Griekse Trireme

Nog een paar foto's die toch wel de lastigheid van eik weergeven

De ronding heb ik erin gekregen, maar beslist niet kiervrij:

full
full

En de ram aan de voorzijde krijgt zijn vorm. Wanneer je een papje maakt van verdunde houtlijm met eiken zaagstof gaat het looizuur in het eiken een beetje zwart verkleuren. Dat ziet er niet uit.

Gelukkig wordt dit later weer afgedekt met de boegversteviging die bij de ram hoort.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me dan af; waarom eik gebruiken, deze romp lijkt op het eerste gezicht weinig "zeeg" te hebben, dus had noten waarschijnlijk een kierloos resultaat gegeven..

Ik vraag me dan af; waarom eik gebruiken, deze romp lijkt op het eerste gezicht weinig "zeeg" te hebben, dus had noten waarschijnlijk een kierloos resultaat gegeven..

Daar komt dan de zuinige aard van ons Hollanders om de hoek kijken.

Omdat ik de kit opgeschaald heb naar 2 x zo groot zou ik ongeveer 60 Euro kwijt geweest zijn aan noten latten in dikkere afmetingen.

De eik heb ik gratis van de lokale parketboer kunnen bekomen....:rolleyes:

Ik had dezelfde gedachten als Klaas al.
Daar ben je idd. toch te zuinig geweest Hans maar weet je het in ieder geval voor de volgende keer.

Jongens, zo erg is het nou ook weer niet hoor!:)
Je ziet geen kieren erin., maar het hout sluit wat lastiger.

En daarnaast bouw ik natuurgetrouw. Ik citeer wikipedia:

Triremes required a great deal of upkeep in order to stay afloat, as references to the replacement of ropes, sails, rudders, oars and masts in the middle of campaigns suggest.[17][18] They also would become waterlogged if left in the sea for too long. In order to prevent this from happening, ships would have to be pulled from the water during the night. The use of lightwoods meant that the ship could be carried ashore by as few as 140 men

Ze waren dus nooit helemaal waterdicht.

Ik ben overtuigd van je betoog Hans.
Soms slaan we in de perfectie een beetje door, vooral ik.....(en nog een paar)
Ach, als we maar iets moois bouwen tóch ;)

Kleine update aangaande de Griekse kano (mijn verslag stond alweer pagina 2 - dat gaat snel)

De ram krijgt wat meer vorm, inclusief de versteviging die in de boeg gezet is:

full

De berghouten zijn geplaatst (weet niet of dat 2500 jaar geleden ook al zo genoemd werd)

full
full

En de draagstructuur voor de tweede rij roeibanken wordt geplaatst. Hierbij worden de originele bouwspanten weer grotendeels weggezaagd.

full
full

Op MSW werd gezegd dat je de binnenkant van de kano deels blijft zien, dus met dunne latjes extra "spanten" gemaakt.

ziet er proper uit hans

klaas zijn tekening snap ik niet helemaal moet er nu nog een ramhoofd bij op of wijst hij naar de secondelijm of is het alle 2

Valse spanten zijn allemaal weggezaagd en de draagstructuur voor het tussendek en de tweede rij bankjes ligt er nu in.

full

full

Dit soort schepen had over de hele lengte een aanspanbare pees lopen om het schip op spanning te houden. Ik weet echter niet op welke hoogte deze zat, daar moet ik nog eens naar zoeken. Ik weet ook nog niet of ik hem er dan ook in maak.

Back