Griffon 2400TD LCAC

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Lex Verkuijl, 9 jan 2020.

  1. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    1.686
    Locatie:
    Roosendaal
    Wordt steeds benieuwder naar het eindresultaat.
    Wordt toch een totaal ander model dan de originele versie zoals ik ook gebouwd heb

    Sent using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels zijn de roerbladen ook geprint, en voor de test in de duct gemonteerd:

    De roerbladen zijn vertikaal geprint, daarmee komt de bladvorm er het beste uit.

    [​IMG]

    Gemonteerd in de duct

    [​IMG]

    [​IMG]

    De aansturing gaat met vliegtuig bowdenkabels. Overbrengen van de stuurbeweging naar de pitch bladen met een 110 graden (ongeveer) hevel, ook uit de printer.

    [​IMG]

    De roerbladen zijn met een stang aan elkaar gekoppeld, de meest rechtse wordt met een heveltje onder de bevestiging aangestuurd.

    [​IMG]

    Alles in beweging:



    Zo heb je in effect eigenlijk vector thrust ... :D
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2020
    k-k, haje74, Unusual RC en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    geweldig mooi gemaakt Lex.
     
    MarcT en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    9.892
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben inmiddels weer zachtjesaan verder gegaan. De grote ABS delen zijn uitgesneden, en her en der delen gepast.

    [​IMG]

    De in het dekdeel vacuum getrokken vorm voor de thrust duct van de Sirius heb ik verwijderd. Toen bleek dat ik beter de romp omgedraaid kon gebruiken omdat dan de layout van de verschillende onderdelen beter uitgevoerd kan worden. Qua vorm maakt het niet uit, het dek is symmetrisch, maar daarmee kan ik het ventiel voor de 'bow vents' mooi helemaal voorin plaatsen. Ook de accu kan straks verder naar voren, ik vermoed dat dat nodig zal zijn omdat de hele 3D print handel achterop toch het nodige weegt... Bow vents blazen lucht vanuit het luchtkussen of skirts bovendeks links of rechts uit. Zie het als een boegschroef, daarmee kan de boeg straks beter gemanoeuvreerd worden. Geen idee of het echt werkt, maar wel leuk om er in te maken!

    [​IMG]

    De onderkant, zijnde de onderste bevestiging van de skirt.

    [​IMG]

    Met het passen bleek echter de bevestiging van de lift motor te breed te zijn, die kreeg ruzie met de cabine. Ik dacht dat het net zou moeten passen, maar was een versteviging in de cabine vergeten waardoor het dus net niet paste... Daarom heb ik die bevestiging er weer af gehaald, en wordt er momenteel een nieuwe geprint. Soort spin model, met de poten voor en achter, dan is er ruimte genoeg voor de cabine.

    [​IMG]
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Lelystad
    Versie 2 liftmotor ophanging is klaar en operationeel.

    [​IMG]

    Zo moet dan ongeveer de RC layout er uit gaan zien. Mist alleen nog een module voor lichtschakeling. De beide SEC's komen dan iets boven de rand van de lift duct te liggen, waarmee ze een continue stroom koellucht gaan krijgen.

    [​IMG]

    Ruimte genoeg om met de accu het zwaartepunt te trimmen.

    Verder maar weer met aftekenen, ABS snijden, en de boegsectie weer opbouwen.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Lekker bezig man, erg mooi hoe je dit nu weer maakt.
    Ben nog steeds op zoek naar de juiste gegevens van de LCAC, maar ondertussen maar even wat kleins aan het bouwen, de FSC2610 van Damen.
    Maar ondertussen volg ik je project met veel interesse.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, het 'point of no return' hebben we gehad; de lift duct zit verlijmd:

    [​IMG]

    Openingen naar de skirt

    [​IMG]

    Deze zijn iets kleiner gemaakt als in de handleiding vermeld is omdat deze uitvoering de lucht voor het luchtkussen rechtstreeks via een gat in de bodem krijgt ipv via de skirt.

    Dat gat in de bodem krijgt dan een systeem waarbij ik schuifjes in kan schuiven om zo het gat kleiner te maken. Met de afmeting van dat gat beïnvloed je de druk in de skirt. Kleiner is een grotere druk, groter een kleinere druk. Jag van Palaform zegt dat de skirt 1,4 maal de druk van het luchtkussen zou moeten hebben, dat kan ik dan proefondervindelijk trachten te benaderen.

    [​IMG]

    Rechts een schuif geplaatst, random grootte, als voorbeeld. Dat dunne kruis gaat er na verlijmen van het raam nog uit natuurlijk.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Lelystad
    Voorzijde van de romp zit weer dicht, en de dekopening is 10mm smaller gemaakt aan beide zijden om de cabine goed te laten passen.

    [​IMG]

    De onderkant, met wat extra aangebrachte verstevigingen. Die zitten niet in de kit, maar anders vond ik de zijkanten te slap worden.

    [​IMG]

    De skirt wordt straks aan die opstaande rand in het ondervlak geplakt, en tegen de schuine rand in het dek.
     
    MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina