Green rc models clever boy setup

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Wes56, 17 dec 2022.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik kreeg van iemand gratis dit geinig kistje.
    DSCN3164.JPG DSCN3165.JPG
    Nooit gevlogen dus moet nog verder vliegklaar gemaakt worden.
    Weinig informatie over te vinden. Er staat Green Rc Models op.
    Wel kan ik ook dit model vinden als BMI Clever Boy.
    Ook van Simprop kan ik gelijkaardig model vinden met andere naam:
    https://simprop.de/Seiten/Modellbau/0291820MoskitoARF.htm
    Lijkt me krak zelfde model.
    Zelf twijfel ik of ik deze wel wil vliegklaar wil zetten, maar zo voor de fun lijkt het me wel leuk.
    Wel zoek ik het zo goedkoop mogelijk gezien het ook geen top kistje is.
    Heb eigenlijk relatief weinig ervaring met kleine electro vliegtuigjes (vlieg hoofdzakelijk benzine kisten) en zou jullie hulp kunnen gebruiken.
    Ik lees bij Simprop een all-up weight van ca:420g.
    Dus zoek een setje die hiervoor bruikbaar is.
    Zelf heb ik nog 3 stuks van deze servo's: https://servodatabase.com/servo/towerpro/sg91r
    Moet nog testen of ze het doen.
    Misschien bestaan er betaalbare setjes met motor en esc + 3 mini servo's?
    Wie kan me op weg helpen?
    Ik zoek iets dergelijks maar voor mijn all-up weight van 420g.
    https://www.hobbypartz.com/60p-dy-1006.html
    Lipo's van mijn kleine heli 3s 1000mah moeten ook passen bij deze set.

    Alvast bedankt.
    Mvg Wesley.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Overkill...
    origineel in je linkje staat dat er een 9x7 op gaat, slow
    dus een 10x5 of 9x6 zit aardig in de richting van wat men origineel erop zet
    die motor van jou is 1050kv, oftewel x12 = 12600 toeren
    zal hij niet helemaal halen.
    maar in zoverre, zou dat volgens mij best goed gaan.

    electrisch wordt eigenlijk altijd verschrikkelijk overpowered :D

    Je moet alleen ff kijken naar een prop adapter
    vanaf brandstof ben jij gewend dat je de prop recht op de as vast kan zetten
    bij electrisch komt er een kale as uit de motor, dus heb je een adapter nodig die op de as past.
    uitkomende as van de motor is daarbij belangrijk, welke afmeting dat ding heeft
    kies je dat een beetje goed, kun je er meteen een spinner op monteren.
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nu zit er deze propeller bij mijn vliegtuigje:
    DSCN3166.JPG
    Een 10x 4.7 staat erop.
    Welke van de 2 motors kan ik dan best gebruiken?
    Deze van 1050kv of deze van 1000kv?
    Rekening houden dat ik mijn 3s 1000mah batterijen wil gebruiken die ik reeds heb liggen.
    De bedoeling is toch dat ik er minstens 6 tot 8 min mee moet kunnen vliegen voor deze leeg zijn.
    Kan je dit eigenlijk berekenen hoelang het duurt om de batterij leeg te trekken?
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2022
  5. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    1000kV heeft lichte voorkeur, heeft wat meer trekkracht.
    Hieronder een vergelijkbaar motortje op de testbank gehad.
    Maar dit type motor levert bij nog geen half gas (5Ah) al meer dan 400g thrust. is wel veel voor het toestel.
    Hier kun je uithalen dat met 1Ah lipo je toch al makkelijk 10min kan vliegen.

    upload_2022-12-21_9-29-37.png
    upload_2022-12-21_9-29-54.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Wes56 vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    https://ecalc.ch/
    klik op de module linksboven, for airplane

    Dan moppert hij een keer dat je ook kan betalen, maar de gratis versie geeft ook een hoop opties
    al is betalen wel makkelijk, dan heb je ook een zoekfunctie bij de motoren en zo
    Vooral bij motor moet je even net zo lang zoeken tot je een motor hebt die ongeveer in de buurt zit van wat je er zelf in wil zetten.
    merk maakt niet uit.
    gewicht en kv waarde zijn het belangrijkst.

    als voorbeeld, redelijk op jouw waardes ingevuld (gratis versie)
    upload_2022-12-21_10-26-27.png

    Jouw toestel zal wat lichter zijn, dat helpt.
    waarschijnlijk zal je de timer rond de 5 minuten moeten zetten.
    iig, dat zou mijn eerste uitgangspunt zijn
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor de tips hierboven.
    Die tool lijkt me zeer interessant!
    Ik ga hiermee eens aan de slag om mijn definitieve keuze te maken.
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    in feite is alles wat meer dan 1 kg heeft zat.
    meer is altijd beter, gaat in de regel langer mee.

    probeer op dezelfde functie 2 dezelfde servo's te hebben (aileron)
    dit zou bv die blauwe dingen kunnen zijn, vlamt er 1 heb je nog een tweede.
    persoonlijk heb ik geen hoge pet op van die blauwe dingen, onder welk merk ze ook verkocht worden..
    iets te regelmatig problemen mee gehad.
    maar kleine kistjes, niet al te spannende functies, goed inzetbaar. (roer, aileron)

    Multiplex zou zowieso goed moeten zijn in dat punt
    ik heb zelf ook veel corona servo's in de kleine categorie zitten

    op elevator zou ik iig ff op zeker spelen..
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Kan het geloven. Ze liggen al zeker 8 jaar bij mij ongebruikt en net bij testen begaf er al eentje.
    Dus idd best enkele nieuwe kopen. Zal dan enkele van multiplex kopen.
    Mvg Wes.
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    In afwachting op mijn spullen heb ik nog een vraagje over het zwaartepunt.
    Kan ik hier ook de regel gebruiken 1/3 van het vleugelprofiel?
    Ik kan nergens een handleiding vinden dus weet ik het zwaartepunt niet.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Het is wel verwonderlijk dat in de lange tijd dat ik RC vlieg (38 jaar) er vragen blijven over de plek van het zwaartepunt. (Toen ik begon met RC vliegen was deze vraag er ook) ;)

    Het zwaartepunt is nooit 1 punt, het is altijd een range. In deze range kun je zelf gaan bepalen wat jij het prettigst vind vliegen.
    De meeste piloten zeggen, doe maar iets voorlijk. Echter, pas hier mee op, de langzame vliegeigenschappen worden hiermee slechter ! (Het model kan plotseling over een tip stallen)

    Wat een fabrikant opgeeft is vrijwel altijd aan de heel veilige kant, je kunt het veel beter krijgen / finetunen.
    Het beste kun je het zwaartepunt berekenen met een (online) calculator.
    Ecalc heeft er een die behoorlijk goed is : eCalc - cgCalc - Center of Gravity (CG) Calculator for RC airplane, flying wing, delta or canard
    Er zijn Top F3A vliegers die altijd het zwaartepunt van de fabrikant gebruikten. Op mijn advies hebben zei het zwaartepunt berekend en gewijzigd, het model vloog aantoonbaar beter en stabieler.

    Als je eenmaal gaat "spelen" met het zwaartepunt krijg je veel meer gevoel wat het effect (op het model) ervan is.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nu dacht ik alles in huis de hebben maar blijkbaar zitten er geen schroefjes bij de servo's om deze vast te zetten.
    Jammer nu kan ik weer niet verder.
    Ik zou ze vast kunnen lijmen, maar in een houtbouw kistje vind ik dit jammer.
    Ik moet dus nu nog op zoek gaan naar schroefjes van een 2.2mm x 9.5mm.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Dat is vervelend, Savox levert de schroefset er wel bij. Maar daar heb jij nu niets aan.
    Hobbyin heeft de juiste parkers die je nodig hebt. Sommige ijzerwinkels hebben ook dergelijke parkers.

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    in feite is ieder schroefje ok, als het maar vast zit..

    wat ik ook nog wel eens doe, is een 1 mm laagje balsa ertussen plakken
    heb je later "iets" om doorheen te snijden
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Staat intussen vliegklaar. In het voorjaar ga ik het kistje eens testen.
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vandaag een motortest gedaan en motor kwam wel ERG warm! Blijkbaar heb ik een fout gemaakt in de propkeuze.
    Ik kocht een slowfly prop van 10x4.7. Nu zag ik in de motor specs: 2s- 10x4.7 en 3s- 9x5.
    En ik gebruik een 3s lipo dus had ik een 9x5 moeten pakken. Hopelijk heb ik geen schade aan de motor gemaakt. Hij lijkt nog normaal te functioneren maar gaf een klein beetje geur af.
    Nu zou ik deze van 9x4.7 kopen https://aerobertics.be/en_be/apc005 (hopelijk een beter keuze) maar is wel geen 9x5. Waarschijnlijk maakt dit kleine verschil niet uit.
    Wat denken jullie?
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Kwam dit toevallig tegen.

    Ik zou dat iets preciezer formuleren: het zwaartepunt hoeft niet op 1 exact punt te liggen, er is altijd een range waarbinnen het mag liggen.

    Maar bij een model (of echt vliegtuig) ligt het zwaartepunt, op een bepaald moment, altijd op 1 'oneindig klein' punt.


    jan.
     

Deel Deze Pagina