtuig. Ik heb alleen nog geen acrobatics aangedurft maar dat komt nog wel.
Ik zal ook eens proberen een video te maken van het vliegen (ik ben bezig de FlyCamOne2 erin te maken) en dat online zetten.

groet,

Marijn

@Olaf,

Landingsgestel kan maar dan is het geen (in tegenstelling tot de verkoopverhalen) amfibisch toestel. Als je de wielen uit laat steken dan kan je alleen op het droge landen, als de pootjes ingetrokken zijn moet je de gaten aftapen om het waterdicht te krijgen en kun je hem alleen op het water (en in de lucht natuurlijk) gebruiken.

Of je moet zelf aan het knutselen slaan.

Zijn er ook mensen die de balsaversie hebben (brandstof) en uitgerust hebben met electro? Lijkt me een mooiere kist om te bouwen en heeft dan ook wel een landingsgestel of zou dat allemaal te zwaar worden?

ik denk dat het in princiepe wel zou kunnen,tegen woordig doen elektromotoren bijna of niet meer ten onder aan de brandstof motoren!alleen zal het wel een goede smak geld kosten. alleen als je zo'n mooi vliegtuig heb zou je denk ik toch sneller voor een Fuel powered motor gaan ?

Greets Rowan,

Dit draadje gaat toch over de Seawind, of heb ik iets in de loop van het verhaal iets gemist?

Dit draadje gaat toch over de Seawind, of heb ik iets in de loop van het verhaal iets gemist?

de reactie van Plotterwelt was op het geen dat je van mening was dat het dan geen amfibisch toestel meer zou zijn,

WIKIPEDIA zei:
De naam amfibie is afgeleid van het Griekse Amphi-bios, wat "dubbel-levend" betekent.

echter zou in mijn gedachten door een landingsgestel het vliegtuig zijn amfibie zijn dus niet verliezen. of zou de cl-415 dan ook geen amfibie meer zijn ?

Canadair_CL-415_-_Verbania_-_2.jpg

deze kan namelijk ook opstijgen vanaf een vliegveld, landen op het water, er weer van opstijgen en tenslotte weer landen op de landings baan.

Groetjes Rowan,

Ik wil geen discussie starten, ik heb gelezen op een ander forum dat in tegenstelling tot de belofte van Great Planes het landingsgestel het toestel lek maakt.

Sorry voor de bijdrage.

Zonder landingsgestel is het geen amfibisch toestel, met wel als het dan tenminste werkt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil geen discussie starten, ik heb gelezen op een ander forum dat in tegenstelling tot de belofte van Great Planes het landingsgestel het toestel lek maakt.

Sorry voor de bijdrage.

Zonder landingsgestel is het geen amfibisch toestel, met wel als het dan tenminste werkt.

Juist goed dat je de discussie startte ik wist dit niet van de Seawind
Inderdaad erg jammer van Greatplanes.
Ik had ook het idee om na de 'kleine' Seawind een electrische versie van de 'grote' te gaan bouwen.
Maar als je niet en op land en op water kunt landen houd het wel op.

Juist goed dat je de discussie startte ik wist dit niet van de Seawind
Inderdaad erg jammer van Greatplanes.
Ik had ook het idee om na de 'kleine' Seawind een electrische versie van de 'grote' te gaan bouwen.
Maar als je niet en op land en op water kunt landen houd het wel op.

Een beetje modelbouwer krijgt zoiets wel werkend en waterdicht .

Je moet er wel de passende Robartkit bij kopen . ;)

Mvg Johan

en daar gaan we weer!

gelukkig zeg!

de dagen worden weer langer ! en ik heb eindelijk weer wat tijd naast de opleiding voor vliegtuig onderhouds technicus.
maar dat ter zijde.

zijn er al mensen die last hebben van de roestende stuurstangen in de Seawind? ik heb ze zo'n half jaar geleden denk ik eens goed geschuurd en in de olie gezet , en vluchten gemaakt op alleen zoetwaterplassen, echter staat er nu weer roest op. Nu heb ik echter het punt bereikt om ze te gaan vervangen dus ik ga nu op zoek naar RVS stangetjes.

Groetjes Rowan,

Op nat gras gaat t ook prima zonder landingsgestel.

Info wat ik nergens kan vinden:
- wat voor prop (maat x spoed) zit er in de bouwdoos?
- propmenemer is voor asmaat?
- waar haal ik rvs stangetjes?

Kijk eens bij de (speed)boten, die gebruiken van die hoezen om de stuurstangen/hulzen waterdicht te maken......

Wat doet deze kist als ie (onverhoopt) op zijn kop in t water staat?
Accu nat en motor nat? Ontvangers en servos droog?
Bl motor alleen met lagers wat last..

hmm, prop grotendeels onderwater + roer, moet zelf naar de kant kunnen schroeven? ;)

@NIEK.

De maat van de prop is 8 x 6 (s) echter ga ik voor een kleinere prop want hij vliegt nu belachtelijk hard en soms iets te hard! dan vliegt hij niet lekker meer... alleen ik heb dan ook niet de oorspronkelijke motor, maar een die een wat hoger toerental heeft.

De propmeenemer is voor asjes van 3 mm.

Ik ben ook nog opzoek naar die rvs stangetjes maar misschien maak ik ze nogmaals schoon en vet ik ze in. en maak ik er dan zoals gezegd een soort hoesjes op.

en nog over dat over de kop slaan, dit is mijn eerste watervliegtuig en ik moet zeggen dat ik hem nog niet op zijn kop heb gehad. ook niet bijna nu vlieg ik al redelijk wat jaar en is landen geen probleem meer maar alsnog. wanneer ik dit eens perongeluk uit test zal ik verslag geven.

Greets Rowan,

Dank je!

8" is ook de max wat erop past?
Toen ik t bijgeleverde propje uit t zakje haalde, viel mij op dat ze tipjes haaks hebben omgezet,
een 7,5" oid dus.

Hebben allebei de stangetjes last van roest? Of alleen diegene naar t RR?
(ik zit te bedenken om die te vervangen door 1,4 mm rond koostof, t loopt nagenoeg recht)

Dacht dat "te hard" niet bestond, vooral niet op jouw leeftijd :mrgreen:

Andere mods nodig?
Ik lees hier en daar over rokende regelaars, komt dus soms (veel) water binnen?

De tippen ga ik ook een step geven, zie ook:
Baron’s Hobbies - Online Hobby Magazine Great Planes Seawind EP

dsc_0563-small-300x200.jpg

Zo blijkbaar geen geklier en gedonder meer bij t snelheid maken op t water.
En ze waren toch al niet schaal (te groot, zie foto van het orgineel)

Reflections.jpg

Laatst bewerkt:
Back