Hallo bouwers,
Jaren geleden ben ik al eens begonnen met het tekenen van een "Fast Crew Supply Vessel" van Damen shipyards. Het aparte ontwerp met 2 rompen, de snelheid en de veel verschillende kleurstellingen spraken mij aan.
Tekeningen krijgen is een uitdaging maar op het internet zijn wel goede PDF-jes te vinden van het algemeen plan.
Ook vond ik een afbeelding van de vorm van de romp, waar alle lijnen in terug te vinden waren.
Op de oude rijkswerf in Den Helder in het dok de nodige foto's van het onderwaterschip kunnen nemen, naast veel detail foto's.
Hieruit kon ik op de PC een lijnenplan van de romp construeren:
Toen was het tijd om voor een bepaald schip te kiezen. Omdat ik nog DEME verf had staan van een voorgaand project koos ik voor de Aquata:
Hoofdgegevens:
Waterverplaatsing: 150 ton
Lengte (o.a.): 25,75 m
Breedte (o.a.): 10,40 m
Holte (tot basis): 2,90 m
Diepgang (roeren): 2,40 m
Machinevermogen: 2x1.200 = 2.400 pk op 5 blads ''high pitch, high skew' schroeven
Max snelheid = 25,1 knopen
Voor een model 1:50 geeft dit een vaarklaar gewicht van 1,23 (!) kg en LXB = 52x21 cm
Het moest dus een licht bootje worden!
Het blijkt dat er 2 versies zijn, met en zonder extra opbouw achter de brug. De Aquata heeft deze duidelijk niet, de Marineco versie hierboven wel.
Ook zitten deuren en ramen in veel verschillende configuraties.
Omdat meerdere bouwers mij benaderden er een te willen maken werkte ik de 2 versies als snijpakket uit:
Er is via de Holland Offshore Groep al een bouwpakket van dit scheepje te krijgen, in hout dacht ik. Maar zelf maken geeft toch meer voldoening en hout is totaal niet mijn ding.
Daarom begonnen met de spantenbouw in polystyreenplaat om een mal te produceren voor een polyester rompje. Halverwege 2017 kwam het project echter stil te liggen.
Begin dit jaar heeft Jan Kraak het maken van de mal weer opgepakt. Zie hiervoor zijn bouwverslag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/damen-fcs2610.271783/
Zie hier de plug voor de mal klaar om in de loswax gezet te worden:
En zo lag er afgelopen weekend een vers rompje op de tafel. Licht en stevig, 250 gram en zeer blij er mee! Kenmerkende knikken en scherpe boeg zit er goed in. Ter vergelijking de Sara Maatje 9 ernaast welke vaarklaar 3x zoveel weegt.
Jaren geleden ben ik al eens begonnen met het tekenen van een "Fast Crew Supply Vessel" van Damen shipyards. Het aparte ontwerp met 2 rompen, de snelheid en de veel verschillende kleurstellingen spraken mij aan.
Tekeningen krijgen is een uitdaging maar op het internet zijn wel goede PDF-jes te vinden van het algemeen plan.
Ook vond ik een afbeelding van de vorm van de romp, waar alle lijnen in terug te vinden waren.
Op de oude rijkswerf in Den Helder in het dok de nodige foto's van het onderwaterschip kunnen nemen, naast veel detail foto's.
Hieruit kon ik op de PC een lijnenplan van de romp construeren:
Toen was het tijd om voor een bepaald schip te kiezen. Omdat ik nog DEME verf had staan van een voorgaand project koos ik voor de Aquata:
Hoofdgegevens:
Waterverplaatsing: 150 ton
Lengte (o.a.): 25,75 m
Breedte (o.a.): 10,40 m
Holte (tot basis): 2,90 m
Diepgang (roeren): 2,40 m
Machinevermogen: 2x1.200 = 2.400 pk op 5 blads ''high pitch, high skew' schroeven
Max snelheid = 25,1 knopen
Voor een model 1:50 geeft dit een vaarklaar gewicht van 1,23 (!) kg en LXB = 52x21 cm
Het moest dus een licht bootje worden!
Het blijkt dat er 2 versies zijn, met en zonder extra opbouw achter de brug. De Aquata heeft deze duidelijk niet, de Marineco versie hierboven wel.
Ook zitten deuren en ramen in veel verschillende configuraties.
Omdat meerdere bouwers mij benaderden er een te willen maken werkte ik de 2 versies als snijpakket uit:
Er is via de Holland Offshore Groep al een bouwpakket van dit scheepje te krijgen, in hout dacht ik. Maar zelf maken geeft toch meer voldoening en hout is totaal niet mijn ding.
Daarom begonnen met de spantenbouw in polystyreenplaat om een mal te produceren voor een polyester rompje. Halverwege 2017 kwam het project echter stil te liggen.
Begin dit jaar heeft Jan Kraak het maken van de mal weer opgepakt. Zie hiervoor zijn bouwverslag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/damen-fcs2610.271783/
Zie hier de plug voor de mal klaar om in de loswax gezet te worden:
En zo lag er afgelopen weekend een vers rompje op de tafel. Licht en stevig, 250 gram en zeer blij er mee! Kenmerkende knikken en scherpe boeg zit er goed in. Ter vergelijking de Sara Maatje 9 ernaast welke vaarklaar 3x zoveel weegt.
Laatst bewerkt: